همشهری آنلاین: همزمان با آغاز بکار بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها شصت و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد.

حال و روز شبکه ملی اطلاعات در آخرین سال برنامه توسعه پنجم به قلم اميرعباس تقي‌پور عنوان سرمقاله این شماره است که در آن با اشاره به اظهارات دکتر ابوالحسن فیروزآبادی -دبیر جدید شورای‌عالی فضای مجازی- عدم تحقق حداقل بخشی از احکام برنامه پنجم نتیجه‌گیری شده است.

نگاهی از منظر گونه‌شناسی به برنامه خندوانه؛ چرا خندوانه مثل هندوانه است؟ نوشته آرش گودرزی در صفحات نگاه ماه این ماهنامه جا گرفته است.

بصری‌‌سازی محتوا در ارتباطات؛ گرافیک اطلاع‌رسان و عکاسی نوشته مریم سلیمی است. پیش از این در 11 شماره گذشته همین سلسله مقالات با عنوان کلی «بصری‌سازی محتوا در ارتباطات» به طرح مباحثی همچون رزومه، کارت ویزیت، کارت پستال، بروشور، تقویم و کاغذ کادو و بسته‌بندی مبتنی بر گرافیک اطلاع‌رسان و همچنین گرافیک اطلاع‌رسان تاتو و ابزارهای پوشیدنی و گرافیک اطلاع‌رسان محیطی، نصبی و فیزیکال (فیزیکی) و نیز رابطه این نوع گرافیک با عکاسی پرداخته شد. مقاله این شماره با ارائه نمونه‌هایی به ادامه بحث پیوند گرافیک اطلاع‌رسان با عکاسی می‌پردازد.

گفت‌وگو با محمدرضا مجیدی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با تیتر سرانه مطالعه نمایندگان مجلس مطلوب است در برگیرنده بیش از یکصد روز فعالیت وی در کتابخانه مجلس و برنامه‌هایش برای آینده است. او پس از خودداری از ذکر آمار درباره میزان مطالعه نمایندگان مجلس در پاسخ به این پرسش که بالاخره از نظر ریاست کتابخانه مجلس، شما نرخ مطالعه نمایندگان را مطلوب می‌دانید یا نه؟ میگوید: اتفاقاً سؤال خوبی طرح کردید. من هنوز از این منظر وارد مطالعه نشدم. ما باید از خود نخبگان کشور و منتخبان مردم در قوای سه‌گانه شروع کنیم. البته بسیاری از دوستان دانشگاهی یا همکلاسی‌ها و هم‌دوره‌ای‌های ما که در مجلس تشریف دارند، نرخ مطالعه‌شان را در حوزه شخصی‌شان مناسب و بالا می‌بینم. شاید بتوان گفت سرانه مطالعه نمایندگان مجلس کلاً مطلوب است. البته من به عنوان مجیدی یا به عنوان هیأت علمی دانشگاه تهران، یک نرخ مطالعه دارم و یکی هم نرخ مطالعه شخصی برای فراغت دارم. دغدغه من مورد دوم است، چرا که ما چه بخواهیم چه نخواهیم، برای کلاس درس یا برای تقنین، قاعدتاً یک ارجاعی به کتب داریم ولی نرخ کتاب و کتابخوانی در کشورمان چند دقیقه است؟ یک ساعت؟ دو ساعت؟

مجیدی در این مصاحبه به پرسش‌های متنوعی پاسخ داده است.

در دیگر صفحات این ماهنامه مطالب ذیل منتشر شده است:

· ارتباطات در بریتانیا ترجمه امیرعلی خلج

· گفت‌وگوی اختصاصی با سارا پینچ، رئیس انجمن تأییدشده روابط‌عمومی بریتانیا: رسانه‌های اجتماعی فرصتی برای «گوش دادن» روابط‌عمومی‌ها هستند

· گفت‌وگوی اختصاصی با سیدنی باب، رئیس انجمن چاپ و ارتباطات بریتانیا: صنعت چاپ درآینده ارتباطات، مؤثرتر خواهد بود

· رویدادهای گذشته ارتباطات (روابط‌عمومی): کنگره جهانی انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی، ایپرا 2015- نشست سران ارتباطات بصری و اینفوگرافیک درباره ارتباط‌گران سازمانی

· رسانه‌های آموزشی یا کارکرد رسانه در آموزش نوشته فاطمه پورمعصوم

· محصولات رسانه‌ای با کدام هدف، آموزش یا پرورش نوشته حمیدرضا نجفی

· اپلیکیشن‌های آموزشی همراه در یک نگاه نوشته مشترک مریم محمدی، معصومه رشیدی

· وب‌سایت‌هایی با دوره‌های آموزشی آنلاین نوشته محمدجواد منصورزاده

· رسانه‌‌ای همراه برای آموزش نوشته مریم محمدی

· ارتباطات راه دور، بارقه امید آموزش نوشته میترا باغ جنتی

· نقش روزنامه‌نگاران در تحکیم ، استقرار و استمرار نهادهای مدنی نوشته فریدون مجلسی

· زمینه‌های مساعد برای رشد روزنامه‌نگاری تعامل‌گرا در ایران نوشته علی حاجی قاسمی

· نقش روزنامه‌نگاران در ساخت یک جامعه مثبت نوشته: جان شیفر، ترجمه: مریم صفایی

· گفت‌وگوی ماکس بناویدز با ردنی بنسون، استاد رسانه، فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه نیویورک: بهترین نوع روزنامه‌نگاری با مدنی‌ترین و فرهنگی‌ترین سرمایه همراه است مترجم: مجتبی گلستانی

· روزنامه‌نگار به مثابه ناظر بر قدرت نوشته علی فراستی

· روزنامه‌نگارانی که ایستادند نوشته فاطمه خردمند

· الزامات فناورانه برای ترسیم الگوی زیستی در عصر تمدن اطلاعاتی- جامعه اطلاعاتی، زیست هوشمندانه و تحول در منابع آموزشی و معرفتی نوشته سیدتقی کمالی

· آموختن اثربخش با به‌کارگیری محتوا و ابزار مناسب یادگیری نوشته محمدرضا حشمتی

· مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش: ضرورت گسترش منابع آموزشی برای کاهش شکاف اطلاعات و ایجاد برابری فرصت‌ها- گفت‌وگو از نجیبه محبی

· تحولات آموزشی در عصر دیجیتال و یادگیری مادام‌العمر نوشته مهدی فولادگر

· محمود بابایی: تکنوکرات‌مآبانه به یادگیری الکترونیک نگاه کردیم؛ مطلق‌گرایی در یادگیری الکترونیک از بین رفته است- گفت‌وگو از الهام عبادتی

· حسینعلی جاهد معاون مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی: یادگیری الکترونیکی تفکر انتقادی می‌خواهد- گفت‌وگو از محیا برکت

· نقش فناوري در فرآيند آموزش نوشته سعید بدیعی

پرونده‌ رونامه‌نگاری این شماره را منوچهر دین‌پرست، پرونده ارتباطات را امیرعلی خلج، پرونده رسانه را فاطمه پورمعصوم و پرونده آموزش الکترونیک را سیدتقی کمالی مدیریت کرده‌اند.

صاحب امتياز و مدیرمسؤول این ماهنامه اميرعباس تقي‌پور، رئیس شورای سیاستگذاری سید غلامرضا کاظمی‌دینان و سردبير امير لعلي هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر کیوسک‌های مطبوعاتی این ماهنامه را خریداری کرده و برای دریافت اشتراک با تلفن 88931914 تماس بگیرند.

کد خبر 313146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha