همشهری آنلاین: شصت‌وهشتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با مدیر مسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی، دی‌ماه ۹۴ منتشر شد.

نصرالله جهانگرد

مصاحبه روی جلد این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به گفت‌وگویی با «نصرالله جهانگرد»، رئیس سازمان فناوری اطلاعات پیرامون فضای مجازی و ظرفیت‌های آن در جامعه اختصاص یافته است و نقطه‌‌نظرهای وی درخصوص شبکه‌های مجازی و شیوه تعامل جامعه با آن تا کنون، مطرح شده است.

  • دست‌اندازی به جایگاه و استقلال روابط‌عمومی‌ها

امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت‌ ارتباطات در سرمقاله شصت‌وهشتمین شماره این نشریه از تلاش‌هایی برای از بین بردن استقلال روابط‌عمومی‌ها در ساختار سازمانی برخی از دستگاه‌های دولتی سخن به‌میان آورد که بدون توجه به اسناد و مصوبات قانونی درباره نقش و جایگاه روابط‌عمومی‌ها، اعمال می‌شوند: «در زمانه‌ای که ارتباطات سهم قابل ملاحظه‌ای در موفقیت یا عدم موفقیت سازمان‌ها دارد و اغلب مدیران ارشد دستگاه‌ها و سیستم‌های اداری، پاسخگویی (به عنوان یکی از ارکان ارتباط صحیح) را از مهم‌ترین راهبردهای خود معرفی می‌کنند، هیچ دلیلی برای تقلیل جایگاه روابط‌عمومی‌ها و ادغام یا رفتن به زیرمجموعه حوزه مدیریت وجود ندارد.

دست‌اندازی به جایگاه و استقلال روابط‌عمومی، پیش از این نیز انجام گرفته که به مدد یکپارچگی فعالان این حوزه و تبیین علمی و منطقی موضوع، واکنش مثبت مسؤولان و دست‌اندرکاران ارشد نظام اداری را در پی داشته است. امیدواریم این بار نیز چنین شود.»

  • رئیس سازمان فناوری اطلاعات: ریسک‌های شبکه‌های مجازی را بدون استفاده از مزایای آن تحمل می‌کنیم

نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در گفت‌وگوی ویژه این شماره این نکته را خاطرنشان کرد که فضای مجازی، ارتباطات و رسانه‌ها، وزن بزرگی در اقتصاد، اجتماع و مدیریت هر کشوری دارند و با این حال در طول تاریخ، جامعه ایرانی در آغاز تعامل با پدیده‌های نوین ارتباطی، موضعی مخالف داشته است. وی افزود: نقش حاکمیت، نقش بررسی ریسک‌ها و مقابله با آن است: «باید ریسک‌ها را پشتیبانی کرد و جلوی خطر را گرفت. ما درحال حاضر ریسک‌ها و تهدیدهای شبکه‌های مجازی را تحمل می‌کنیم و از مزایایش استفاده نمی‌کنیم. یعنی با اینکه همه‌ امکانات برای ما وجود دارد، کسی سرویس‌هایش را به مردم نمی‌دهد تا استفاده کنند ولی ترس‌هایش را پیش رویمان گذاشته‌ایم. هر روز هم یکی از مرزهایمان فرو می‌ریزد. البته رعایت امنیت و مواظبت کردن از حریم فردی، جمعی و ملی یک امر حیاتی است و هر برنامه‌ توسعه‌ای بدون داشتن یک پیوست امنیتی، می‌تواند خطرناک باشد و لازم است حتماً به جنبه‌های امنیتی آن نیز توجه شود؛ منتهی امنیت در خدمت توسعه است نه اینکه توسعه در خدمت امنیت باشد.»

در شماره دی‌ماه ماهنامه مدیریت ارتباطات، گزارش هفتمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران که با حضور «کاظم چایچیان»، پیشکسوت عرصه روزنامه‌نگاری برگزار شد، منعکس شد.

در بخش نگاه ماه، نگین حسینی در مقاله‌ای با عنوان «تقلید یا تطبیق؟ نگاهی به فرآیند انطباق در زندگی ایرانیان مهاجر؛ کریسمس با طعم زعفران ایرانی» به پدیده انطباق زندگی مهاجرین شرقی در فضای جامعه غربی، نگاهی انداخته است و در بخش آموزش ماه، مریم سلیمی در چهاردهمین بخش مقاله «بصری‌سازی محتوا در ارتباطات» به تحلیل گرافیک اطلاع‌رسان مختص نابینایان پرداخته است.

  • نقش ارتباطات در مدیریت بحران

پرونده ارتباطات این شماره زیر نظر دکتر حمیدرضا نجفی با عنوان «نقش ارتباطات در مدیریت بحران»، به مطالبی با عناوین زیر پرداخته است:

- «مدیریت رسانه‌ای بحران زیست‌محیطی آب و خاک با تمرکز بر کاربری رسانه‌های اجتماعی» نوشته فاطمه پورمعصوم

- «ملاحظات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در بحران‌های شهر تهران با تکیه بر نقش تلفن همراه و زیرساخت‌های مخابراتی» نوشته مریم حاج محمدی

- «مدیریت رسانه در بحران‌های زیست‌محیطی» نوشته شکوفه کریمی

در پرونده بین‌الملل که زیر نظر امیرعلی خلج منتشر شده است با عنوان «ارتباطات در انگلستان» نیز می‌خوانیم:

- گفت‌وگوی امیرعلی خلج با «پروفسور کریس فراست»، رئیس انجمن آموزش روزنامه‌نگاری بریتانیا: مهم‌ترین ویژگی روزنامه‌نگار خوب، اشتیاق به روزنامه‌نگاری است.

- «ارتباطات در بریتانیا» (بخش سوم: معرفی انجمن‌های فعال در حوزه ارتباطات)

  • رسانه و علوم شناختی

عناوین پرونده «رسانه و علوم‌شناختی» که زیر نظر آرش گودرزی منتشر شده نیز از این قرار است:

- در آمدی بر مهم‌ترین نظریه‌های زبان‌شناسی شناختی نوشته پارسا بامشادی، مهین‌ناز میردهقان، شادی انصاریان

- استعاره در زبان‌شناسی شناختی نوشته سپیده عبدالکریمی

- گفت‌وگو با اسماعیل سعدی‌پور، عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی: یافته‌های علوم‌شناختی، اثر سنجی را در رسانه پیچیده‌تر از گذشته کرده است.

- گفت‌وگو با ناصر فکوهی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدیر مؤسسه انسان‌شناسی و فرهنگ درباره انسان‌شناسی شناختی و رسانه: «یک انسان‌شناس نمی‌تواند بگوید درد از نظر من انقباض ماهیچه‌ای است.»

  • تیترنویسی در وب

در پرونده کتاب نیز که زیر نظر ساره گودرزی منتشر شده، عناوین زیر به ترتیب منتشر شده است:

- گفت‌وگوی ساره گودرزی با مجید رضاییان به بهانه انتشار کتاب «تیترنویسی در وب»: وقتی حاشیه‌نویسی در تیتر وب پررنگ می‌شود.

- نگاهی به کتاب «تیترنویسی در وب»؛ از تیترنویسی‌های حرفه‌ای تا نرم‌افزارهای تیترنویس نوشته محمدرضا وحیدی

- از «تکنیک‌های تیترنویسی در وب» تا «تیتر هوشمند»

شصت‌وهشتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با قیمت 6 هزار تومان از طریق سایت www.prshop.ir قابل خریداری است.

همچنین علاقمندان جهت کسب اشتراک ماهنامه یا تهیه آرشیو کامل می‌توانند با شماره 88904882-021 تماس حاصل نمایند یا به سایت www.magiran.com/cmmagazine مراجعه کنند.

کد خبر 320610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha