مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: برق تولیدی از پسماند در تهران از مرز ۳۸۰۰مگاوات گذشت. این تنها برق تولیدی در نیروگاه ریجکت‌سوز (نیروگاهی که از سوزاندن زباله‌های خشک برگشتی و غیربازیافتی) است.

زباله

در واقع اين ميزان از توليد برق تنها مربوط به 9‌ماه فعاليت نيروگاه ريجكت‌سوز در تهران است كه از بهمن‌ماه سال93 مشغول به‌كار بوده است.مديرعامل سازمان پسماند با اشاره به بازدهي ثابت نيروگاه ريجكت‌سوز گفت: در حال حاضر به بازدهي 68.3 مگاوات توليد برق از زباله در روز رسيده‌ايم و مشكلات ناشي از ناخالصي زباله‌ها و خاموشي كوره‌ها را شناسايي كرده‌ايم. حسين جعفري با اشاره به بازدهي بالاي 90درصدي 2 كوره ريجكت‌سوز افزود: برق توليدي پسماند در تهران از مرز 3800 مگاوات گذشته است.

  • برنامه‌ريزي براي افزايش توليد برق

روزانه از مجموعه 2700تن زباله‌هاي برگشتي خشك غيرقابل بازيافت، تنها 200تن زباله سوزانده مي‌شود كه منجر به توليد دست‌كم 3مگاوات ساعت برق مي‌شود. مديريت شهري تهران درنظر دارد طي سال‌هاي آينده، كارخانه‌هاي ريجكت‌سوز در پايتخت را افزايش دهد. پيش‌بيني مي‌شود كه ظرفيتي معادل 2500تن از زباله‌هاي برگشتي در نيروگاه‌هاي ريجكت‌سوز در آينده در نيروگاه‌هاي احداثي توسط مديريت شهري تبديل به برق شود.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران از جانمايي 3نيروگاه زباله‌سوز در 3نقطه شهر تهران خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، قرار است در 3نقطه شهر تهران 3نيروگاه ريجكت‌سوز ساخته شود. يكي از اين نيروگاه‌ها در شمال شرقي، دومي در جنوب شرقي و سومين نيروگاه نيز در جنوب غربي (آراد كوه) ساخته مي‌شوند. به گفته جعفري با احداث 3نيروگاه ريجكت‌سوز «در آينده هيچ‌گونه دپويي از زباله خشك نخواهيم داشت. وقتي زباله سوزانده مي‌شود برق بيشتري نيز توليد خواهد شد.»

تنها كارخانه ريجكت‌سوز پايتخت هم‌اكنون با ورودي 200تن پسماند 3مگاوات در ساعت برق توليد مي‌كند. به گفته مديرعامل سازمان پسماند شهرداري تهران كارخانه ريجكت‌سوز واقع در آرادكوه سالانه تقريبا 24هزار مگاوات ساعت برق توليد خواهد كرد. ظرفيت اسمي اين كارخانه براساس طراحي روزانه 72مگاوات ساعت بوده كه ماهانه 2160مگاوات ساعت خواهد بود.

براي ساخت هر كارخانه زباله‌سوز 3سال زمان نياز است. براي اين اتفاق شوراي شهر تهران بودجه‌اي را در سال94 تعيين كرده است. اما مديرعامل سازمان مديريت پسماند و بازيافت مواد شهرداري تهران پيش شرط اين اقدام را تفكيك زباله از مبدأ مي‌داند. جعفري در اين‌باره گفت: «از شروط اصلي اين كار اين است كه حتما تفكيك از مبدأ را انجام دهيم؛ چراكه زباله‌اي كه از در منازل و ادارات جمع‌آوري مي‌شود، مستقيما به پسماندسوز رفته و ديگر كمپوست و پردازش نيز نخواهيم داشت.»

اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ از سال گذشته مورد توجه جدي قرار گرفته و پس از آنكه اين طرح در محله‌هاي مختلف شهر تهران به‌صورت آزمايشي به اجرا درآمد، هم‌اكنون در كل شهر تهران در دست اجراست. قرار است تمامي شهروندان تهراني با تفكيك زباله‌هاي خشك و تر، زمينه را براي توليد انرژي از پسماند شهري فراهم آورند.

رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه ما در مورد مديريت پسماند قانون كاملي داريم، اظهار كرد: اين قانون در سال۹۰ تأكيد كرده كه در همه شهرداري‌ها ازجمله شهرداري تهران تفكيك زباله از مبدأ بايستي صورت گرفته باشد كه تاكنون اين قانون اجرا نشده است. محمد حقاني با اشاره به اينكه قانون پسماند در ۸ سال گذشته آنطور كه بايد و شايد اجرا نشده، تأكيد كرد: مديريت پسماند وظيفه‌اي فرابخشي است و تنها شهرداري‌ها مسئولش نيستند.

  • خريد زباله توسط آلمان

در طول دهه‌هاي گذشته در كشور آلمان نيروگاه‌هاي بيوگاز بسياري ساخته‌شده است؛ به‌گونه‌اي كه 30درصد از برق كشور آلمان از طريق نيروگاه‌هاي بيوگاز تأمين مي‌شود. اين روزها كشور آلمان با كمبود پسماند روبه‌رو شده است. بنابراين، اين كشور در تلاش است تا با خريد زباله از كشورهاي انگلستان، ايرلند، ايتاليا و سوئيس همچنان بتواند نيروگاه‌هاي بيوگاز خود را فعال نگه دارد. هم‌اكنون اين كشور با سرمايه‌گذاري در كشورهايي مانند پاكستان و حتي كشورهاي آفريقايي در تلاش است تا استحصال برق از زباله‌ را توسعه دهد و علاوه بر تأمين منابع مالي جديد، به نوعي براي كاهش توليد گاز‌هاي گلخانه‌اي در جهان گام‌هاي تازه‌اي بردارد.

کد خبر 312980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha