جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: مریم معترف سال‌هاست مدیریت اداره تئاتر را بر عهده‌ دارد، با این حال هیچ‌گاه از فعالیت اصلی خود بازیگری و کارگردانی تئاتر دور نشده است.

هنر نمایش

او علاوه بر تئاتر، در سينما هم سابقه نقش‌آفريني دارد كه بازي در فيلم‌هاي «آن سوي‌ مه»، «تا غروب»، «دستمزد»، «سايه خيال» و «آپارتمان شماره 13» از آن جمله‌اند. نمايش‌هاي «شب»، «آهوان و آدم‌ها»، «گوشه‌نشينان آلتونا»، «فرود سياوشان» و «ديوار چين» برخي از آثار معترف در مقام كارگردان است؛ چهره‌اي كه همزمان با امور اجرايي، در عرصه تدريس بازيگري و كارگرداني هم فعاليت داشته است. او از فردا نمايش «تاريخ انقضا» را در حوزه هنري روي صحنه مي‌برد و با رگه‌هايي از طنز، دوران جنگ را روايت مي‌كند.

معترف درباره انتخاب نمايشنامه تاريخ انقضا به همشهري مي‌گويد: مدت‌ها بود دوست داشتم يك نمايش در حوزه دفاع‌مقدس كار كنم. وقتي موضوع نمايش تاريخ انقضا مطرح شد، داستان آن به‌نظرم جذاب رسيد و كاوه مهدوي شروع به نگارش نمايشنامه كرد. كار پس از چندبار بازنويسي كامل شد و آن را نخستين بار به دعوت رحمت اميني، مدير امور نمايشي حوزه هنري، در جشنواره تئاتر سوره مهر روي صحنه برديم.

وي مي‌افزايد: حدود 2‌ماه است اعضاي گروه در حال تمرين به‌صورت مداوم هستند. بازيگران هم از گروه تئاتري خودمان به نام «آوا» براي ايفاي نقش در تاريخ انقضا انتخاب شده‌اند و ما پيش از اين هم سابقه همكاري با يكديگر داشتيم. اين اثر نمايشي حال و هوايي طنز دارد و در آن عناصر و نشانه‌هايي از جنگ ديده مي‌شود. اين نشانه‌ها برگرفته از شكل نمايش ايراني است و متكي بر بازيگر و اجراي بازيگران روي صحنه پيش مي‌رود.

  • نگاه طنز به جنگ

اين كارگردان تئاتر درباره پرداختن به حوزه جنگ در قالب طنز چنين اظهارنظر مي‌كند: كساني كه به جنگ رفتند به واسطه حضورشان در جنگ هميشه آدم‌هايي جدي و سختگير نبودند. در ميان كساني كه حتي در خط مقدم بودند، زندگي جريان داشت و اين افراد هم مانند ديگر انسان‌هاي معمولي جامعه زندگي خود را داشتند. پس نمي‌توان گفت كه وقتي صحبت از جنگ مي‌شود، بايد موضوع‌هاي كاملا جدي و حتي خشن باشد.

وي در ادامه تصريح مي‌كند: زماني كه نخستين فيلم‌ سينمايي با موضوع جنگ در قالب طنز ساخته شد، برخي‌ها از توليد اينگونه فيلم‌ها انتقاد كردند اما به مرور اين موضوع نهادينه شد. در حوزه نمايش هم شرايط به همين شكل است. قرار نيست همه‌‌چيز را به‌صورت جدي روي صحنه آورد، حتي اگر موضوع جنگ و دفاع باشد. تأثير بازگويي بسياري از موضوع‌ها با زبان طنز بسيار بيشتر از بازگويي به‌صورت جدي و تلخ است و تجربه نشان داده مخاطب ما با مقوله طنز بهتر ارتباط برقرار مي‌كند.

  • 20 اجرا براي تاريخ انقضا

نمايش «تاريخ انقضا» يك يادآوري طنازانه از خاطرات دوران دفاع‌مقدس است و داستان پيرمردي را روايت مي‌كند كه با وجود كمك كردن به رزمندگان جبهه، به دلايلي شخصا راهي منطقه عملياتي مي‌شود و همين موضوع، به دگرگوني احوال او مي‌انجامد. در اين نمايش 10بازيگر ايفاي نقش مي‌كنند كه از آن جمله مي‌توان به حسن محمدي، منيژه داوري، كامبيز طلايي، ابوالفضل وزيري، محمد رخشنده‌پي، مسعود محرابي و... اشاره كرد. نمايش 70دقيقه‌اي تاريخ انتقضا از فردا يكشنبه 17آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنري روي صحنه مي‌رود و هر روز جز شنبه‌ها ساعت 19اجرا خواهد داشت. قيمت بليت اين نمايش 16هزار تومان است و علاقه‌مندان تا دوشنبه 9آذر براي تماشاي 20اجراي آن فرصت دارند.

کد خبر 312825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha