مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

الهام مصدقی راد: اولین بوستان مهارت تهران حدود یک‌ماه پیش کار خود را به‌صورت رسمی در محله هرندی آغاز کرد.

مهارت زنان

آموزش، توانمندسازي، مهارت آموزي و ايجاد مشاغل خانگي هدف مجموعه‌اي است كه در گوشه‌اي از پارك بهاران قرار دارد تا به اشتغال‌زايي براي ساكنان محل كمك كند. كامپيوتر، گل‌سازي، تابلوي سه‌بعدي، چرم‌دوزي، قاليبافي، مجسمه‌سازي‌، بازاريابي، عروسك‌سازي‌ و... ازجمله مهارت‌هايي است كه دراين بوستان آموزش داده مي‌شود.

به گفته مهدي پروين رو مديركسب و كار و خدمات حوزه اشتغال سازمان رفاه شهرداري و مسئول بوستان مهارت اگر منطقه 12باز هم مكان مناسب بدهد، امكان افزايش اين بوستان‌ وجود دارد. فهيمه فيروزفر مديرستاد توانمندسازي زنان سرپرست‌خانوار شهرداري نيز به همشهري گفت: با اجراي طرح خانه به خانه، 1400زن سرپرست‌خانوار و بد‌سرپرست محله هرندي شناسايي شدند كه قرار است در چرخه ستاد قرار بگيرند. همچنين بانوان مهارت كسب كرده مي‌توانند درصورت تمايل با كوثرها يا همان مراكز مهارت‌آموزي همكاري كنند.

  • آموزگار و آموزنده

زهرا اشعريون 30ساله است. در اين بوستان، ساخت زيورآلات ياد مي‌دهد و چرم‌دوزي ياد مي‌گيرد. پيش از اين بارها درنمايشگاه‌هاي مختلف غرفه داشته و زيورآلات دست‌سازش را عرضه كرده است. مي‌گويد: «اين سال‌ها در زيورآلات دست زيادشده و كسي برنده است كه دانش، ذوق و خلاقيت بيشتري داشته باشد» وسايل لازم براي ساخت زيورآلات هم ارزان است و سود نسبتا خوبي دارد پس هنرجوهايي كه براي درآمدزايي به بوستان آمده‌اند مي‌توانند اميدوار باشند. رفت‌وآمد به بوستان مهارت و پيش زمينه قبلي، او را راهي كلاس‌هاي چرم دوزي كرده تامهارتش را دراين زمينه هم افزايش دهد، شايد بتواند به كسب درآمد بيشتري فكركند.

  • از توليد به مصرف

ربابه پهلواني، قالي و پته و چرم دوزي ياد مي‌گيرد. خودش سال‌هاست خياطي مي‌كند و نياز پوشاك خانواده‌اش را برآورده مي‌كند. با يك توليدي هم همكاري دارد و همراه همسرش زندگي را مي‌چرخاند. «به كارآفريني و افزايش چرخ‌ها و توليدات فكرمي‌كنم و فقط مشكل تأمين جا دارم.» تصميم گرفته در چرم هم مهارت كسب كند. پهلواني تمايل به آموزش دادن خياطي به بانوان بوستان مهارت را دارد چون معتقد است اگر اين هنر را ياد بگيرند، حتي اگر درآمدي هم كسب نكنند درهزينه‌هايشان صرفه‌جويي مي‌كنند، كاري كه او چند سالي است انجام مي‌دهد و سال‌هاست حتي پالتو و كاپشن نخريده.

آموزشي كه مي‌داند بدون كسب درآمد است. «همه‌‌چيز كه پول نيست، آدم گاهي بايد براي دلش كار كند. مثل استاد چرم دوزي كه هر چه مي‌داند رايگان به ما ياد مي‌دهد، من هم ديني دارم پس بايد ادا كنم.» فقط معتادان بوستان بهاران و مواد مصرف كردنشان باعث شده او پسرعاشق نقاشي‌اش را به كلاس‌هاي بوستان مهارت نياورد پسر 8ساله‌اي كه ساكن محله آبشار است، ديدن معتادهاي كز كرده با شيشه و پايپ، برايش غريب است.

  • از شنيدن تا ديدن

رقيه كريمي بعضي روزها با دختر و پسر كوچكش سر كلاس‌ها حاضر مي‌شود. گلسازي، عروسك‌سازي‌، چرم دوزي، تابلوي سه‌بعدي، قاليبافي و كامپيوتر كلاس‌هايي است كه كريمي در آنها ثبت نام كرده. مي‌گويد: «وقتي همه كلاس‌ها رايگان است آدم اگرعقل داشته باشد از اين فرصت استفاده مي‌كند.»

مادر 34ساله داراي 4فرزند تقريبا هر روزش پر است و دلش مي‌خواهد با مهارت‌هايي كه مي‌آموزد، كار كند. «فقط‌ اي كاش بعد از پايان دوره يادمان دهند كه چطور بازار كار پيدا كنيم.» مهارت خرج شده در تابلوهاي گل‌سازي‌اش به هنرجوي 3 هفته‌اي نمي‌خورد. مي‌خواهد كمك خرج خانه‌اي باشد كه مردش چند وقتي است بيكار شده. آرايشگري هم مي‌داند اما جايي براي كار ندارد. «اگر سرمايه اوليه‌ام جور شود مي‌توانم با مهارت‌هايي كه اينجا ياد مي‌گيرم كاري انجام دهم.»

مثل خيلي از ساكنان هرندي نگران خوب بزرگ شدن بچه‌هايش هم هست، در محله‌اي كه كولي و معتاد و فروشنده در همسايگي خانواده‌ها زندگي مي‌كنند. «شايد بتوانم بگويم بعد از عيد، اوضاع پارك بهاران و اطرافش 50درصد بهتر شده اما بازهم شرايط هرندي بد است، در اين 15سال چيزهايي به چشم ديده‌‌ام كه گفتني نيست...»

  • راه دشوار رسيدن به خانه

سميه كثيري دختر جوان و بانشاطي است. مليكاي 9ماهه‌ پيش مادربزرگش مي‌ماند تا سميه به كلاس‌هايش برسد. در جشن قربان تا غدير پارك خواجوي كرماني با بوستان مهارت آشنا شده و حالا مهارت ساخت عروسك و تابلوي سه‌بعدي و كار با كامپيوتر را ياد مي‌گيرد تا بتواند درآمدي كسب كند. تابلوي سه‌بعدي‌ تازه به اتمام رسيده‌اش جلوه خاصي دارد و همين اشتياقش را براي ادامه كار بيشتر كرده فقط نگران غروب‌هايي است كه راه خانه را بايد از دل محله پر از معتادان تا شده، پيدا كند. «پنج 6 سالي است كه كولي‌ها و مهاجرهاي ايراني و خارجي زيادشده‌اند، اگر معتادها هم مجبورمان نكنند پول بهشان بدهيم، از اذيت و فحاشي كولي‌ها در امان نيستيم.»

  • تسهيلاتي كه به هنرجوها ارائه مي‌شود

پشتيباني فروش محصولات توسط مربيان
ارائه غرفه در نمايشگاه‌هاي سازمان به منظور فروش محصولات
همكاري كارآفرينان خارج از مركز براي كمك به فروش يا صادرات محصولات
كمك و راهنمايي براي تاسيس تعاوني

  • همكاري ديگر مراكز و بخش‌ها با بوستان مهارت

اعلام آمادگي مؤسسه رعد براي آموزش و فروش محصولات زنان بد سرپرست
عقد تفاهمنامه با صندوق كارآفريني اميد براي ارائه اعتبار و تسهيلات به دريافت‌كنندگان مدرك
ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار

جدول

کد خبر 312723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha