چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو زلزله به بزرگی‌های 7.9 و 8.0 ریشتر سوماترا در اندونزی را لرزاند و سبب شد منطقه در وضعیت آماده‌باش برای سونامی قرار بگیرد.

هنوز از خرابی‌های احتمالی زلزله اطلاعی در دسترس نیست اما به گزارش خبرنگار شبکه خبری سی.ان.ان که در محل حادثه حضور دارد، مردم از خانه‌های خود خارج شده‌اند و نیروهای امدادی در حالت آماده‌باش قرار دارند.

زلزله در میان آبها و در نزدیکی جاکارتا پایتخت اندونزی روی داده است و کارشناسان می‌گویند اگر سونامی رخ دهد، آمار تلفات بالا خواهد بود.

برخی از آسمانخراش‌های جاکارتا، پایتخت اندونزی، بر اثر زلزله لرزیدند. زلزله در ساعت 18:10 بعداز ظهر پس از ساعت کاری روزانه رخ داد.

مشاهدات عینی

اندی ساپورتا، تهیه کننده شبکه خبری سی.ان.ان که در جاکارتا بوده، می‌گوید «زلزله خیلی قوی بود و مردم با عجله از ساختمان‌ها خارج شدند.»

جانی آلیونبی، خبرنگار فایننشیال تایمز هم که در جاکارتا حضور دارد، می‌گوید: «پنجره‌ها شروع کردند به لرزیدن. صندلی‌ها تکان می‌خوردند. همه چیز می‌لرزید. ما در طبقه 16 ساختمان بودیم که تصمیم گرفتیم از آن خارج شویم.»

او اضافه می‌کند:«تجربه خیلی عجیبی بود. بعضی‌ها ترسیده بودند.»

آنگونه که آلیونبی می‌گوید بعضی‌ها آنقدر ترسیده بودند که ترجیح می‌دادند از ساختمان خارج نشوند اما شرکت‌ها به کارمندانشان دستور دادند خارج شوند.

حتی در سنگاپور هم ساختمان‌های بلند تخلیه شدند.

مجمع‌الجزایر زلزله

در دسامبر سال 2004 میلادی یک زمین‌لرزه شدید در جزیره سوماترا در اندونزی سبب به وجود آمدن سونامی شد که بیش از 230 هزار نفر کشته شوند که 160 هزار نفر از آنها در استان آسه زندگی می‌کردند.

از آن زمان تا امروز همواره کابوس سونامی بر سر مردمان مجمع‌الجزایر اندونزی که از زلزله‌خیزترین مناطق جهان است پرسه می‌زند.

کد خبر 31271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز