مشاور سازمان خصوصی‌سازی‌ از تسویه‌شدن ۳۷ درصد از کل بدهی ‌سهام عدالت با خزانه دولت خبر داد و اعلام کرد: این میزان تا پایان سال ۹۵، به ۵۰درصد خواهد رسید.

بورس

به گزارش همشهري، محمود احمدي‌نژاد و حسن روحاني در شعارهاي انتخاباتي‌شان از اعطاي سهام عدالت به مردم خبر دادند اما سازمان خصوصي‌سازي‌ حالا مي‌گويد كه اگر قرار باشد سهام عدالت ظرف يك تا 2سال آينده قابل خريدو فروش شود مردم بايد آن بخش از اقساط سهام عدالت را كه هنوز تسويه نشده به‌صورت نقد پرداخت كنند اين به‌معناي آن است كه سهام عدالت برخلاف شعار‌هاي انتخاباتي دولت‌ها يك هديه نيست.

هم‌اكنون به 49ميليون نفر معادل يك ميليون تومان سهام پرداخت شده است.قرار بود 10سال پيش كه مراحل اوليه واگذاري سهام اين شركت‌ها به مردم شروع شد، هر فرد در قبال سهامي كه دريافت مي‌كند يك ميليون تومان پرداخت كند اما اين يك ميليون تومان نبايد به‌صورت نقد پرداخت مي‌شد. براساس توافق انجام شده قرار شد اين يك ميليون تومان از محل سود سالانه سهام همان شركت‌ها تسويه شود.

اما اكنون بعد از 10سال خبر مي‌رسد كه فقط 37درصد از اين مبلغ تسويه شده، يعني به ازاي هر يك ميليون تومان فقط 370هزار تومان از محل سود سالانه به حساب خزانه واريز شده و اصطلاحا آزاد شده و بقيه آن يعني 630هزار تومان همچنان تسويه نشده است. البته آنطور كه مشاور رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ گفته، تا پايان سال آينده اين مقدار به 50درصد يعني معادل 500هزار تومان خواهد رسيد. اما پس از آن اگر قرار باشد مردم همانطور كه در تبليغات انتخاباتي به آنها وعده داده شده بود صاحب يك ميليون تومان سهام عدالت شوند بايد بقيه آن را به‌صورت نقد پرداخت كنند.

سيد جعفر سبحاني مشاور سازمان خصوصي‌سازي با اشاره به اينكه 2‌راهكار براي پرداخت بدهي ‌سهام عدالت، از محل سود آورده نقدي و سود سهام پيش‌بيني‌ شده وجود دارد، گفت: در شرايطي كه پس از 10سال اتمام دوره سهام عدالت، به‌طوركامل پرداخت نشود، در پيشنهاد اول مابقي توسط سهامداران و در پيشنهاد دو همان 50درصدپرداخت‌شده، يعني 500هزارتومان آزاد مي‌شود. اين سخنان به‌معناي اين است كه مالكان سهام عدالت يا بايد 500هزار تومان پرداخت كنند تا مالك يك ميليون تومان سهام عدالت شوند و يا اينكه به آنها برخلاف شعار‌هايي كه قبلا داده شده بود فقط 500هزار تومان سهام اختصاص خواهد يافت.

قبلا هم رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ و مشاورش در گفت‌وگو با همشهري به‌صورت تلويحي به اعمال چنين طرحي اشاره كرده بودند. اما به‌تازگي سايت رسمي سازمان خصوصي‌سازي به‌طور رسمي در خبري به نقل از مشاور اين سازمان بر اين موضوع صراحتا تأكيد كرد.

کد خبر 312561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha