سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر نهمین «سوگواره هنر عاشورایی» با اشاره به راه یافتن آثار این سوگواره در جامعه، تأکید کرد که نمایش این آثار نباید منحصر به دو ماه محرم و صفر باشد.

سوگواره هنر عاشورایی

به گزارش مهر، نشست نهمین «سوگواره هنر عاشورایی» با حضور مرتضی گودرزی دیباج دبیر این سوگواره، محمد زرویی نصرآباد معاون مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری و محمدرضا زنگنه به عنوان مجری کارشناس در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

گودرزی در آغاز این نشست با اشاره به اهداف این سوگواره بیان کرد: «سوگواره هنر عاشورایی» به عنوان یک همایش هنری بزرگ و مبتنی بر باورهای عاشورایی از سالها پیش شکل گرفت و از همان زمان اصرار داشتیم که آثار این رویداد با توده های مردم ارتباط عمیق پیدا کند و به شکل کاربردی در متن زندگی مردم راه پیدا کند. در نهمین دوره به بخشی از این اهداف خود دست یافته ایم و فاصله‌هایی هم با برخی دیگر از اهدافمان داریم که باید برای رسیدن به آن تلاش بیشتری کنیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری همچنین تأکید کرد: این خیمه هنری به نام آقا اباعبدالله الحسین برگزار شده است و سعی داریم در هر دوره به کیفیت‌بخشی و عمق‌بخشی به آثار تولیدی آن بیشتر بپردازیم و تلاش می کنیم که پای طیف گسترده تری از هنرمندان جوان را به این سوگواره بکشانیم.

وی با مروری بر دوره های گذشته این سوگواره گفت: در طول این ۹ دوره از پوستر شروع کردیم و بعدها هنر تصویرسازی را به آن اضافه کردیم و در بخش های حاشیه ای آن نیز به صورت کاربردی تر به کتیبه و پرچم پرداختیم که در این بخش بسیاری از آثار این سوگواره تبدیل به پرچم شده و وارد فضای عمومی کشور شده است.

دبیر نهمین «سوگواره هنر عاشورایی » از اضافه شدن بخش نقاشی به این سوگواره از سال آینده خبر داد و گفت: آرزوی ما تبدیل شدن این سوگواره به یک جشنواره جامع است و شاید به این منظور آن را با رویداد دیگری تلفیق کنیم.

گودرزی بخش پژوهشی را نیز از جمله فقدان های این رویداد برشمرد و اعلام کرد که به منظور اضافه شدن این بخش به سوگواره باید کار مطالعاتی صورت گیرد.

این مدیر هنری با اشاره به کاربردی بودن آثار این سوگواره تصریح کرد: این سوگواره جزو معدود رویدادهای هنری است که آثارش با علاقه مندی در اختیار مردم و سازمان های مختلف گذاشته می شود تا با حفظ کیفیت آثار مورد استفاده قرار گیرد.

او همچنین به سازمان ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که در این زمینه احساس دین و تکلیف می کنند، پیشنهاد کرد که از این آثار برای استفاده همه مردم بهره گیری کنند.

 گودرزی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های علمی این سوگواره اشاره کرد و افزود: امسال چندین کارگاه عملی با حضور برگزیدگان دوره های قبل سوگواره و استادان هنری به منظور ارتقای سطح کیفی آثار این دوره برگزار شده است و شرکت کنندگان در سوگواره پیش از ارائه آثارشان در این کارگاه ها با حضور استادانی که آثارشان را در سوگواره مورد قضاوت قرار می دهند، شرکت کردند تا آثارشان همزمان با خلق کارشناسی و اصلاح شود که در مجموع آثار بسیار خوبی از دل این کارگاه ها بیرون آمد. همچنین یک دو نشست علمی نیز درباره نشانه شناسی هنر عاشورایی برگزار کردیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در ادامه درباره داوران این سوگواره یادآور شد: داوران از هنرمندان شناخته شده و صاحب سبک کشورمان هستند و هر دوره نیز از برگزیدگان دوره قبل به عنوان داور و یا استاد  در کارگاه های آموزشی استفاده می کنیم.

این هنرمند نقاش، «حماسه عاشورا» و «حسین تنها نمی ماند» را به عنوان مضامین بخش پرچم و پوستر و «حربن یزید ریاحی» و «قیس بن مسهر» را مضامین بخش تصویرسازی این سوگواره ذکر کرد.

 وی همچنین تعداد کل آثار راه یافته به سوگواره را  یک هزار و ۱۱۰ اثر اعلام کرد که در هر سه بخش ۱۱۱ اثر برای ارائه در نمایشگاه انتخاب شده است. ۳۸۲ نفر در این سوگواره شرکت کرده اند که در مجموع ۳۷ پوستر، ۱۷ پرچم و ۵۷ اثر تصویرسازی به نمایشگاه راه یافته است.

گودرزی با بیان این که تاکنون حدود ۱۰ هزار اثر در طول ۹ دوره برگزاری این سوگواره خلق شده است، تصریح کرد: از میان این آثار حدود یک هزار و ۱۰۰ اثر ناب و درخشان خلق شده است که قصد داریم با عنوان مروری بر این آثار آنها را در قالب یک نمایشگاه بزرگ به نمایش بگذاریم.

نهمین نمایشگاه سوگواره هنر عاشورایی به همراه معرفی برگزیدگان  ۱۷ آبان ماه در حوزه هنری برگزار می شود.

کد خبر 312535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha