چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: علمای مسلمان در بسیاری از کشورهای اسلامی اعلام کردند: غروب سه‌شنبه شب 20 شهریور، موفق به رویت هلال ماه رمضان نشده‌اند.

بر این اساس روز چهارشنبه در این کشورها سی‌امین روز ماه شعبان و پنجشنبه نخستین روز ماه مبارک رمضان خواهد بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از الجزیره، دفترهای فتوا در کشورهای عربستان، قطر، امارات، مصر، سوریه، لبنان، تونس، اردن، یمن و مالزی، چهارشنبه را آخرین روز ماه شعبان اعلام کردند.

فقط لیبی تاکنون چهارشنبه را نخستین روز ماه مبارک رمضان اعلام کرده است.

تازه‌ترین اظهارنظرها در مورد رویت هلال در ایران

استاد دانشگاه شیراز گفت: ‌بر اساس پیش‌بینی متخصصان نجوم، رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح چهارشنبه‌شب غیرممکن است اما اگر از ابزاری مناسب در مناطق جنوبی استفاده شود در شرایط مساعد جوی هلال ماه رمضان رویت خواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر ریاضی افزود: ‌میان متخصصان نجوم در محاسبه موقعیت ماه اختلاف نظری وجود ندارد اما در نحوه رویت چشمی ماه اختلافاتی به چشم می‌خورد.

وی گفت: ‌قدرت چشم، وضع جو و غبار هوا، ارتفاع رصدکننده و نوع ابزار در رویت دخالت دارد.

وی به لحظه مقارنه اشاره کرد و گفت: ‌مقارنه لحظه‌ای‌است که کمترین فاصله میان کره ماه و خورشید وجود دارد و اگر این لحظه را ملاک قرار دهیم بسیاری از اختلافات از بین می‌رود اما برای ساعات پس از لحظه مقارنه، هلال ماه آنچنان باریک است که شاید با ابزار هم قابل دید نباشد لذا تا زمانی که رویت هلال را با چشم مسلح و غیرمسلح ملاک قرار دهیم ناگزیریم از مشاهدات افراد در نقاط مختلف استنباط کنیم.

بوژمهرانی کارشناس رویت هلال اصفهان نیز با اشاره به اقدامات بی‌نظیر منجمان ایرانی در جستجوی هلال ماه افزود: اما در برخی شرایط هلال شب اول ماه را نمی‌توان دید و هلال ماه رمضان امسال از این موارد است.

کد خبر 31244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز