دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری دو: پیش از شروع هر فعالیت اقتصادی به یک طرح تجاری نیاز است.

طرح توجیهی تجاری

 نكته مهم اينكه هر طرح تجاري‌اي نتيجه‌اش مثبت نخواهد بود و در صورت منفي بودن بايد آن طرح كنار گذاشته‌شود. هر طرح تجاري شامل 4 بخش است؛ در بخش اول يا مقدمه، بايد ماهيت كسب و كار به‌طور مشخص توضيح داده‌شود. اگر محصولي نتيجه آن است ذكر شود، اگر خدماتي ارائه داده مي‌شود همراه با ويژگي‌هاي آن نوشته شود. حتي در مواردي ممكن است در اين بخش نياز باشد كمي جزئي‌تر عمل كرد و مثلا از عواملي كه در اجراي كسب و كار با هم همكاري مي‌كنند نام برد و حتي نحوه مديريت و چارت سازماني را مشخص كرد.

بخش بعدي طرح تجاري يا تحقيقات بازار است. در اين بخش بايد روي برخي از مفاهيم بازاريابي مثل عرضه و تقاضا كار كرد. در اين قسمت بايد بررسي شود كه عرضه محصول مورد نظر ما در حال حاضر در بازار چگونه و به چه ميزان است و در مقابل آن تقاضايي كه براي اين كالا پيش‌بيني مي‌كنيم چقدر است؟ آيا فاصله‌اي ميان اين عرضه و تقاضا وجود دارد كه بتوان آن را با كسب و كار مدنظر پر كرد؟ اگر عرضه بيشتر از تقاضا باشد اصلا صلاح نيست اين كسب و كار آغاز شود. از طرف ديگر در تحقيقات بازار بايد رقبا و مشتريان را هم شناسايي كرد. در نهايت اين بخش به ما نشان مي‌دهد كه ظرفيت ما براي توليد به چه اندازه خواهد بود.

در قسمت سوم طرح توجيهي، با مباحث فني و تكنولوژيك رو‌به‌رو هستيم كه بستگي زيادي به اين مسئله دارد كه اين كار تكنولوژي‌محور است يا خير؟ به‌طور مثال ممكن است شما تكنولوژي كسب و كار خود را داشته‌باشيد يا بخواهيد آن را از خارج از كشور انتقال دهيد كه بايد قوانين آن را بدانيد. مرحله آخر طرح توجيهي، بخش مالي و اقتصادي است. در اين بخش بررسي مي‌كنيم كه سود‌آوري اين كسب و كار چقدر است و چه ميزان سود با توجه به سرمايه‌گذاري اوليه به‌دست خواهد آمد و بازگشت سرمايه تا چه زماني عملي خواهد شد؟ يا اصلا چه مبلغي را بايد براي اين كسب و كار سرمايه‌گذاري كرد.پس از طي كردن اين 4 بخش، در نهايت طرح تجاري با بررسي موارد ذكر شده به ما مي‌گويد كه وارد كسب و كار مورد نظرمان بشويم يا خير.

کد خبر 312341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha