دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

همشهری دو - محیا ساعدی‌: انار از دیرباز یکی از میوه‌های نظر کرده بوده‌ تا جایی که در سوره‌های قرآن و احادیث پیامبران و امامان به آن اشاره شده و نقاش‌ها تصویرش را کشیده‌اند و شاعرها‌ در وصف آن شعرها سروده‌اند، حکیم‌ها از خواص درمانی‌اش گفته‌اند و عشاق آن را بهترین هدیه برای محبوب ‌دانسته‌اند.

انار

 اگر كنار مادربزرگ‌تان انار بخوريد يادآوري مي‌كند كه در ميان دانه‌هاي انار، حتما يك دانه بهشتي است و اگر يك انار كامل را طوري بخوريد كه حتي يك دانه‌اش هم زمين نيفتد، آن دانه از بهشت‌آمده را خورده‌ايد. اين ميوه زيباي پاييزي يكي از ميوه‌هاي بومي ايران است و قدمت آن به 4هزار سال قبل برمي‌گردد؛ ميوه‌اي كه سوغات ايراني‌ها بوده و از اينجا، به هند، آفريقاي شمالي، چين، اروپا و آمريكا رفته و يكي از نخستين گياهان اهلي شده‌است. ميوه‌اي در بسته كه انتخاب نمونه هاي مرغوب‌اش ترفندهايي دارد كه مي‌تواند خريد آن را براي شما شيرين‌تر كند.

  • جغرافيا

تهران انار ندارد
در ايران بيش از 740نوع انار وجود دارد؛ انارهايي كه هر كدام ويژگي‌هاي خاص خودشان را دارند.
ساوه: شناخته شده‌ترين نوع انار است. انارهاي سرخ، ملس و با ماندگاري بالا، ساوه را در توليد انار سرآمد كرده. ساوه انار سياه هم دارد؛ نوع نادري از انار كه بيشتر خاصيت درماني دارد و كمتر در ميوه فروشي‌ها خريد و فروش مي‌شود.
فيروزكوه: دانه درشت و آبدار است. مزه‌ ملس دارد و انار پرطرفدار به‌حساب مي‌آيد. اگر فشار خون داريد يا خونتان غليظ است، اين انار دواي درد شماست.
خفر شيراز: نماد انارهاي سفيد و شيرين است. ارزان‌تر از بقيه است و البته طرفدار كمتري دارد. اما خاصيت اين انار سفيد بيشتر است؛ امگا 3، امگا 6 و موادغذايي بيشتري دارند.
يزد: اين انار مثل لهجه خود يزدي‌ها شيرين است. دانه درشت است و معمولا سفيد تا صورتي كمرنگ. مي‌گويند اين انار به‌خاطر پوست نازكي كه دارد ماندگاري زيادي ندارد.
نيزار قم: انار معروفي است و چون ديررس است، اواخر پاييز جاي خودش را در بازار پيدا مي‌كند. اين انار هم دانه درشت و ملس است و پوست نازكي دارد و براي مدت زيادي مي‌توان آن را نگه‌داشت.
فردوس خراسان: خوش قيافه نيست و به همين دليل هم معروف نشده. خوشمزه است و خاصيت درماني زيادي دارد و براي طولاني مدت ماندگار است.

  • انتخاب

رنگ رخساره خبر مي‌دهد
پوست: مهم‌ترين نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيد، رنگ پوست انار است. انارها به 2 نوع پوست نازك و پوست ضخيم تقسيم مي‌شوند. انارهايي كه پوست‌هاي ضخيم‌تري دارند در مناطق سردسيرتر پرورش پيدا كرده‌اند تا اين پوست اجازه ندهد سرما به دانه‌هاي انار برسد. واضح است ميوه‌هاي لك شده يا ميوه‌هايي كه پوست خشكي دارند و ترك خورده‌اند را نبايد خريديا بعد از خريد بايد زود مصرف كرد.
كلاهك: اين بخش را به دقت بررسي كنيد. رنگ مشكي اين كلاهك يك اخطار جدي است و از اين موضوع حكايت دارد كه به‌احتمال بسيار زياد، انار مورد نظر كرم خورده است.
قطر: براي خريد انار با خودتان متر ببريد! تعجب نكنيد چون يكي از نشانه‌هاي انار خوب، قطر بالاي 9سانتي‌متر است. اين اتفاق هم نشان‌دهنده اين است كه انار به‌احتمال بسيار زياد رسيده و خوشمزه است. ضمن اينكه به خوبي آبياري شده و دانه‌هاي درشت آبدار دارد.
وزن: يكي ديگر از مسائل جدا‌كننده انار خوب از بد، وزن آن است. يعني ممكن است انار درشتي را برداريد كه رنگ قرمزي هم داشته باشد اما پوك باشد و سرما ديده. وزن استاندارد يك انار خوب 500تا 600گرم است.

  • قيمت

هر كيلو انار را در بازار تهران براساس مرغوبيت و درجه‌بندي مي‌توانيد بين 3تا 5هزار تومان خريداري كنيد. اين را هم درنظر داشته باشيد كه نوع مرغوب، وزني نزديك به 500گرم دارد و شما با تهيه يك كيلو از اين ميوه، تنها 2 عدد انار خريد كرده‌ايد!
انار درجه يك شيرين شيراز 5500تومان
انار درجه يك ملس ساوه 5000تومان
انار درجه يك يزد 5000تومان
انار درجه يك تبريز 4500تومان
انار درجه يك راوند كاشان و فردوس مشهد 3500تومان

  • صادرات: انار ايراني، بازگشت به بازار جهاني

شايد سرمازدگي چند سال پيش را خاطرتان باشد؛ سرمايي كه باعث شد اغلب باغ‌هاي انار ايران دچار افت شديد توليد شوند. خبر خوب اما اين است كه حالا، پس از 7سال به روزهاي خوب گذشته برگشته‌ايم. چون درخت‌هاي انار و كاشت مجدد آنها نياز به حداقل 5سال زمان براي باردهي خوب دارد. به‌ويژه اينكه انار از سايز 250گرم به بالا‌ صادراتي است. در شرايط عادي، كشور ما از توليد يك و نيم ميليون تن انار در دنيا، بيش از ۶۰۰ هزار تن سهم دارد و به اين ترتيب رتبه اول در توليد انار متعلق به ايراني‌هاست. براساس آمار گمرك ايران هم‌ در سال 90بيش از 7هزار و 600تن انار به ارزش 11/3 ميليون دلار از كشور صادر شده است كه عراق، هلند، ارمنستان، افغانستان، امارات، تركمنستان و روسيه به‌ترتيب بزرگ‌ترين بازارهاي صادراتي انار ايران در سال گذشته بوده‌اند. خوب است بدانيد كه تقريبا 18كيلو انار صادراتي ايران، با ارزش صادراتي يك بشكه نفت خام برابري مي‌كند.

کد خبر 312338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha