یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمد صالحی: علاقه به تجربه‌کردن، ویژگی مشخص دوره نوجوانی است که هم‌زمان زیادی را تلف می‌کند و هم گاهی خطرآفرین است.

دوران نوجوانی

راه‌حل اين چالش براي والدين، مشورت‌طلبي از نوجوان است اما اينكه نوجوان‌ها اغلب علاقه‌اي به مشورت گرفتن ندارند چالش بعدي است كه شما بايد به‌عنوان والدين، با هنر تربيتي آن را حل كنيد.

  • اين مشورت سر دراز دارد

بعضي از ويژگي‌هاي خوب اخلاقي، حلقه اوليه‌اي هستند كه خوبي‌هاي بعدي را هم به مرور با خود مي‌آورند. مشورت كردن هم يكي از همين خوبي‌هاست كه يك فرهنگ را به نوجوان شما ياد مي‌دهد؛اين فرهنگ، تصميم‌گيري و انتخاب مسير، تقويت ارتباطات اجتماعي، قدرداني بيشتر از فرصت‌ها و...را به همراه دارد. به تعبير امام‌حسين(ع) از نشانه‌هاي عالم، آگاهي از نظرات مختلف است. اميرالمومنين(ع) هم نگاه جالبي دارند كه مي‌فرمايند: افزودن تجربه ديگران به تجربه فرد، به عمر او مي‌افزاييد. اگر فكر مي‌كنيد وقت آن رسيده تا نوجوان شما اهل مشورت شود در فضاي تعاملي خانه خود چند تغيير به‌وجود بياوريد:

1- نوجواني كه فكر كند مهم است و تصميم‌هايش اثر‌گذار هستند در مرحله بعد پيشنهاد مشورت را قبول مي‌كند. بنابراين از مرحله صدا زدن اسم او تا حرف زدن و قضاوت درباره او را با احترام همراه كنيد.

2- قرار نيست شما به او ياد دهيد كه مشورت خوب است اما طرف مشورت تو فقط بايد من باشم و مردم همه بد هستند. نوجوان‌ها به زياد شنيدن «نبايدها» حساس هستند، پس ارتباط اجتماعي با فاميل و دوستان منطقي با ويژگي‌هاي اخلاقي ديني و خوب را افزايش دهيد تا دايره آگاهي نوجوان براي مشورت خواستن بيشتر شود.

3- در يك خانه صميمي كه نوجوان دائم سرزنش، مقايسه و توبيخ نشود والدين به خوبي مي‌توانند با اعمال معنوي‌اي كه با اخلاص انجام مي‌دهند زمينه دوستي بچه‌ها را با قرآن و اهل‌بيت(ع) كه بهترين مراجع مشورت خواستن هستند آشنا كنند. در فرصتي مثل محرم، دانه اين محبت را در دل نوجوان‌ها بكاريد و با دادن اطلاعات و اجازه دادن بروز رفتارهاي پرشور معنوي راه رشد اين دوستي را باز كنيد.

  • تمرين‌هاي زندگي مشورتي با نوجوان

اسم بگذاريد
وقتي نوجوان از شما سؤالي پرسيد، بگوييد «چه مشورت دقيقي، اين يه مشورت عاليه، چقدر واردي تو مشورت كردن و...» شايد كاري كه نوجوان شما انجام داده به معني واقعي مشورت كردن نباشد اما تكرار اسم مشورت در عادت‌دهي نوجوان‌ها به اين كار اثرگذار است.

يك فرد را الگو كنيد
الگوي فردي كه اهل مشورت است مي‌تواند يكي از اعضاي خانواده، شخصيت يك فيلم، يكي از آدم‌هاي معروف يا فاميل باشد. فوايد مشورت كردن را به‌صورت عملي در زندگي يكي از اين الگوها به فرزندتان نشان دهيد.

گاهي مشورت
ممكن است نوجوان خيلي به مشورت كردن وابسته شود تا جايي كه بخواهد براي هركاري از ديگران نظر بپرسد. اينطور وقت‌ها او را بي‌جواب بگذاريد و بگوييد: اين مسئله جزئي است و تصميم خودت از همه دقيق‌تر است و من به تو اعتماد دارم.

اينطور مشورت كن
از خود نوجوان براي كارهاي خانواده مشورت بخواهيد تا هم راه و رسم مشورت را ببيند و هم عزت‌نفس او تقويت شود. البته گاهي به او گوشزد كنيد كه در بعضي مسائل كه او آگاهي و تجربه ندارد فعلا نمي‌توانيد از او كمك بگيريد. از بين پيشنهاد همه اعضاي خانواده دنبال بهترين راه باشيد تا سهم نوجوان را هم به او نشان دهيد.

کد خبر 312210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha