معاون میراث فرهنگی کشور گفت: حیات و جریان داشتن زندگی در ماسوله در کنار بافت تاریخی آن از امتیازات مهم این شهرک است.

ماسوله

محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي در نشست با مديران پايگاه‌هاي ميراث فرهنگي سراسر كشور در شهرك تاريخي ماسوله؛ ويژگي‌هاي گردشگري اين شهرك را به‌دليل تلفيق الگوي معماري سنتي، رودخانه‌ها، طبيعت‌ چشم‌نواز و مسيرهاي كوهنوردي در جهان منحصر به فرد خواند.

طالبيان گفت: اين منطقه مي‌تواند علاوه بر گردشگري تاريخي، در ابعاد گردشگري طبيعي و ورزشي نيز رونق يابد.

وي با بيان اينكه حفاظت از ماسوله به‌عنوان ميراث گرانبها نيازمند مساعدت بوميان منطقه و گردشگران با ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري است، گفت: بايد براي آگاه‌سازي بيشتر مردم و ساكنين بافت اطلاع‌رساني مطلوبي صورت بگيرد.

مدير دفتر منطقه‌اي يونسكو در ايران گفت: جمهوري اسلامي به لحاظ پاسداشت ابنيه تاريخي، توجه به جاودانگي آثار كهن و تلاش براي زنده نگه‌داشتن آيين‌ها، سمبل احترام به تاريخ است.

به گزارش ايسنا، استركيش لاروش هم در همايش ظرفيت‌سازي در مديريت پايگاه‌هاي ميراث فرهنگي كه در ماسوله برگزار شد با تجليل از مسئولين ميراث فرهنگي كشور و استان گيلان به دليل آماده‌سازي ثبت‌جهاني ماسوله گفت: حفظ ميراث فرهنگي و تاريخي از سياست‌هاي اصلي سازمان يونسكو است. وي با بيان اينكه از ديدگاه يونسكو، حفظ ميراث تاريخي و فرهنگي فقط براي زيبايي نيست، افزود: يونسكو براي حفظ فرهنگ و صلح بين ملل مختلف جهان تلاش مي‌كند.

مدير دفتر منطقه‌اي يونسكو در ايران با اشاره به اينكه فرهنگ شناسنامه جوامع است، حفظ آن را موجب همزيستي مسالمت‌آميز دانست.

لاروش با اشاره به اينكه پس از تخريب ميراث فرهنگي در سوريه، يونسكو نهضت حفاظت از ميراث فرهنگي را به راه انداخت، گفت: ايران داراي تاريخ غرورآفرين و فرهنگ غني در همه ادوار است.

وي حفاظت از ميراث فرهنگي را وظيفه مهم خواند و افزود: با وجود اينكه حفظ ميراث فرهنگي رو به گسترش است، اما اين اماكن دچار تهديدات بسياري است؛ لذا بايد براي حفظ و نگهداري ميراث بشري با رعايت استانداردها به معيار جهاني دست يافت.

لاروش گفت: مشاركت مردم محلي درمناطق تاريخي براي موفقيت ميراث فرهنگي در حفظ بناها بسيار مهم است. مدير دفتر منطقه‌اي يونسكو در ايران تأكيد كرد: اميدواريم بتوانيم پاسخگوي سازمان ميراث فرهنگي ايران در حراست از بناهاي تاريخي باشيم.

کد خبر 312165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha