سی و نهمین اجلاس یونسکو در شهر بن آلمان اگرچه با ثبت جهانی شوش و منظر فرهنگی میمند برای ایران به سرانجام رسید اما ۲پرونده ایران همچنان در فهرست آثار در خطر یونسکو قرار دارد.

ارگ بم

منظر فرهنگي اثر جهاني شده بم و ميدان نقش‌جهان پيش‌تر به‌دليل نابساماني و احداث خط مترو در فهرست آثار در خطر يونسكو قرار گرفته‌اند.

يونسكو البته از ايران خواسته است تا از ميمند در برابر گردشگران حفاظت كند و حضور گردشگران در اين روستاي ثبت جهاني شده را كنترل كند.

خبرگزاري ايسنا ديروز در گزارشي اعلام كرد: در سي‌ونهمين اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو كه از هفتم تا 17تيرماه در شهر بُن آلمان به بررسي پرونده‌هاي عضو يونسكو پرداخت، وضعيت حفاظت آثار تاريخي كشورهاي مختلف كه به‌ويژه پيش از اين تهديد به قرار گرفتن در فهرست ميراث در خطر شده بودند يا به تازگي از اين فهرست خارج شده بودند را در قالب گزارش‌هاي ارائه شده از هر كشور مورد بررسي قرار داد و براي انجام اقدامات مورد نياز تذكر داد.

«منظر فرهنگي بم» و «ميدان نقش جهان» اصفهان پيش‌تر در فهرست آثار در خطر يونسكو قرار گرفته بودند. براساس اين گزارش، سازمان ميراث فرهنگي ‌اوايل امسال توضيحات آخرين اقدامات درباره اين دو مكان جهاني را توسط شركت مترو و مسئولان پايگاه ميراث جهاني بم به يونسكو ارسال كرد و اين گزارش‌ها در حاشيه سي و نهمين اجلاس يونسكو در آلمان بررسي و نتيجه را به مسئولان ايراني اعلام كرد.

محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي در همين خصوص اعلام كرد: روند كنوني اقدامات در بم تأييد شد و يونسكو با تشكر از ايران خواست همين روند ادامه يابد.

وي تأكيد كرد: براساس اعلام يونسكو بايد به‌تدريج و در درازمدت شهرك اميرالمومنين برچيده شود، اين اقدام نيز با اختصاص زمين‌هاي معوض و جابه‌جايي ساكنان شهرك انجام مي‌شود. در واقع بايد به‌تدريج در يك برنامه مديريتي دراز مدت و توسط ايران، اين شهرك برچيده شود.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، درباره پرونده يونسكو كه در فهرست آثار در خطر قرار گرفته است، گفت: بررسي وضعيت حفاظت ميدان نقش جهان اصفهان براي ايران يك مسئله حساس است، ‌چون موضوع عبور مترو از زير ميدان نقش جهان مطرح شده است.

طالبيان گفت:‌ شركت بهره‌برداري مترو در اصفهان بايد 4مفاد اصلي اعلام شده توسط يونسكو شامل انجام بررسي‌هاي باستان‌شناسي، انجام مطالعات استحكام بخشي و پايش در منطقه و بررسي طرح جامع ترافيك براي عبور مترو از زير ميدان را بررسي و نتيجه را به يونسكو ارسال كند.

وي افزود: پيش از آغاز اجلاس، در گزارشي كه متروي خط 2اصفهان تهيه كرده بود ارزيابي زيست‌محيطي و محيطي منطقه و اطلاعات گزارش مربوط به وضعيت حفاظت اين محوطه به يونسكو فرستاده شد.

او گفت: چگونگي نظارت خود را مطرح كرديم وسپس گزارش‌ها عينا به كميته ارسال شدند. اكنون يونسكو از ايران خواسته است تا گزارش‌ديگري به يونسكو ارسال كند. براين اساس، زماني‌كه خواسته‌هاي مورد نياز و مطالعات انجام شدند، بارديگر نتايج به يونسكو ارسال مي‌شود. محمد حسن طالبيان تأكيد كرد: تا زماني‌كه همه‌ مطالعات مورد خواست يونسكو انجام و نتايج به يونسكو ارسال نشود، شركت مترو حق انجام هيچ كاري در محدوده ميدان جهاني نقش جهان اصفهان را ندارد.

مسئول تدوين پرونده‌هاي ثبت جهاني ايران در يونسكو تأكيد كرد: اين مطالبات به متروي اصفهان اعلام شده و هر گاه كه مترو جواب دهد، پاسخ را به سرعت به يونسكو ارسال مي‌كنيم.

طالبيان افزود: تا سند علمي و مطالعاتي وجود نداشته باشد، كسي نمي‌تواند بگويد طرح مطرح شده براي نقش جهان خوب است يا بد! معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي همچنين از تأكيد يونسكو نسبت به كنترل ورود گردشگر به «منظر فرهنگي ميمند» خبر داد. او گفت: در سي‌ونهمين اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو اين بحث مورد تأكيد قرار گرفت كه سازمان ميراث فرهنگي بايد يك برنامه دقيق هدايت و كنترل گردشگر در ميمند داشته باشد.

طالبيان افزود: بايد مطمئن باشيم حضور گردشگر تا چه ميزان براي فضاي جهاني ميمند تهديد نيست.

کد خبر 300982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha