جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

ابراهیم فروزش: حدود ۴ دهه است برای کودکان و نوجوانان فیلم می‌سازم. در این سال‌های طولانی خیلی چیزها عوض شده‌اند.

ابراهیم فروزش

از بچه‌ها گرفته تا شرايط اجتماعي، فرهنگي و البته پيشرفت‌هاي تكنولوژيك كه تأثيرش را در همه ابعاد مي‌توانيم مشاهده كنيم. روزگاري كه من فيلم «كليد» را ساختم هنوز بچه‌ها در كوچه بازي مي‌كردند. هنوز نه خبري از ماهواره بود نه بازي‌هاي كامپيوتري. طبيعي است كه بچه‌هاي ابتداي دهه60 با كودكان امروز كه در

دهه 90 به دنيا آمده‌اند متفاوت باشند. بچه‌هاي ديروز در محيطي زيست مي‌كردند كه امروز به‌شدت متحول شده است. كودكان امروز با تبلت و انواع و اقسام وسايل و امكانات كامپيوتري بزرگ مي‌شوند. الان بچه‌ها با اين دوربين‌هاي كوچك و در دسترس و حتي با گوشي موبايل مي‌توانند از محيط فيلم بگيرند و به نوعي فيلم خودشان را بسازند. در گذشته اصلا اين حرفه‌ها نبود. ما در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان وسايل آموزشي محدودي فراهم كرده بوديم. فيلم‌هاي آموزشي براي بچه‌ها به نمايش درمي‌آورديم و براي كودكان آن زمان كلاس‌هاي آموزشي فيلم‌سازي راه‌انداخته بوديم.

بچه‌ها كار با دوربين 8ميلي‌متري را مي‌آموختند و فيلم مي‌ساختند. آن موقع امكان ظهور فيلم 8ميلي‌متري در ايران فراهم نبود و بايد فيلم‌ها را براي چاپ به خارج از كشور مي‌فرستاديم. فيلم‌ها كه آماده مي‌شدند با ابزاري بسيار دم‌دستي مونتاژ و صداگذاري مي‌شد. يادي كنم از دوست گرانقدرم پرويز دوايي كه وقتي برخي از فيلم‌هايي كه بچه‌ها گرفته بودند را مي‌ديد ذوق‌زده مي‌شد و مي‌گفت اينها فيلم‌سازان آينده ما هستند. برخي از اين فيلم‌ها به جشنواره‌هاي خارجي هم فرستاده مي‌شدند و گاهي جوايزي هم دريافت مي‌كردند. آن موقع همه‌چيز به سختي و دشواري به‌دست مي‌آمد. همين موردي كه مثال زدم را اگر با امروز مقايسه كنيم مي‌بينيم كه چقدر امكانات زيادشده و فيلم گرفتن تبديل به اتفاقي كاملا ساده شده است.

گفته مي‌شود كودكان امروز باهوش‌تر از بچه‌هاي ديروز هستند. قضاوت در اين‌باره آسان نيست. امكاناتي كه امروز در اختيار كودكان قرار دارد، در گذشته وجود نداشت. اين موج وقفه‌ناپذيري كه ما را هر روز با پيشرفت تكنولوژيك تازه‌اي مواجه كرده است، به كودكان امروز امكاني براي رشد قابليت‌هايشان مي‌دهد كه در گذشته خبري از آن نبود. ضمن اينكه سطح تحصيلات والدين و اطرافيان هم در اين سال‌ها بسيار بيشتر از قبل شده است. درحالي‌كه آن زمان بسياري از والدين حتي سواد خواندن و نوشتن هم نداشتند. مجموعه اين عوامل باعث مي‌شود كه سنجش ميان ضريب هوشي بچه‌هاي ديروز و كودكان امروز دشوار و پيچيده شود.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 312045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha