درحالی‌که ۸‌ماه از حملات هوایی عربستان و متحدانش به یمن، این فقیرترین کشور جهان عرب می‌گذرد، گزارش‌ها و نشانه‌هایی از فشار آمریکا و انگلیس به ریاض برای پایان دادن به این حملات حکایت دارد.

یمن

فيليپ هاموند وزيرخارجه انگليس كه روز پنجشنبه به رياض سفر كرده‌بود، در پايان گفت‌وگوهايش با مقامات سعودي به خبرنگاران گفت اطمينان يافته عمليات نظامي عربستان عليه يمن رو به پايان است.

هاموند در پاسخ به منتقدان رسانه‌اي‌اش سخن مي‌گفت كه در روزهاي اخير در رسانه‌هاي انگليس از او خواسته‌بودند در سفر و رابطه با عربستان، موضوع حقوق بشر و جنگ يمن را فراموش نكند. برخي از اين رسانه‌ها مانند گاردين در انگليس و نيويورك‌تايمز در آمريكا، به دولت‌هايشان در لندن و واشنگتن هشدار داده‌اند كه با حمايت از عربستان، شريك جنايات جنگي اين كشور در يمن خواهند بود.

همچنين برخي منابع خبري مخالفان حكومت عربستان از پيام‌هايي خبر دادند كه دولت اوباما به رياض داده‌است. مضمون اين پيام‌ها اين است كه قبل از آنكه مجبور شود حملات به يمن را متوقف كند، خودش داوطلبانه اين كار را انجام دهد.اين واكنش‌ها درحالي صورت گرفته كه حمله عربستان به 2بيمارستان در صعده و صنعا، بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي غربي داشته‌است. يكي از بيمارستان‌ها به سازمان پزشكان بدون مرز تعلق دارد.

اين سازمان بين‌المللي ديروز در بيانيه‌اي ضمن ارائه شواهد و مداركي كه ثابت مي‌كند اين بيمارستان با بمب جنگنده‌هاي سعودي تخريب شده، خواستار پاسخگويي دولت عربستان شد. رئيس سازمان پزشكان بدون مرز ديروز در كنفرانس خبري در پاريس، اين مدارك را به خبرنگاران نشان داد و تأكيد كرد كه عربستان مسئول حمله به اين دو بيمارستان است. در حملات عربستان به شهرهاي يمن علاوه بر بيمارستان‌ها و مدارس و خانه‌هاي مسكوني، چندين مركز تجمع مردم مانند بازارها و مجالس عروسي هم هدف گرفته شده‌اند.

نشريه آمريكايي تايم ديروز در گزارشي نوشت، درحالي‌كه وزراي خارجه جهان براي حل بحران سوريه جمع شده‌اند و عراق مشغول جنگ با داعش است، در گوشه‌اي ديگر كه چندان خبري از آن منتشر نمي‌شود، جنگي جريان دارد كه يك فاجعه انساني را موجب شده‌است. در اين گزارش به دولت آمريكا هشدار داده شده كه حتي اگر ادعاي بي‌طرفي هم بكند باز هم در اين جنگ شريك مسئوليت عربستان است.

کد خبر 312041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha