همشهری آنلاین: تهران‌گردی این هفته احمد مسجد جامعی به منطقه ۲ و محله پونک و فرحزاد اختصاص داشت.

تهرانگردی به منطقه ۲ و فرحزاد رسید

آژانس عکس همشهری - عکس از جواد گلزاربراي تماشاي تصاوير بيشتر اينجا را كليك كنيد

صبح روز جمعه هشتم آبان و در یک هوای بارانی و مطبوع پاییزی،‌ احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، تهران گردی خود را از منزل ابراهیم حسین جانی از پژوهشگران فرهنگی کشور آغاز کرد که چهره‌های فرهنگی کشور نیز در آن حضو داشتند.

  • احداث موزه فرش شهدای ایران اسلامی با فرشی 400 ساله

او در ابتدای این دیدار و پس از بازدید از فرش‌های نفیسی که این پژوهشگر برای موزه‌ای از نقاط مختلف دنیا جمع‌آوری کرده است،‌اظهار کرد: قرار است آقای حسین‌جانی موزه‌ فرشی در اراک به نام موزه فرش شهدای ایران اسلامی،‌ با 120 تخته فرش ساخته شود که از آثار نفیسی هم تشکیل شده است.

مسجدجامعی ادامه داد: یکی از مهمترین فرش‌هایی که در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد، فرشی مربوط به 400 سال پیش و دوره شاه طهماسب صفوی، که از نیویورک خریداری شده است. همچنین یک فرش 12 ضلعی نیز که قدمتی 200 ساله دارد و گویا برای خاندان قاجار است، در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تاکید کرد: اینجا یکی از نقاط ویژه منطقه 2 است که با فروتنی تمام، کاری ملی را قرار است انجام دهد و خوب است که شناخته شود.

در ادامه این دیدار، پروفسور ثباتی از فیزیکدانان برجسته کشور، با اشاره به خاطره‌ای از مرحوم باستانی پالیزی،‌ بیان کرد: مرحوم باستانی پالیزی در نقل می‌کرد که در گذشته انسان‌ها مجالسی داشتند که حرف‌های یکدیگر را می‌فهمیدند و با هم در میان می‌گذاشتند. ای کاش می‌شد که ماهم چنین جلسه‌ای داشته باشیم که آقای حسین‌جانی اعلام آمادگی کرد این جلسه را برگزار کند.

او با اشاره به اینکه جلال‌الدین کزازی این مجلس را سرای فرزانگان ایران نامید، عنوان کرد: آقای حسین‌جانی در این مجلس بیان کرد که به جای اینکه به یاد هم بنشینیم برای هم بنشینیم و از ان به بعد بود که از 21 چهره برجسته کشور از جمله ایرج افشار،‌منوچهر ستوده، باستانی پالیزی،‌محمدعلی اسلامی ندوشن و معینی کرمانشاهی،‌تقدیر شد.

ابراهیم حسین‌جانی نیز درباره موزه فرشی که قرار است احداث شود،‌گفت: قرار بود که این موزه به نام بهارستان باشد،‌ اما پس از سفری که به همراه همسرم داشتیم و در جاده عکس شهدا را در طول مسیر نظاره کردیم، تصمیم گرفتیم نام موزه را به شهدای ایران اسلامی تغییر دهیم.

وی سپس سخنان خود را با این شعر به پایان رساند: این نه فرش است گل نسرین است/ پرده دیده حورالعین است/ بوستانی است پر از لاله و گل/ زین سبب کرده در آن جا بلبل...»

در پایان این دیدار،‌مسجد جامعی با اشاره به اینکه چهارم دی ماه سالروز تاسیس سرای فرزانگان ایران است،‌تصریح کرد: قرار است چهارم دی‌ماه امسال، دهمین سال تاسیس این سرا را در همین خانه جشن می‌گیریم.

  • پیشنهاد احداث باغ ارگانیک در پونک

عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از حضور در امامزادگان عینعلی(ع) و زینعلی (ع)،‌به دره پونک رفت و با تاکید بر حفظ فضای سبز محله، اظهار کرد: دره پونک باید تبدیل به پارک ارگانیک ایرانی شود.

وی افزود: این منطقه قدمت بسیار زیادی دارد، به گفته اهالی محل، قنات استخر پونک چند سده قدمت دارد و پیش از انقلاب از آب آن برای شرب استفاده می‌شد و امروز هم برای آبیاری فضای سبز کاربرد دارد. ضمن اینکه درختان آن ۵۰۰ ساله هستند، لذا باید شهرداری در اصلاح دره فرحزاد تلاش کند که این محله تبدیل به پارک بومی شود.

مسجد جامعی اضافه کرد: ساختمان‌های بلند مرتبه در همه جای تهران وجود دارد، اما فضایی نظیر دره فرحزاد با درختان ۵۰۰ ساله بسیار کم است. لذا باید حتما در اصلاح محله به این مسائل توجه شود.

  • دیدار با تنها کدخدای تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه به منزل سید محمد فدایی کدخدای پیشین منطقه پونک و تنها کدخدای در قید حیات تهران رفت.

فدایی در این دیدار با اشاره به وجه تسمیه پونک عنوان کرد: پونک در واقع دره پونه بوده و دلیل این نامگذاری به علت پونه فراوان در این منطقه بوده است.

او در ادامه با بیان خاطراتی از دوران جوانی خود،‌افزود: من موقعی که ۲۴ سالم بود به دلیل اینکه سواد داشتم، کدخدای منطقه شدم. آن زمان پونک ۴۰ خانوار جمعیت داشت و اینگونه نبود.

  • بیشترین شهدای ورزشی از چه رشته‌ای است؟

مسجدجامعی سپس به محله فرحزاد رفت و از زورخانه شهدای فرحزاد بازدید کرد. این عضو شورای اسلامی شهرتهران،‌پس از اجرای برنامه ورزشکاران این زورخانه، با بیان اینکه ورزش باستانی در میان دیگر رشته‌های ورزشی بیشترین شهید را در دفاع مقدس داده است، خاطرنشان کرد: علت اصلی این امر این است که این ورزش با جان و روح ایرانی پیوند خورده است.

وی تصریح کرد: بخشی از این مسئله مربوط به ذکر دائم نام امیرالمومنین(ع) و سیدالشهدا(ع) است و بخش دیگر نیز به خاک ایران باز می‌گردد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:‌در این ورزش از سیدالشهدا(ع)، امیرالمومنین(ع) و ایران یاد می‌شود و همین مسئله زمینه‌ای را فراهم کرده که ورزشکاران این رشته برای دفاع از خاک و مذهب بیشترین تلاش را کنند.

مسجدجامعی در پایان این بازدید گفت: ورزش زورخانه‌ای با ایران، اسلام و تشیع رابطه تنگاتنگی دارد.

  • از حمام 300 ساله تا حسینیه اعظم فرحزاد

تهرانگردی این هفته که با استقبال اهالی رسانه و همچنین اهالی منطقه فرحزاد همراه شده بود، به حمام عمومی فرحزاد رسید که به گفته ساکنان فرحزاد، بیش از 300 سال قدمت دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، دربازدید از این بنا،‌ عنوان کرد: برای حفظ بنای قدیمی این حمام بهتر است که بخش خصوصی وارد عمل شود یا شورایی تشکیل و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

حسینیه اعظم فرحزاد،‌ مقصد بعدی گروه تهرانگردی بود. به گفته اهالی محل این حسینیه از روز اول ماه محرم تا دهمین روز ماه صفر، به مدت چهل روز دو وعده نهار و شام را به عزاداران سیدالشهدا (ع) می‌دهد که در هر وعده از آن 4 هزار غذا پخته و توزیع می‌شود.

  • قدم زدن تهرانگردان در 200 هکتار زمین آزاد شده

احمد مسجدجامعی با حضور در این حسینیه و حضور در مجلس عزاداری، پای صحبت‌های اهالی محله فرحزاد نشست و از مشکلات این محله جویا شد.

تهرانگردی این هفته در ادامه و پس از دره فرحزاد و امامزاده ابوطالب (ع)، به حریم منطقه 2 و اراضی آزاد شده به نفع عموم مردم رسید. عضو شورای اسلامی شهر تهران در این بازدید که تا غروب جمعه ادامه داشت، با اشاره به اینکه 200 هکتار زمین در شمال غربی حریم منطقه 2 تهران آزاد شده است، تاکید کرد: حکم آزادسازی این اراضی که در کوه واقع شده اند،‌توسط قاضی پورک‌زاده از دستگاه قضای کشور بود که همکاری لازم را با مسئولان داشت و این بخش از حریم تهران آزاد شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: این زمین خواری‌ها شخصی بوده و دستگاه‌های دولتی برای تملک این اراضی برای عموم مردم شهر تهران،‌نهایت همکاری را داشتند که من از همه این دستگاه‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم. مقداری از این زمین‌ها نیز مربوط به سایر دستگاه‌های است که آنها هم در پی این هستند تا این اراضی را برای استفاده عموم مردم،‌ آزاد کنند.

او ادامه داد: 2 قنات هم در اینجا لایروبی شده که امیدواریم لایروبی آن کامل شود. یعنی با لایروبی این دو قنات، حجم زیادی از آب مورد نیاز فضای سبز این منطقه تامین می‌شود تا بتواند مانند بوستان یاس در شرق تهران، به بوستان بزرگی در غرب تهران تبدیل شود.

مسجد جامعی با بیان اینکه اینجا مانند شرق تهران، فضای مشجر ندارد و باید برای چنین فضایی پیش بینی‌هایی صورت گیرد، گفت: امیدوارم غرب تهران هم این منطقه تنفسی را مغتنم بشمارد و برای جلوگیری از کوه‌خواری و برای اینکه در اختیار عموم شهروندان قرار بگیرد، شرایطی فراهم شود که این اراضی به فضای مشجر مورد استفاده عموم مردم تبدیل شود.

کد خبر 312018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha