دومین جشنواره جایزه جهانی خشت طلایی روز شنبه و همزمان با روز جهانی شهرها برگزار می‌شود تا گام بزرگ دیگری از سوی مدیریت شهری پایتخت در راستای توسعه دیپلماسی شهری برداشته شود.

اين خبري است كه شهرام گيل‌آبادي، رئيس شوراي سياستگذاري جايزه خشت طلايي ديروز اعلام كرد و اظهار داشت كه 300پروژه داخلي و خارجي در اين دوره از جايزه جهاني خشت طلايي شركت كرده‌اند. شنبه 9آبان‌ماه مصادف با 31اكتبر روز جهاني شهرها نامگذاري شده است.

سابقه اين روز به بيانيه مراسم پاياني اكفوي جهاني بازمي‌گردد كه سال 2010در شانگهاي چين برگزار شد. پس از آن تاريخ تهران نخستين شهري در دنيا بود كه آبان 93با برگزاري مراسم ويژه‌اي روز جهاني شهرها را گرامي داشت.گيل آبادي روز گذشته در نشست خبري مراسم جايزه جهاني خشت طلايي به تشريح اقدامات شهرداري تهران در ارتباط با روز جهاني شهرها پرداخت و گفت:

براي تهران نگاهي ترسيم شده كه اولويت شهرداري براساس آن مشخص مي‌شود. يكي از موضوعاتي كه در حركت ما قرار دارد و قصد پيشبرد اهداف كلان را به واسطه آن داريم ديپلماسي شهري به‌عنوان يكي از جدي‌ترين موضوعاتي است كه ذيل ديپلماسي عمومي تعريف مي‌شود. رئيس شوراي سياستگذاري جايزه خشت طلايي افزود: تهران مورد توجه دنيا قرار دارد و هر مهمان خارجي كه وارد آن مي‌شود تعجب خود را از ديدن اين شهر اعلام مي‌كند. وي با بيان اينكه ما در مجمعي كه شركت كرده‌ايم سعي‌مان بر اين بوده تا جايزه خشت طلايي را معرفي كنيم، گفت: براين اساس جايزه خشت طلايي به‌عنوان يك جايزه جهاني در سايت‌هايي مانند متروپليس مطرح شد.

روز شنبه افتتاحيه دومين جايزه جهاني خشت طلايي در بوستان گفت‌وگو با حضور نمايندگان سازمان‌هاي مختلف برگزار مي‌شود. به گفته گيل‌آبادي 298پروژه به مرحله رقابت راه يافتند و در ادامه 24اثر وارد فهرست اصلي شدند. اين در حالي است كه بيش از 60داور اين آثار را با ملاك‌هايي كه اعلام شده در 8بخش داوري كرده‌اند.

جايزه جهاني تهران براي مديريت شهري متمركز بر محورهاي 8گانه مديريت وتوسعه ازجمله معماري، شهرسازي، ميراث فرهنگي، توسعه پايدار و محيط‌زيست، نوآوري و خلاقيت شهري براي زندگي بهتر، توسعه زيرساخت‌هاي شهري، توسعه اجتماعي و فرهنگي در شهر و حمل‌ونقل عمومي و شهرهاي هوشمند است. همچنين 5داور خارجي و 2داور ايراني هستند. 5شهر از شهرهاي ايران نيز در اين رقابت شركت كرده‌اند و در مجموع 150اثر از شهرهاي مختلف دنيا و 150اثر از تهران و ديگر شهرهاي كشور در اين برنامه شركت داده شدند.

خشت طلايي جايزه جهاني تهران براي مديريت شهري، يك طرح جامع علمي و غيرانتفاعي است كه تخصصا در تحقيقات مديريت شهري بين‌المللي و تبادل در چارچوب جايزه جهاني تهران براي مديريت شهري است.جايزه جهاني خشت طلايي كه به مناسبت 31اكتبر روز جهاني شهرها طراحي شده بود براي نخستين‌بار به 3پروژه مهم و برتر شهري شامل تونل و بزرگراه طبقاتي صدر - نيايش، پل طبيعت و باغ ايراني اهدا شد.

کد خبر 311910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha