همشهری آنلاین: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با پیگیری‌هایی که از سال گذشته در سازمان آغاز شده مقدمات ایجاد مراکز امحای پسماندهای ویژه و خطرناک در کشور فراهم شده است.

پسماندهای ویژه و خطرناک به‌زودی در داخل کشور امحا می‌شود

به گزارش ايرنا، سعید متصدی روز یکشنبه گفت: از دو سال پیش تاکنون بیش از هزار و 500 تن از این پسماندهای ویژه و خطرناک برای امحا به خارج از کشور به ویژه فرانسه صادر شده است که امیدواریم با فراهم شدن زمینه مناسب برای فعالیت مراکز امحای پسماندهای ویژه در کشور دیگر هیچ صادراتی در این زمینه نداشته باشیم.

وی ادامه داد: نگه‌داری پسماندهای ویژه و خطرناک به محیط زیست و سلامت افراد آسیب وارد می‌کند از این رو بر اساس کنوانسیون بازل که ایران هم عضو آن است برخی از این پسماندهای ویژه را برای امحا به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم که امسال هم جزو برنامه‌های سازمان محیط زیست است.

کنوانسیون "بازل" که از سال 1989 تصویب و از سال 1992 لازم‌الاجرا شد، بیش‌تر به کنترل و انتقال پسماندهای ویژه و خطرناک و نظارت بر دفع زیستی آن‌ها تاکید دارد که 183 کشور تعهدات این کنوانسیون را پذیرفته‌اند.

متصدی ادامه داد: پسماندهای ویژه و خطرناک مانند روغن‌های آسکارل، پی‌سی‌بی (PCB) و سموم تاریخ مصرف گذشته پسماندهای ارزشمندی هستند لذا باید در درون کشور امحا شوند اما به علت نبود شرایط لازم برای این کار به ناچار به کشورهایی که فناوری امحای آنها را دارند مانند فرانسه صادر می‌کنیم. روغن آسکارل روغن‌هایی هستند که در دمای بالا مقاوم هستند از این رو در ترانسفرماتورهای بزرگ استفاده می‌شود.

همچنین مصرف بی‌رویه مواد شیمیایی باعث فشار بر منابع زیستی می‌شود و به طور غیر معمول موادی مانند کود وسم را به طبیعت تزریق می‌کنیم تا محصول بیشتری برداشت شود که این سموم نیز جزو پسماندهای ویژه محسوب می‌شوند.

پسماندها به دو گروه عادی و خطرناک و ویژه تقسیم می‌شوند؛ پسماندهای عادی به شیوه‌های مختلف امحا می‌شوند و خطراتی که برای انسان دارد از اهمیت کم‌تری برخوردار است و در حجم زیادی تولید می‌شود. پسماندهای ویژه در حجم کم‌تری تولید می‌شوند ولی اثرات بالقوه‌ای در محیط زیست دارد؛ میزان پسماند ویژه در بخش‌های صنعتی، پزشکی و درمانی متفاوت است و بیش‌ترین میزان مربوط به بخش صنعتی است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: امیدواریم در آینده نزدیک مراکز امحای پسماندهای ویژه در کشور افتتاح و هرچه سریع‌تر توسعه یابند تا بحث پسماندهای ویژه در کشور به طور صحیح و کامل مدیریت شود.

وی گفت: وزارتخانه‌های کشور و صنعت معدن و تجارت در زمینه ایجاد مراکز امحای پسماندهای ویژه برای همکاری قول مساعد داده‌اند.

متصدی افزود: میزان صادرات پسماندهای ویژه به خارج کشور به تولیدکنندگان آن بستگی دارد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر اساس کنوانسیون بازل که در مورد حمل و نقل مواد شیمیایی خطرناک است این موارد را تسهیل می‌کند لذا اگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان پیشنهادی برای صادرات داشته باشند ما قطعا این کار را انجام می‌دهیم. 

کد خبر 311565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha