دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

هفته‌ها درگیری خونین در بیت‌المقدس که سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین را در‌برگرفت و صهیونیست‌ها را به پناه گرفتن پشت دیوار واداشت، سرانجام به موضع‌گیری از سوی بنیامین نتانیاهو منجر شد که می‌تواند پیروزی برای فلسطینی‌ها باشد.

نتانیا هو

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بعد از مذاكره با آمريكا و اردن، متعهد شد كه كاري براي تقسيم مسجد‌الاقصي و تغيير وضعيت اين مكان مقدس انجام ندهد و به موقعيت قبلي آن احترام بگذارد. براساس بيانيه‌اي كه ديروز از سوي دفتر نتانياهو منتشر شده، از نظر تل‌آويو مسلمانان تنها حق عبادت و نماز در مسجد‌الاقصي را دارند و افراد ديگر (اينجا منظور يهوديان است) تنها مي‌توانند از اين مكان بازديد كنند.

2‌ماه پيش همزمان با اعياد يهوديان، گروهي از صهيونيست‌هاي تندرو با حمايت نظاميان رژيم صهيونيستي و پليس اين رژيم وارد محوطه مسجد‌الاقصي شدند. اين اقدام با واكنش شديد نمازگزاران روبه‌روشد. اين رويداد آغاز چندين هفته درگيري بود كه اين بار با دفعات قبل فرق مي‌كرد. فلسطيني‌هاي معترض اين بار به هر وسيله‌اي ازجمله سنگ و سلاح سرد دست به حمله عليه شهرك‌نشينان و صهيونيست‌‌ها زدند.

حملاتي كه اين رژيم را به وحشت انداخت و براي نخستين‌بار ارتش براي حفاظت از شهروندان يهودي به خيابان‌ها آمد. اين حملات البته به اندازه يك‌دهم تلفات فلسطيني‌ها، از ميان اسرائيلي‌ها كشته گرفت. حملات فلسطيني‌ها به كشته شدن حدود 5يهودي طي هفته‌هاي گذشته منجر شد. اما در همين مدت، حدود 45فلسطيني به ضرب گلوله نظاميان رژيم صهيونيستي جانشان را از دست دادند. همچنين بيش از 1500فلسطيني هم مجروح شدند.

فلسطيني‌ها اين اقدامات صهيونيست‌هاي تندرو را با حمايت دولت اين رژيم و سازمان‌يافته مي‌دانند. اين ادعايي است كه طرف‌هاي ديگر ازجمله دولت اردن كه از نظر حقوقي و در چارچوب قوانين بين‌المللي مسئول اداره مسجد‌الاقصي است هم تأييد كرده‌است. با اين حال نتانياهو در ديدار اخيرش با جان كري وزيرخارجه آمريكا، فلسطيني‌ها را به دروغ‌گويي متهم كرد. او گفت كه دولت خودگردان فلسطين و شخص محمود عباس رئيس اين دولت دروغ مي‌گويد كه اسرائيل قصد بر هم زدن وضعيت مسجد‌الاقصي را دارد.

اما وقتي كسي حرف نتانياهو را باور نكرد، او تحت فشار قبول كرد كه دوربين‌هايي در مسجد‌الاقصي كار گذاشته شود تا تحركات صهيونيست‌ها و فلسطيني‌ها را در اين محوطه ثبت كند. اما وقتي حتي اين تلاش هم از سوي جامعه جهاني بي‌اعتماد به اسرائيل، كافي تلقي نشد، او ديروز بيانيه مكتوبي منتشر كرد كه در حكم نوعي تعهد درباره مسجد‌الاقصي است. برخي منابع عربي گفته‌اند كه نتانياهو مجبور شده تعهداتي هم درباره توقف شهرك‌سازي‌ها در بيت‌المقدس بدهد.

در ماه‌هاي اخير مجوزهاي تازه‌اي براي ساخت شهرك‌هاي يهودي‌نشين جديد در بيت‌المقدس شرقي توسط دولت نتانياهو صادر شده‌است. اين اقدام حتي با واكنش حاميان غربي اسرائيل در واشنگتن و پايتخت‌هاي اروپايي مواجه شده‌است. اتحاديه اروپا تحريم‌هايي را در اين زمينه عليه شهرك‌نشينان يهودي اعمال كرده‌است. تحريم‌هايي كه دولت نتانياهو آن را نوعي جنگ اقتصادي خوانده‌است. نااميدي دولت خودگردان فلسطين از ادامه مذاكره با رژيم صهيونيستي و اعلام پايان اين مذاكرات در كنار انتفاضه‌اي كه طي هفته‌هاي اخير در جريان بوده‌است، نتانياهو را فعلا مجبور به كوتاه آمدن كرده‌است.

کد خبر 311511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha