سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

مصطفی شوقی: اتحادیه پس از سال‌ها توقف پشت چراغ قرمز قوانین برای حضور حداکثری در تصمیمات فوتبال،‌ حالا چند ماهی است که با تصویب اساس‌نامه جدید راه به مجمع فوتبال پیدا کرده است.

 اعداد ثانیه‌شمار چراغ سبز به اتحادیه اما دیگر به سمت قرمزشدن چراغ در حال کسرشدن نیستند، چه حالا به قول علی ‌آقامحمدی، رئیس اتحادیه فوتبال: ما جمعی پرقدرت برای تصمیم‌گیری در فوتبال هستیم.

شاید به همین دلیل بود که جلسه مشترک اعضای اتحادیه با هیات‌های استانی، 2 بال پرقدرت مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، در تالار مهربانی با مهربانی آغاز نشد، چه تعداد هیات‌های استانی در این جلسه از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کرد.

علی ‌آقامحمدی در گفت‌وگو با همشهری هدف از تشکیل جلسه اتحادیه با دیگر اعضای مجمع را بررسی شرایط انتخابات عنوان کرد اما درعین حال از حضور حداکثری اتحادیه در انتخابات فدراسیون فوتبال خبر داد: «ما از همه اعضای خواسته‌ایم که وارد چرخه انتخابات شوند و پس از بررسی و رایزنی به نفع شخصی باصلاحیت‌، کنار روند.

 به هرحال این جزو مرادنگی ورزش نیز محسوب می‌شود. اتحادیه پتانسیلی دارد که باید از آن استفاده کند.»

علی آقامحمدی از تشکیل جلسه‌ای در دوشنبه هفته آینده خبر می‌دهد و با اشاره به احتمال اجماع بر روی کاندیدایی خاص به عنوان نامزد اتحادیه تاکید کرد: «در هر گروه سلایق متعددی وجود دارد.

هدف اصلی حضور حداکثری است. ضمن این ممکن است در مورد فرد خاصی به توافق برسیم. جلسه روز گذشته اتحادیه مدیران مباحثه چند گروه با یکدیگر بود. مباحثه‌ای که در تمامی جلسات اتحادیه در گذشته رگه‌هایی از آن وجود دارد؛ نقش و عمل باشگاه‌ها در جریان فوتبال.

 این موضوع اصلی مباحث چند سال اخیر اتحادیه است. این بار در زمان انتخابات نیز مباحثه فرعی به راه اصلی وارد شد؛ آنجایی که گروهی از اعضای اتحادیه به لیدری مهرداد هاشمی،‌ مدیرعامل سایپا خواستار برخورد اعضا با موضوع انتخابات به صورت صنفی شدند.

هاشمی معتقد بود: عده‌ای به راحتی ادعا می‌کنند که مدیران باشگاه‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند با یکدیگر متحد شوند، من تصور می‌کنم مدیران باشگاه‌ها باید حتی با وجود اختلاف سلیقه با یکدیگر متحد شوند، چراکه لازم است حتی گاهی کار کردن با دوستان، مخالفان را تمرین کنیم. براین اساس من معتقد هستم اتحادیه باید به عنوان مرجعی صنفی در مورد فرد خاصی به اجماع برسد.

 از سوی دیگر اولیایی، مدیرعامل پاس همدان از نظرخواهی از سازمان ورزش برای حضور در جلسات اتحادیه سخن گفت: با توجه به شرایط موجود در مورد دولتی‌بودن همه باشگاه‌ها باید مسیر درستی را پیش برویم. چه بهتربود کارشناسان سازمان که اساس‌نامه را تدوین کرده‌اند، در این جلسه حضور می‌یافتند.

 امیر عابدینی با برحذر داشتن اعضای اتحادیه به دوری از دوگانگی در سخنانی تاکید کرد: نگران هستم، صداقتی در کار نیست. امکان دارد آقایان خودشان انتخاب کنند. من ازهمه می‌خواهم صداقت داشته باشند و رای خود را دستوری تغییر ندهند.

 امیر عابدینی در فضایی چنین مسائلی را مطرح می‌کرد که رئیس اتحادیه باشگاه‌ها نیز با تاکید بر پیروی از یکدیگر خواستار وحدت رویه در عین حفظ سلایق شده بود.

 گرچه تلاقی خاصی میان اعضای جلسه وجود نداشت اما تمام سعی علی‌ آقامحمدی و اعضای پرسابقه اتحادیه در حفظ وحدت اتحادیه در تصمیم‌گیری بود. شاید این یک پیام روشن به مدیران ساختمان سفید سازمان ورزش بود که از ناحیه اعضای نشست تالار مهربانی در مجاورت مجموعه انقلاب صادر می‌شد، آنجایی که بارها برای تاکید بر وحدت و اجماع از واژه خردجمعی استفاده شد. همان ادبیاتی که مورد توجه سازمان ورزش در فوتبال است.

شیوه‌ای که متاثر از منازعات تعلیق فوتبال ایران برای وارد کردن تمام فوتبال در تصمیم‌گیری‌ها به کار گرفته شد. علی‌ آقامحمدی با اشاره به شیوه اتحادیه در انتخابات می‌گوید: امیدوارم با خردجمعی در راهی که به سمت صلاح فوتبال است، حرکت کنیم.

 نامزدها ثبت‌نام کردند

«این‌ها نامزدهایی هستند که در جلسه دوشنبه آینده اتحادیه، برنامه‌های کاری آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

این جمله کافی بود که خبرنگاران حاضر در جلسه هم‌اندیشی اتحادیه با اعضای مجمع به دنبال سوابق نامزدهای ریاست یا هیات‌رئیسه باشند.

 گرچه برخی از کاندیداهای ریاست مانند کتیرایی و صالحی ترجیح دادند به جای شرکت در جلسه هم‌اندیشی در خیابان سئول شمالی، راهی سئول جنوبی شوند و برگه ثبت‌نام را از مسئولان دبیرخانه فدراسیون فوتبال تحویل بگیرند اما علی‌ آقامحمدی با اشاره به این‌که اتحادیه از همه نامزدها دعوت می‌کند، برای ارائه برنامه‌های خود در جلسه دوشنبه هفته آینده حضور داشته باشند، از افشار، از مسئولان کنونی سازمان بازرسی کل کشور و فرماندهان نیروی انتظامی تهران بزرگ و بازرس فدراسیون فوتبال در دوره‌های گذشته به همراه کاظم اولیایی، مدیرعامل پاس همدان و مصطفی آجورلو مدیرعامل سابق پاس و رئیس کنونی سازمان ورزش به عنوان نامزدهایی نام برد که تاکنون برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

کاظم اولیایی در گفت‌وگو با همشهری‌ورزشی پس از اعلام کاندیداتوری خود گفت: برای من فرقی نمی‌کند در کدام قسمت مشغول به کار شوم، مهم خدمت به فوتبال است. به هر حال انتخابات شرایط خود را دارد. ما در فوتبال به دنبال افراد باصلاحیت هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چه زمانی برای ثبت‌نام به فدراسیون فوتبال خواهید رفت، تاکید کرد: به هر حال مشغول بررسی جوانب هستم. پس از بررسی این کار را خواهم کرد. مصطفی آجورلو نیز پس از اینکه از سوی رئیس اتحادیه به عنوان نامزد انتخابات مطرح شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: وظیفه ملی و دینی خود دیدم که در انتخابات شرکت کنم. هر زمان که ثبت‌نام نامزدها در انتخابات تمام شد در مورد برنامه‌های خود سخن می‌گویم، در حال حاضر به من اجازه دهید پیرامون کلیات ورزش صحبت کنم. نه مسائل فردی. باید به فوتبال نگاهی ملی داشته باشیم.

 در ادامه این جلسه علی آقامحمدی همچنین علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال، کریم ملاحی، بهروان رئیس هیات فوتبال مازندران نیک‌نفس، جلالی (عضو کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال) و مجتبی خورشیدی را به عنوان نامزدهای انتخابات هیات رئیسه اعلام کرد.

 آتش در نیستان افتاده است؛ این تعبیر یکی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه از شرایط کنونی انتخابات بود «آنقدر رقابت داغ است که ممکن است عده‌ای که جثه‌ای نحیف دارند، بسوزند.»

رقابت‌های انتخاباتی فدراسیون در حالی پیش می‌رود که هنوز در مرحله مقدماتی سیر می‌کند: آنجایی که اول راه است اما برخی از اعضای مجمع آن را آخر راه می‌دانند: فدراسیون بدون رئیس یعنی عدم موفقیت. باید ناکامی‌ها تمام شود.

کد خبر 31137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز