یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: در همان لحظه ورود توقف میکنی و انگار تابلوها تو را به نظاره واقعه‌ای می‌خوانند که فقط از آن واقعه روایت‌هایی خوانده یا شنیده‌ای.

نقاشی

به گزارش فارس؛ تابلوهایی از شب وداع، تنهایی علی اصغر(ع) در گوشه‌ای از خیمه‌گاه، تصمیم حر برای پیوستن با یاران سیدالشهدا(ع)، سقای کربلا در علقمه، نبرد امام حسین (ع) با یزیدیان، سرهای اهل بیت (ع) بر نیزه. صحنه‌هایی که یک دنیا حرف برای گفتن دارد و تو می‌مانی و سکوت پر هیاهوی در یک واقعه عظیم.

نام این نمایشگاه‌ «آسمان حسین» است که استاد «عبدالحمید قدیریان» عمری را پای بوم‌ها برای به تصویر کشیدن بزرگترین واقعه تاریخ گذرانده است؛ بوم‌هایی که این روزها روی دیوار روضه می‌خوانند.

نقاشی‌های استاد قدیریان با رنگ روغن است؛ وی در این آثار مضامین رئال را در فضای سورئال به کار برده و همین ترکیب خاصیت منحصر به فردی را به تابلوهایش بخشیده است.

بیان تصویری رویدادهایی مثل سرهای نورانی در شب که بالای نیزه می‌درخشند، حضور حضرت فاطمه در بالای سر سپاهان امام حسین (ع)، پرواز در شب وداع و حضرت علی اصغر (ع) در شب عاشورا نگاه معرفتی استاد قدیریان به این واقعه را نشان می‌دهد که این نقاش چیزهایی که با چشم زمینی دیده نمی‌شود و ماورا واقعه را به روی بوم آورده است.

بخش‌هایی از آثار استاد قدیریان «نور» را به تصویر کشیده است؛ وی در توضیح اثر خیمه‌گاه حضرت زینب (س) و انعکاس نور در این تصویر می‌گوید: اوایل برایم سخت بود فهم این کار که وقتی اینها معصوم هستند این نور از کجا آمده است؟!

یک کمی که گذشت، متوجه شدم این نور، نور طبیعی نیست که چادر یا حجاب مانع آن شود، این نور، نور وصل و حضور و نور ملکوتی و الهی است. جنس این نور، جنسی نیست که چیزی بتواند مانع نفوذ آن شود. در این اثر علم خیمه دیده می‌شود و در کنار حضرت زینب (س) تصویر کودکان خردسال را کشیدم که بگویم در عین حال که بیرون از خیمه جنگ و جدال است، این دو کودک در داخل خیمه و در کنار حضرت زینب (س) در  فضای آرام استراحت می‌کنند.

امام حسین (ع) با قیام خودش، راه‌های آسمان را برای بشریت باز ‌کرد. راههایی که بسته شده بود. برای همین است که حضرت زینب بعد از عاشورا می‌گوید من هیچ چیز جز زیبایی ندیدم. زیباتر از اینکه خواست خدا اتفاق بیفتد، چیست؟!

قدیریان در جایی دیگر به تابلوی حضرت علی اصغر (ع) اشاره کرده است؛ وی درباره این تابلو می‌گوید: در صحنه آرایی خداوند برای روز عاشورا، جایگاه علی اصغر (ع) چیست؟! در این صحنه از عاشورا هر کدام از اعضای کاروان در گوشه‌ای مشغول خواندن نماز شب هستند. به ظاهر علی اصغر(ع) تنهاست. ایشان هم مثل پدرشان با حضرت زهرا (س) مادر مهربان امت، دارند تجدید بیعت می‌کنند.

«منتظری» نقاش جوانی است که در این نمایشگاه حاضر شده و بیان کرد: در تمام این تابلوها یکدستی وجود دارد؛ طیف عمومی رنگ‌ها، طیف ملایم و خاکستری است و محو شدن عناصر در کار، فضای روحانی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: به نظرم نقاش هوشمندانه، عمل کرده در این کار و به نحوی هم ریسک کرده که بدون اینکه بخواهد از رنگ‌های خیلی شفاف استفاده کند، توانسته فضای معنوی و یک دستی را در نقاشی‌ها درست کند.

این نقاش جوان یادآور شد: در اجرای نقاشی‌های استاد قدیریان دیده می‌شود که خیلی از اتفاقات در نقاشی وی بداهه به وجود آمده است و خیلی جاها تصمیم وی تغییر کرده و فکر برای بهتر شدن کار، سبب شده تا مجدد طراحی کرده و آن را روی بوم پیاده کند.

وی یادآور شد: رنگ‌ها المان آن اثر است. وقتی نقاش بخواهد فضاسازی کند، هارمونی رنگ می‌تواند کمک کند و مسلماً یک فضایی که در آن هم اندوه و هم پیروزی وجود داشته باشد، رنگ می‌تواند خیلی کمک کند. خاکستری بودن و به سمت طیف رنگ آبی رفتن، بیشتر مخاطب را به فضای اندوه و روحانیت و معنویت می‌برد.

منتظری گفت: در واقع می‌توان گفت استاد این کارها را عاشقانه کشیده شده و این آثار نشان از باورهای عمیق وی دارد که چنین موضوعاتی را خلق کرده است.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه‌ «آسمان حسین» در ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) همه‌روزه از ساعت 13 تا 20 در نگارخانه «زمستان» خانه هنرمندان میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 311364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha