همشهری آنلاین: محققان ایرانی موفق به ساخت پاکت‌های گرم‌کننده مواد غذایی شدند که می‌تواند در شرایط بحرانی همچون سیل، جنگ و زلزله استفاده شود.

گرم کردن کنسرو

بهبود بشیری میاندوآب، مجری طرح "پاکت‌های گرم‌کننده مواد غذایی" و مدیرعامل شرکت دانش بنیان "زرینه دشت آذربایجان" مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: یکی از عمده مسائل موجود در مطالعات مدیریت بحران، اصل تامین شرایط اولیه زندگی پس از وقوع حوادث و بلایای طبیعی توسط پرسنل گروه‌های امداد و نجات است.

وی با بیان این که حل این مسئله مستلزم بهبود شرایط روش‌های کنونی و کاهش هزینه جانی و مالی در اجرای عملیات امداد و نجات است، افزود: در گذشته در شرایط بحرانی، برای حل مشکل تامین غذای گرم و رعایت مباحث بهداشتی از روش سیستم اجاق گازهای مرکزی استفاده می‌شد که این تجهیزات در روزهای اولیه امدادرسانی در مناطق سانحه‌دیده عملا امکان‌پذیر نبوده و باعث بروز مشکلات عدیده سلامت فردی و غذایی سانحه‌دیدگان می‌شد.

وی ادامه داد: از این رو با پیدایش فناوری نوظهور "پاکت گرم‌کننده مواد غذایی" ضمن کاهش هزینه‌های جانی و مالی در مناطق سانحه‌دیده، حواشی ناشی از مشکلات پرسنل امداد و نجات در حین عملکرد از قبیل مسئله تامین به موقع سیستم اجاق گازهای مرکزی و خطرآفرین و زمان‌بر بودن اجرای چالش‌ها از بین می‌رود.

بشیری اظهار داشت: در فناوری "پاکت گرم‌کننده مواد غذایی KARACA" با استفاده از یک کیت گرم‌کننده مواد غذایی "PAD" (پد، پوششی سلولزی که با آب واکنش نمی‌دهد) و یک پاکت ایستاده زیپ‌دار، این توانایی را به کاربران می‌دهد که به‌راحتی و بدون استفاده از اجاق گاز مسافرتی، غذای بسته‌بندی همراه خود را گرم و آماده طبخ کنند.

وی عنوان کرد: به طور کلی مخاطبان عمده این فناوری سازمان هلال احمر، صلیب سرخ جهانی در هنگام بروز بلایای طبیعی و همچنین نیروهای مسلح در هنگام نبرد و پاسداری از مرزها کشور و کوهنوردان، طبیعت‌گردان و ... هستند.

بشیری در خصوص طریقه استفاده از این پاکت‌ها گفت: ابتدا کیت گرم‌کننده مواد غذایی در داخل پاکت ایستاده زیپ‌دار قرار می‌گیرد و سپس مواد غذایی آماده (کنسرو) درون پاکت ایستاده زیپ‌دار، در کنار پد یا پوششی سلولزی که با آب واکنش نمی‌دهد (PAD) قرار می‌دهیم و به مقدار مشخص آب داخل پاکت می‌ریزیم. با اضافه کردن آب، در مدت ۱۵ الی ۳۰ ثانیه مجموعه پاکت گرم‌کننده مواد غذایی عمل کرده و در مدت زمان ۳۰ دقیقه ای این آب به دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی با بیان این که هر پاکت گرم‌کننده می‌تواند با مقدار ۱۵۰-۲۰۰ سی سی آب و غذاهای کنسروی را گرم کند، اظهار داشت: در هر یک از این پاکت‌ها نسبت به ابعاد آن، تا ۳ کنسرو مواد غذایی قرار می‌گیرد و با توجه به این که هر کنسرو برای گرم شدن نیاز به ۱۵ دقیقه زمان دارد، از این رو در ۴۵ دقیقه می‌توان ۶ کنسرو غذا را تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرد.

بشیری با بیان این که نمونه‌های مشابه از این فناوری در خارج از کشور وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر این فناوری با روشی متفاوت از نمونه خارجی و متناسب با نیاز کشور و با تکیه بر دانش فنی بومی بصورت نیمه صنعتی ساخته می‌شود.

این طرح دانش بنیان به تازگی تاییدیه علمی و استانداردهای صنعتی لازم را از مبادی ذی‌صلاح اخذ کرده است.

کد خبر 311201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha