چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه شیری: درست بعد از عید غدیر بود که پیامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و دست به‌دست چرخید. عنوان پیام با این جمله شروع می‌شد: «لطفا این پیام رو در گروه‌های مختلف و خبرگزاری‌ها به اشتراک بذارید. خیلی خیلی مهم. حتما بخونید».

منبری رایگان، روضه رایگان

همين كافي بود تا مخاطبان شبكه‌هاي اجتماعي كنجكاو شوند و ادامه مطلب را تا انتها دنبال كنند اما ماجرا نه رسوايي يك سوپراستار بود، نه بازگويي راز قتلي مشكوك و نه توضيحات پيرامون تولد دختر يكي از بازيكنان معروف فوتبال. پيام حس و حالي محرمي داشت. قصه از اين قرار بود كه گروهي طلاب تصميم گرفته بودند با از راه رسيدن ايام محرم براي كساني كه نگران هزينه و مراسم عزاداري هستند، به رايگان منبر بروند و در وصف امام‌حسين(ع) و يارانش مداحي و سخنراني كنند. البته اين درصورتي اتفاق مي‌افتاد كه مردم با شماره‌تلفني كه در اين پيام داده شده بود، تماس بگيرند و درخواست‌شان را مطرح كنند. آن وقت با توجه به منطقه و ساعت عزاداري يك طلبه به آدرس مربوطه اعزام مي‌شد.

  • حاج‌آقا دلتون خوشه

محمدسجاد باقي 23سال دارد و يكي از طلبه‌هاي حوزه علميه مشكات است. با وجود اينكه سن و سال كمي دارد اما بسيار فعال است. باقي معتقد است كه از راه دين نبايد درآمدزايي كرد و همين اعتقاد و شركت در جلسه‌اي در روز عيدغدير بهانه‌اي شد تا او كمپيني را در فضاي مجازي راه بيندازد. خودش ماجراي برپايي روضه رايگان را از اينجا برايمان تعريف مي‌كند: «عيدغدير بود كه به جلسه‌اي مشرف شدم. در اين جلسه حجت‌الاسلام شهاب مرادي در حال سخنراني بودند و در ميان صحبت‌هايشان به اهميت برپايي روضه خانگي و احياي مجالس روضه اشاره كردند كه همان موقع خانمي از پشت پرده با صداي بلند گفت: حاج‌آقا دلتون خوشه، با كدوم پول بخوايم روضه بگيريم؟»

هرچند اغلب روحانيون و مداح‌ها مبلغي براي مراسم خود تعيين نمي‌كنند اما خود برگزاركنندگان معمولا براي اين كار هديه‌اي درنظر مي‌گيرند. همين هديه‌ها كم‌كم براي بعضي‌ها به يك مانع ذهني برگزاري مجالس تبديل شده است.

از همان روز فكري در ذهن طلبه جوان جرقه زد. هرچند اغلب روحانيون و مداح‌ها مبلغي براي مراسم خود تعيين نمي‌كنند اما خود برگزار كنندگان معمولا براي اين كار هديه‌اي را در نظر مي‌گيرند. همين هديه‌‌ها كم‌كم براي بعضي‌ها به يك مانع ذهني برگزاري مجالس تبديل شده است. با توجه به اينكه ايام محرم هم در راه بود و مردم در تكاپوي برگزاري مجالس روضه و عزاداري بودند، باقي به اين فكر مي‌كرد كه چطور مي‌تواند اين مشكل را برطرف و جلسات اهل‌بيت(ع) را به نحو پررنگ و مطلوب‌تري برگزار كند؛ «متأسفانه چيزي كه در فكر مردم جاافتاده اين است كه بايد براي برگزاري جلسات روضه پول كلاني را به منبري‌ها بدهند. حتي با كم‌لطفي بعضي‌افراد اين مبلغ از قبل طي مي‌شود و اين اصلا درست نيست.

اما به هر حال همه منبري‌ها اينطور نيستند و در اين ميان افرادي را مي‌شناسم كه بدون هيچ چشمداشتي در برپايي مراسم عزاداري سهيم مي‌شوند.» در واقع با همين تفكر و به بهانه اجراي طرحي تازه، طلبه جوان به اين نتيجه رسيد كه جلسات روضه رايگان را برپا كند؛ «مدت‌ها بود كه به اين موضوع فكر مي‌كردم تااينكه با تعدادي از طلاب فاضل و منبري صحبت كردم و قرار شد كه به اميد خدا بدون هيچ چشمداشت مادي و صرفا با هدف جلب رضايت حضرت بقيه‌الله‌الاعظم ارواحنا له‌الفدا، در ايام محرم به شركت در مجالس و سخنراني، منبر، روضه و تبليغ در سطح استان تهران و حومه مشغول باشيم.» يعني براساس اين طرح مردم مي‌توانند با شماره‌اي كه سجاد باقي در پيامكش منتشر كرده بود، تماس بگيرند و درخواست منبري كنند. آن‌وقت گروه، فردي را براي انجام اين‌كار به آدرس مربوطه اعزام مي‌كند تا مراسم آنها به بهترين شكل ممكن برگزار شود.

  • هدف:تبليغ دين

سجاد باقي و ديگر دوستان طلبه‌اش كه عضو طرح روضه رايگان شده‌اند و تا به امروز تعداد آنها به 50نفر مي‌رسد معتقدند كه اثرگذاري جلسات روضه تأثير بيشتري روي مردم و اعتقاداتشان دارد و برپايي اينگونه مراسم در حقيقت تريبوني است براي تبليغ دين. «امام خميني(ره) در صحيفه نور فرموده‌اند كه اگر سكولار هم كاركرد تربيتي روضه را مي‌دانست، خودشان روضه برپا مي‌كردند. درواقع همين جمله به‌سادگي، اهميت و نقش مجالس روضه را نشان مي‌دهد. حتي مقام‌معظم رهبري هم در بيانات خود گفته‌اند كه هنوز هم منبر بين رسانه‌هاي مشابه‌اش رسانه شاخص است».

سجاد باقي معتقد است كه پيشينه ذهني مردم با روضه و تبليغ آميخته شده و او وظيفه اصلي طلاب را تبليغ مي‌داند و مي‌گويد: «ما مي‌خواهيم از اين راه دين را تبليغ كنيم. كار خاصي انجام نمي‌دهيم و اين وظيفه ذاتي خودمان است». در واقع همين اعتقادات راسخ آنها براي تبليغ دين بود كه تصميم گرفتند انديشه خود را در قالب طرح روضه رايگان، به ثمر برسانند، به همين‌خاطر يك روز بعد از عيد غدير آنها اين طرح را براي ايام محرم و صفر و به‌طور آزمايشي شروع كردند؛ «همه‌‌چيز بستگي به استقبال مردم از اين طرح دارد. در حال حاضر 50طلبه عضو اين طرح شده‌اند كه اگر استقبال مردم چشمگير باشد ما مي‌توانيم به تعداد طلاب اضافه كنيم اما در حال حاضر تعداد كمي با ما، تماس گرفته و درخواست منبري براي جلسات روضه‌شان كرده‌اند.» البته اگر كار خوب پيش برود و اين طرح بين مردم جا بيفتد، گروه در فكرشان هست كه در قدم بعدي سامانه‌اي اينترنتي راه‌اندازي كنند تا بهتر بتوانند به نياز مردم پاسخ بدهند؛ «طلاب ما در سراسر شهر به‌صورت پراكنده ساكن هستند و اگر از هر منطقه‌اي ما درخواست منبري و سخنران داشته باشيم، نزديك‌ترين طلبه‌مان را به آن مجلس عزاداري اعزام مي‌كنيم.» اين‌كار به‌صورت كاملا رايگان انجام مي‌شود و طلاب حتي هزينه اياب و ذهاب خود را هم از شما نمي‌گيرند اما مردم خودشان مي‌توانند با توجه به وسعشان مبلغي را در پاكت گذاشته و به منبري‌هاي هديه بدهند؛ البته هيچ اجباري در اين‌كار نيست و همه‌‌چيز بستگي به‌خود صاحب مجلس دارد.

  • نمي خواهيم جاي كسي را تنگ كنيم

«برپايي روضه به‌ويژه در ايام محرم و صفر چه براي صاحب مجلس و چه براي آنهايي كه به هر دليلي در اين مجالس شركت مي‌كنند و چه آن منبري و سخنراني كه سهيم در اين عزاداري است، بي‌نتيجه نمي‌ماند و طبق آيه 11سوره الحديد معتقدم كه حضرات در همين دنيا هم جبران مي‌كنند»؛ سجاد باقي اين جملات را شمرده به زبان مي‌آورد. او با وجود سن‌وسال كمي كه دارد جلسات زيادي برپا كرده و وقتي از او مي‌پرسم كه آيا براي اين جلسات پول مي‌گيرد، مي‌گويد: «بخشي از هزينه‌هاي من از طريق تدريس در مراكز آموزشي تأمين مي‌شود.

در اين جلسات هم شركت مي‌كنم و پول هم به من داده مي‌شود اما مثل اغلب سخنرانان هيچ‌وقت تا به حال براي حضورم در جلسات مختلف مبلغي را طي نكرده‌ام. اگر صاحب مجلس به وسع خودش مبلغي را بدهد تشكر مي‌كنم اما اگر ندهد هم مشكلي نيست و ناراحت نمي‌شوم». باقي چندان علاقه‌اي ندارد كه از راه دين درآمدزايي كند؛ «معتقدم كسي كه از راه دين و اهل‌بيت درآمدزايي كند، فقير مي‌شود.» البته شايد شما هم ديده يا شنيده باشيد كه گروهي هم هستند كه از اين راه كسب درآمد مي‌كنند و روزبه‌روز هم به دارايي‌هايشان افزوده مي‌شود و به قول معروف توپ هم تكانشان نمي‌دهد چه برسد به اينكه فقير شوند. وقتي اين موضوع را با طلبه جوان حوزه مشكات مطرح مي‌كنم مي‌گويد: «متأسفانه عده‌اي از اين راه كسب درآمد مي‌كنند كه حقيقتا كار درستي نيست. اما اين جمله‌اي كه در روايات آمده بيشتر هدفش برحذر داشتن مردم از اين كار بوده و نبايد فراموش كنيم كه بعضي از اتفاقات اثرشان را در گذر زمان نشان مي‌دهند و افرادي كه از اين راه درآمد كسب مي‌كنند مسيري كه در پيش گرفته‌اند نتيجه خوبي دربر نخواهد داشت».

به هر حال طرح روضه رايگان فرصت خوبي است تا مردم بدون دغدغه مالي از طلاب دانش‌آموخته و اهل دين در مجالس خود بهره ببرند و پاي افراد سودجو را از مجالس خود كوتاه كنند؛ «البته اين طرح با اين هدف راه‌اندازي نشده كه ما بخواهيم جاي كسي را تنگ كنيم؛ هدف روضه رايگان خدمت‌رساني به آن دسته از مردم است كه عاشق اهل‌بيت هستند، عشق برپايي جلسات روضه و عزا را در منزل خود دارند اما نگران هزينه آن هستند، به همين‌خاطر طرح روضه رايگان مي‌تواند كمك اين افراد باشد. ضمن اينكه علت بروز يكسري مشكلات بين جوانان و نوجوانان دوري آنها از منبر و فاصله گرفتنشان از دين است كه اين طرح مي‌تواند بحث تعليم و تربيتي براي نوجوانان و جوان‌ها هم داشته باشد.» به‌نظر آقاي باقي هرچه مطالب مربوط به دين اسلام تكرار شود با تأكيد مداوم، اين مطالب ملكه ذهن مردم مي‌شود؛ «حضرت رسول (ص) مي‌فرمايند افسوس بايد بر هر زن و مرد مسلماني كه يك روز را صرف يادگيري دين نكند. همه اين احاديث اهميت و جايگاه دين و تبليغ آن ميان مردم را نشان مي‌دهد و من اين وظيفه را رسالت خودم مي‌دانم، به همين‌خاطر طرح روضه رايگان مي‌تواند كمك ما در اجراي وظيفه‌مان كه تبليغ دين است باشد.»

  • طلبه رياضي‌دان

از زمان مدرسه همه درس‌هايش خوب بود، به‌خصوص رياضيات. علاقه‌اش به اين رشته باعث شد تا با كمي تلاش در دوران كنكور، وارد دانشگاه صنعتي اميركبير شود، آن هم در رشته رياضيات. اما تحصيلاتش در اين رشته به 2ترم نكشيد. او در همين مدت تصميم گرفت براساس علاقه‌اش زمينه تحصيلش را تغيير بدهد و در رشته ديگري فعاليت كند.

سجاد باقي از ابتداي نوجواني ارتباط نزديكي با علماي مطرح تهران داشت و به شكل عجيبي در حوزه علوم و معارف ديني مطالعه مي‌كرد. همين باعث شد كه به مرور زمان به طلبگي علاقه‌مند شود اما از آنجا كه در رياضيات نمرات بالايي كسب كرده بود طبق ‌نظر خانواده‌اش در همين رشته هم ادامه تحصيل داد تا اينكه وارد دانشگاه شد؛ «من در خانواده‌ام هيچ الگويي در زمينه طلبگي نداشتم و اين تصميم شخصي خودم بود كه بعد از 2 ترم رياضيات را رها كنم و وارد حوزه مشكات بشوم. البته قبل از ورود به حوزه با اساتيد و علماي سرشناس و مطرحي مشورت كردم و نظر همگي اين اساتيد بر اين بود كه من به واسطه مطالعات در زمينه معارف وارد حوزه بشوم.» جالب است بدانيد كه اين طلبه جوان 6سال اول تحصيل در حوزه را در 2سال طي كرد. به‌خاطر و به‌واسطه مطالعاتي كه از قبل در اين حوزه داشت توانست خيلي زود در حوزه مشكات فعاليت‌هاي خود را از سر بگيرد و حالا به‌عنوان طلبه‌اي فعال و جوان، هم تدريس كرده و هم در جلسات متعدد شركت مي‌كند. او مي‌گويد كه براي خانواده‌اش خيلي سخت بود كه بپذيرند پسرشان به جاي رشته رياضي در حوزه مشغول به تحصيل شود؛ «دوران راهنمايي و دبيرستانم را در مدرسه استعدادهاي درخشان شهرري تحصيل كردم و رشته‌ام در دانشگاه، رياضي و علوم كامپيوتر بود، به همين‌خاطر وقتي تغيير رشته دادم خانواده‌ام ابتدا برايشان قابل هضم نبود.» اما خانواده باقي پس از مدتي كه شاهد تلاش و رشد پسرشان در حوزه معارف و علوم ديني بودند، امروز به حامي و مشوق اصلي او در اين راه تبديل شده‌اند.

کد خبر 311158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha