دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران ادامه گزارش مربوط به طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران واقع در منطقه ۱۲و محله هرندی ارائه شد.

شورای شهرتهران

هفته گذشته محمدباقر قاليباف با حضور در شوراي شهر به ارائه گزارشي درباره مباني و ابعاد اين طرح پرداخت و همانجا قول داد تا 4‌معاونت معماري و شهرسازي، حمل‌ونقل و ترافيك، اجتماعي و فرهنگي و مالي و اقتصادي به‌صورت جداگانه در شوراي شهر حاضر شوند و به‌صورت جزئي‌تر از برنامه‌هاي خود در طرح ارتقاي كيفيت زندگي گزارش دهند. به همين مناسبت، پژمان پشمچي‌زاده معاون معماري و شهرسازي و شهرداري تهران در شوراي شهر تهران حاضر شد و گزارش خود را ارائه كرد.

پشمچي‌زاده از تهيه نسخه‌هاي درخور براي بخش‌هاي مختلف منطقه 12 نظير مرمت شهري و تجديد ساختار خبر داد و مشكلات اين مركز تاريخي را به 6 بعد هويتي، كالبدي، فرسودگي بافت‌ها، غلبه كاركردهاي ناسازگار، تراكم و تسلط سواره و عدم‌تعادل در قيمت زمين، ملك و سرقفلي خلاصه كرد و گفت: «هم‌اكنون به‌دنبال مهاجرت بي‌رويه روستاييان به شهرها بحث جايگزيني ساكنين مطرح شده و در منطقه 12نيز شاهد غلبه افراد غيرساكن و غيربومي هستيم كه نسبت به منطقه و تاريخ و هويت آن هيچ تعلق خاطر و ارتباطي ندارند.» اين درحالي است كه به گفته معاون شهرسازي مركزيت اقتصادي، سياسي، آموزشي، حكومتي، تاريخي و بقاي متبركه در منطقه 12به درجه اهميت اين منطقه منجر شده است و اين نقطه از شهر را از نظر فضاهاي مانا براي گردشگري حائز اهميت ساخته است بنابراين بايد به گذشته اين مركز تاريخي توجه كنيم. وي با اشاره به اينكه 47سازمان مسئوليت رفع مشكلات منطقه12را برعهده دارند، گفت: «غير از شهرداري هيچ‌كدام از اين سازمان‌ها نه در بحث سياستگذاري و نه برنامه‌ريزي، نظارت و اجرا دخالت مسئولانه‌اي از خود نشان ندادند.»

معاون شهرسازي و معماري شهرداري از سياست‌هاي شهرداري در حوزه معماري و شهرسازي در منطقه 12 به مرمت و ساماندهي بناهاي تاريخي و تقويت بافت ارزشمند تاريخي و عرصه‌هاي عمومي هويتي، تأمين و ارتقاي زير‌ساخت‌هاي شهري مثل كانال مشترك تاسيسات شهري و تقويت پياده‌راه سازي و توسعه پاركينگ‌هاي عمومي سخن گفت و اينكه شهرداري تهران از آنجايي كه براي اين منطقه هيچ طرح توسعه مصوبي وجود نداشت به ناچار پلاك به پلاك و معبر به معبر منطقه را مطالعه و بررسي كرد تا به‌صورت جداگانه براي هركدام يك الگوي مناسب تدوين و خدمات لازم را ارائه كند.

يكي از تأكيدات پشمچي‌زاده تقويت كاربري‌هاي محرك توسعه در مركز تاريخي تهران بود. به همين منظور براي هر كدام از محله‌هاي منطقه 12بسته اجرايي لازم تدوين شده كه يكي از آنها پيوند بازار عودلاجان با مركز محله حكيم است. وي با اشاره به استقبال كم شهروندان ساكن در منطقه 12 از بسته‌هاي ارائه شده براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده، گفت: «تا زماني كه ارزش سكونت در منطقه 12 را افزايش ندهيم تا ارزش سرمايه‌گذاري در بافت فرسوده معادل با ميزان درآمد حاصل از آن باشد، وضعيت بهبود نخواهد يافت.» پس از پايان گزارش معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران، اعضاي شوراي شهر به اظهارنظر درباره آن پرداختند.

  • انضباط اجتماعي، ديدگاه‌هاي شورا

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه بابت اينكه هنوز شهرداري به طرح مسئله مي‌پردازد، انتقاد كرد و گفت: «به‌نظر مي‌رسد شهرداري نمي‌داند كه چه كار بايد بكند.»

تأكيد معصومه آباد رئيس كميته ايمني نيز تمركز روي اقدامات پيشگيرانه بود تا به كاهش بستر آسيب‌هاي اجتماعي منجر شود. وي درعين حال از اقدامات شهرداري تهران در محله هرندي قدرداني كرد و گفت: «اينكه گفته مي‌شود شهرداري بدون مطالعه عمل كرد،‌ اصلا درست نيست چرا كه شخصا شاهد بودم مطالعات اجتماعي بسيار خوبي شكل گرفته است كه مي‌تواند كيفيت زندگي شهري در اين منطقه را تحت‌تأثير قرار دهد.»

مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر نيز گفت: «76درصد ساكنان محله هرندي در معرض آسيب‌هاي اجتماعي قرار دارند، 24درصد ساكنان آن ايراني نيستند، 30درصد ساكنان هرندي بيكار هستند، 50درصد مستأجر هستند و از 15درصد خانم‌هايي كه سرپرستي خانوار را برعهده دارند، هيچ‌كدام شاغل نيستند.» تأكيد طلايي بر بازگشايي معابر محله هرندي در قالب طرح جامع تفصيلي بود تا حيات اجتماعي و ساخت‌وساز به منطقه بازگردد و متعاقب آن از حجم آسيب‌ها كاسته شود.

محسن سرخو، عضو كميسيون حمل‌ونقل شورا مسئولان شهرداري را از اقدامات احساسي و شتابزده در منطقه12پرهيز داد و تأكيد كرد كه طبق برنامه 5ساله بايد حركت كرد.

محمد‌مهدي تندگويان، عضو كميسيون معماري و شهرسازي نيز بابت اينكه مطالعات منطقه 12و هرندي در اختيار اعضاي شوراي شهر قرار ندارد، انتقاد كرد و گفت: «انتظار داريم حتما اين مطالعات به همراه پيوست‌هاي فرهنگي و اجتماعي و ترافيكي و... ظرف يك‌ماه آينده به شورا ارائه شود.»

تندگويان با اشاره به اينكه مهاجرت منطقه 12را نابود كرده، خواستار ساماندهي مشاغل اين منطقه به‌عنوان يك اولويت شد و اينكه حتما بايد نقش دولت و بخش خصوصي در طرح انضباط شهري مشخص شود. مجتبي شاكري، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي نيز گفت:‌ «2 هزار نقطه ميراثي در منطقه 12شناسايي شده كه كل درآمد شهرداري را مي‌تواند ببلعد. اصلا شهرداري چه كاره است كه جلوتر از نهادهاي مسئول قصد مداخله در موضوع آسيب‌هاي اجتماعي و ساماندهي منطقه 12را دارد؟ آن هم در شرايطي كه شهرداري تهران حتي عضو ستاد مبارزه با مواد‌مخدر هم نيست. بنابراين مداخلات ما جنبه قانوني ندارد.»

غلامرضا انصاري، عضو كميسيون بودجه نيز از چند‌بعدي بودن مباحث اجتماعي سخن گفت كه به همين دليل مباحث آن به دستگاه‌هاي مختلف مربوط مي‌شود. نظر وي اين بود كه زندگي در شب و اقتصاد در روز منطقه 12بايد در اين طرح به‌صورت جداگانه بررسي شود و چون هويت شهر در منطقه مركزي آن تجمع دارد بايد هنگام احياي بافت مركزي تهران هويت و تاريخ 100 سال اخير كشور درآن مدنظر قرار گيرد.

پيرهادي، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز معتقد بود كه چون نظرات اعضاي شوراي شهر درباره طرح انضباط شهري بسيار متفاوت است و همه آنها نيز قابل تعمق هستند، بهتر است يك پشتوانه علمي داشته باشيم كه همه ا‌عضا بر آن اتفاق نظر داشته باشند و از ميزان ا‌ختلافات بكاهد.

عبدالحسين مختاباد، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي نيز گفت:‌ «براي حل مشكلات منطقه‌12 اينطور كه به‌نظر مي‌رسد هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است درحالي‌كه نمي‌دانيم عمق اين قضيه تا كجاست و اصلا تاريخ اجرايش معلوم نيست. با حرف‌هاي شعاري هم نمي‌شود قضيه را حل كرد.»

فاطمه دانشور، عضو كميسيون اجتماعي و فرهنگي نيز از لزوم تهيه سندي سخن گفت كه در تهيه آن خبرگان اجتماعي نقش داشته باشند. تأكيد وي اين بود كه اصولا مداخله كالبدي در منطقه12 نقش ندارد و بايد به‌دنبال مداخلات انساني و اجتماعي در اين حوزه باشيم.

اسماعيل دوستي، عضو كميسيون حمل‌ونقل و عمران هم گفت: «چه اشكالي دارد كه بعد از 35سال كه مشكلات هرندي و منطقه 12روي هم تلنبار شد، شهرداري پا پيش گذاشت و دست به افشاگري و معرفي مشكلات يكي از آلوده‌ترين مناطق تهران زد. چه اشكالي دارد كه بيايد و توضيح دهد كه چه كار مي‌خواهد بكند. لطفا صبوري كنيد و حساسيت نشان ندهيد. بگذاريد شهرداري كاملا مشكلات را بشكافد ضمن اينكه ما نيازمند عزم ملي در اين راه هستيم و دولت بايد به شهرداري كمك كند.»

محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران هم با تأكيد بر اينكه همواره از ابتداي شوراي چهارم يكي از دغدغه‌هاي مديريت شهري اين بوده است كه موضوعات مهم شهري بايد در مقابل ديدبان‌هاي شهري بررسي شود، گفت: «درحال حاضر شهرداري آمده براي اجراي طرح ارتقاي كيفيت زندگي در منطقه 12 اعضاي شورا را در جريان تمامي موارد قرار داده است، بايد دقت كافي مبذول شود.»

احمد حكيمي‌‌پور، عضو كميسيون اجتماعي هم معتقد بود كه حل مسائل شهر تهران در سطح ملي بايد ديده شود و دستگاه‌هاي ديگر هم بايد دخالت كنند زيرا وقتي پاي مديريت بحران، مرمت بناهاي تاريخي و... مطرح مي‌شود، همه از شهرداري انتظار دارند. پس بقيه كجا هستند؟ اين درحالي است كه دوستان شهرداري هم وقتي جلو مي‌آيند از آن طرف كارشكني مي‌شود ضمن اينكه چالش بزرگ تهران اين است كه وقتي مشكلاتش حل مي‌شود، جاذبه‌اش زياد مي‌شود. اگر مشكلاتش حل نشود به بمب ساعتي تبديل مي‌شود. اين يك مسئله ملي است.»

محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي در ادامه با تأكيد بر اينكه شوراي شهر و شهرداري در معرض يك آزمون بزرگ هستند، گفت: «امروز شهرداري به معرفت و شناخت نسبي در مورد مسائل منطقه‌12 رسيده پس بايد از شهرداري حمايت كنيم.» از نظر وي دخالت شهرداري تهران در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي منطقه 12 از ساخت تونل‌ها و پل‌ها مهم‌تر است. وي يادآور شد: «اعتقاد دارم كه شهردار بايد برنامه عملياتي خود را درقالب يك لايحه به پارلمان شهري تهران ارائه دهد و شورا در دستور كار خود قرار دهد.»

رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست نيز خواستار آن شد تا 4 معاونت شهرداري تهران برنامه‌ها و گزارش‌هاي خود را در قالب يك بسته واحد و مكتوب در اختيار اعضا قرار دهند تا قابليت بررسي داشته باشد ضمن اينكه به استناد برنامه 5ساله دوم پيوست‌هاي فرهنگي و اجتماعي و محيط‌زيستي اين طرح نيز بايد ارائه شود.

  • قدرداني از ذيحسابان منتخب

ديروز در صحن علني شوراي شهر از 3نفر ذيحساب منتخب شوراي شهر در مناطق تقدير شد. به‌گفته عليرضا دبير، همه ذيحسابان منتخب شورا براساس ۱۰ شاخصه مورد بررسي قرار گرفتند و در نهايت آنهايي كه كمترين انحراف از بودجه را داشتند براي تجليل به صحن دعوت شده‌اند. اعتراض از سوي فرمانداري نيز مورد بررسي و تصويب قرار گرفت يكي مربوط به مصوبه اصلاحي و تنقيحي مرتبط با ساماندهي وضعيت سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران بود و ديگري نيز اعتراض فرمانداري به متن مصوبه مشاركت شهروندان تهراني و شهرداري تهران براي ادامه بازسازي خرمشهر بود.

در ابتداي جلسه علني ديروز كه مرتضي طلايي رياست آن را بر عهده‌داشت، اعضاي شوراي شهر تذكرات خود را مطرح كردند كه در جدول زير مي‌خوانيد.

  • اظهار نظرات اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران

رحمت‌الله حافظي‌-سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري (رئيس) : شهردار تهران درباره شفافيت مالي شهرداري سخن گفته درحالي‌كه وقتي اطلاعات در اختيار حسابرس و ما قرار نگرفته است، چگونه مي‌توان مدعي شد كه شفافيت مالي بي‌نظير و كم‌سابقه‌اي وجود دارد. از 40شركت و سازمان زير مجموعه شهرداري تاكنون گزارش حسابرسي 14شركت در اختيار اعضاي شوراي شهر قرار گرفته است.

عليرضا دبير-برنامه وبودجه (رئيس) : بدهي مناطق به پيمانكاران زياد است و در موارد زيادي به آنها گفته مي‌شود كه آقاي دبير و شوراي شهر جلوي پرداخت طلب پيمانكاران را گرفته است. درحالي‌كه شوراي شهر هم براي بانك‌ها و هم براي پيمانكاران اعتبار لازم را در بودجه سال‌جاري پيش‌بيني كرده است و مشكل نقدينگي در داخل شهرداري است.

علي صابري-برنامه وبودجه : متأسفانه در مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته دو اتفاق بد افتاد، يكي مربوط به روند تضعيف شوراها و ديگري مخالفت با حضور نابينايان به‌عنوان نماينده مجلس كه با ادبيات نامناسب مطرح شد و مي‌تواند به معني تعرض به نابينايان باشد. براساس بند (ق) ماده (۲) قانون مجلس، درصورتي كه نماينده مجلس رفتار بدي داشته باشد مي‌توان از آن شكايت كرد كه از هيأت رئيسه شوراي شهر تقاضا دارم دراين باره اقدام كنند؛ ضمن اينكه اگر افرادي مانند مجتبي شاكري‌ها چشم‌هاي خود را در جبهه نمي‌دادند شما نمي‌توانستيد امروز نماينده مجلس باشيد.

احمد دنيامالي‌-عمران و حمل‌ونقل(رئيس) : در هفته‌هاي اخير شاهد هجوم گسترده از سوي دولت و مجلس به ماهيت و اساس شوراها بوديم. با استناد به كدام قانون عضويت در شوراي شهر شغل دانسته مي‌شود؟ انتظار ما اين است كه به جاي كاستن از اختيارات شوراها و تعداد اعضاي آن از تصدي‌گري‌هاي دولت كاسته شود زيرا هر چقدر از مشاركت مردم در امور مربوط به‌خودشان استفاده شود دولت در اداره امور كلان موفق‌تر جلوه خواهد كرد.

مرتضي طلايي- نايب‌رئيس شوراي شهر : شوراي اسلامي شهر تهران آمادگي دارد هر مساعدتي كه براي پيگيري حادثه منا نياز باشد را به سازمان‌هاي ذيربط ارائه دهد. خدمتگزاران حوزه حج نيز بايد نسبت به تحقق بيانات رهبري پيگيري كافي داشته باشند.

اقبال شاكري‌-عمران و حمل و نقل:  نبايد اجازه دهيم كه تجربه تلخ تجاوز به حريم رودخانه‌ها تكرار شود. اخيرا در روزنامه‌‌همشهري اطلاعيه‌اي چاپ شده كه به تغيير كاربري 100هزار مترمربع از اراضي دارآباد منجر مي‌شود كه حد شرقي آن نيز رودخانه است. به همين دليل تأكيد دارم كه طرح جامع رودخانه‌هاي شهر تهران حتما مورد توجه قرار گيرد.

محمد حقاني-‌سلامت و محيط‌زيست : از هيئت‌ها و تكايا تقاضا دارم از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي براي دادن نذري‌ها به‌ويژه مايعات داغ استفاده نكنند زيرا بسيار خطرناك و سرطان‌زا هستند؛ ضمن اينكه هر ظرف يكبار مصرف پلاستيكي برابر است با اضافه كردن آلاينده‌اي كه بعضا تا 600سال درطبيعت ماندگاري دارد و جذب نمي‌شود. اين درحالي است كه روزانه 14هزارتن ظرف پلاستيكي در كشور توليد مي‌شود كه اين رقم در‌ماه محرم به 40هزارتن مي‌رسد و مي‌تواند تهديد جدي براي محيط‌زيست و سلامت انسان‌ها باشد.

محسن پيرهادي- ‌نظارت و حقوقي: اخيرا يك انجمن مردمي ديداري با آوارگان سوري و كودكان آنها داشته و متعاقب آن كمپيني تشكيل شده كه درنظر دارد با جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي راهي براي كاستن از آلام اين آوارگان فراهم سازد. به همين منظور پيشنهاد مي‌شود كه اعضاي شوراي شهر نيز در اين حركت شركت كرده و يك روز حقوق خود را به اين مهم اختصاص دهند.

احمد حكيمي‌پور- ‌فرهنگي و اجتماعي: در جلسه با استانداري قرار شد به‌منظور حل اعتراضات، نماينده‌اي از فرمانداري به‌صورت ثابت در جلسات شوراي شهر حاضر باشد تا از نزديك در جريان استدلال‌هاي شورا هنگام بررسي و تصويب طرح‌ها و لوايح باشد. از هيأت رئيسه تقاضا دارم اين موضوع را تا حصول نتيجه پيگيري كنند.

کد خبر 311150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha