سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه علیزاده: این روزها به برکت مراسم عزاداری امام‌حسین علیه‌السلام هرکدام از اهالی خانه که از مجلس عزا برمی‌گردند دست پر و با چند ظرف غذا به خانه وارد می‌شوند و گاهی هرکدام به نیت دیگری هم غذایی نذری در دست دارند.

نذری

نگهداري غذاي نذري راه و رسم و فوت‌و‌فن خاص خودش را دارد چون اين غذاها در حجم زياد پخته مي‌شوند و مراحل آماده‌سازي آنها ممكن است از روزها قبل صورت گرفته باشد و در روز موعد، صرفا اجزاي غذا باهم تركيب شده باشند احتمال فاسدشدن آنها هم بيشتر از غذاهاي ديگر است، بنابراين براي مصرف آنها بايد توجهات ويژه‌اي به خرج دهيد. ما امروز چند پيشنهاد قابل تأمل براي نگهداري اين غذاها داريم و يك پيشنهاد فوق ويژه براي كساني كه علاقه فراواني به نذري دادن دارند و چون گمان مي‌كنند از عهده‌اش برنمي‌آيند از اين فيض محروم مي‌شوند.

  • حواستان به آسايشگاه‌ها باشد

اگر شما باني برگزاري يك مراسم هستيد و غذايي كه پخته‌ايد بيشتر از اندازه‌اي است كه محاسبه كرده بوديد، برنج و خورش را بدون ريختن در ظرف يكبار‌مصرف، يعني بدون مخلوط كردن آنها با هم، در قابلمه‌هايي مناسب بريزيد و به آسايشگاه سالمندان يا مراكز نگهداري از كودكان بي‌سرپرست يا مراكزي مانند اينها كه حتما از غذاي سالم شما استقبال مي‌كنند، ببريد. تا جايي كه مي‌توانيد در كنار غذا از ماست به جاي سالاد استفاده كنيد و دوغ را هم جايگزين نوشابه كنيد. سعي كنيد از مصرف ظرف‌هاي پلاستيكي و فومي خودداري كنيد. از اطرافيان، همسايه‌ها و دوستان و نزديكانتان هم بخواهيد كه براي گرفتن غذاي نذري‌شان ظرفي همراه خود بياورند تا هم هزينه‌ها و هم مضرات مصرف و بازيافت نشدن اين ظروف به‌عهده شما نباشد.

  • طمع نداشته باشيد

درست دقايقي بعد از اينكه غذاي نذري را به دست‌تان دادند، تصميم بگيريد كه مي‌خواهيد با اين غذا چه كنيد؟ معمولا غذاهاي نذري را در ظرف‌هاي فوم و پلاستيك مي‌كشند و داغ بودن غذا ممكن است طعم پلاستيكي و نفتي‌مانندي را به غذا منتقل كند و نگهداري آنها براي 2 تا 3 روز اصلا كار درستي نيست. اگر گمان مي‌كنيد تا روز بعد، مصرفي براي غذاهاي نذري نداريد، از انباركردن غذا در يخچال پرهيز كنيد چون هم غذا كيفيتش را از دست مي‌دهد و هم ممكن است به غذايي ناسالم تبديل شده باشد. اگر در راه رسيدن به خانه عابران يا كارگران و كودكان كار را ديديد، مي‌توانيد غذا را به آنها بدهيد. حتي گاهي ممكن است گرفتن يك ظرف غذا براي يك خانواده 3 تا 4نفره كافي باشد. اگر كه متبرك بودن غذاي عزاداري اباعبدالله مدنظر باشد، خوردن و چشيدن از يك غذا براي تبرك جستن كفايت مي‌كند. همسايه‌ها هم گزينه مناسبي براي دادن غذاهاي نذري هستند، قبل از اينكه كليد را داخل در خانه بچرخانيد، يك يا 2 غذا را براي آنها ببريد.

  • زود تصميم بگيريد

يادمان باشد قرار است اسراف نكنيم و نمي‌خواهيم يك غذاي نذري را كه زحمات فراوان و همينطور هزينه قابل‌توجهي براي تهيه آن انجام شده است، روانه سطل زباله كنيم. از طرف ديگر نبايد با مصرف خوراكي‌هايي كه مدتي طولاني مانده‌اند سلامت خود را به خطر بيندازيم و مسموم شويم. رطوبت، گرما و هواي گرد و خاكي بيش از هرچيز ديگري مي‌توانند غذا را فاسد كنند. اگر غذاي نذري را براي نگهداري به منزل آورديد، بلافاصله آن را از ظرف يكبار مصرف خارج كنيد و داخل يك ظرف شيشه‌اي يا مناسب كه در آن به خوبي بسته مي‌شود و هوا نمي‌كشد، بريزيد. بهتر است براي گرم كردن غذا هم از شعله گاز استفاده كنيد و بايد بدانيد كه هرگز نبايد غذاهاي نذري را با ظرف پلاستيكي يا فومي آن داخل مايكروويو قرار دهيد چون با اين كار مقدار فراواني مواد مضر را همراه با هر قاشق از غذا، وارد بدنتان مي‌كنيد. كيفيت غذاهاي نذري و يا حتي خانگي، مخصوصا غذايي كه اصل آن برنج باشد، بعد از فريزكردن و يخ زدن به‌شدت كاهش پيدا مي‌كند. پس تا جايي كه مي‌توانيد از قراردادن غذاها در فريزر خودداري كنيد يا اينكه نهايتا آنها را ظرف 2 تا 3 روز مصرف كنيد.

  • پلو دودمه يا غذاهاي بازيافته در خانه

پلوي 2دَمه يك نمونه از غذاي بازيافته است كه معمولا در آشپزخانه كدبانوهايي كه از سليقه و انصاف بيشتري برخوردارند، بعد از يك مراسم مهماني بزرگ با غذاهاي باقيمانده به‌دست مي‌آيد. گاهي كه مقداري چلو و خورش باقي مي‌ماند، كدبانوي ايراني آنها را با هم مخلوط مي‌كند و به‌صورت غذايي تازه دم مي‌كند. اين غذا را «پلو دو‌دَمه» مي‌نامند و معمولا قورمه‌سبزي و قيمه براي پلوهاي دودمه مناسب‌تر از هر خورش ديگري هستند. پلو و خورش را با هم مخلوط كنيد و با دَم‌كني و شعله پخش‌كن روي شعله ملايم گاز بگذاريد. مقدار كمي آب هم در اطراف و كف قابلمه بريزيد، چند‌دقيقه بعد از اينكه پلو دم‌كشيد، غذا آماده است. مي‌توانيد آن را با مقدار ترشي و سالاد نوش‌‌جان كنيد. گاهي اگر خورش غذاي نذري را خورده‌ايد و صرفا برنج آن باقي‌مانده است، مي‌توانيد با برنج آن و تركيب آن با مقداري تخم‌مرغ و ماست و زعفران يك ته‌چين خوشمزه طبخ كنيد.

کد خبر 311035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha