گزارش حسابرسی بودجه سال۹۲ شرکت‌های یادمان سازه، ارتباط مشترک شهر، کنترل کیفیت هوا، خاکریزآب و شرکت فناوران در یکصدونودوششمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران قرائت شد.

شورای شهر تهران

در این جلسه علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به گزارش حسابرسی شرکت یادمان‌سازه اظهار داشت: این شرکت در پیش‌نویس گزارش حسابرسی مردود شده بود اما بعد از ارائه مدارک و مستندات، گزارش مردود به مشروط تبدیل شد. وی اظهار امیدواری کرد كه سال آينده این شرکت بتواند از نظر حسابرسي به سطح مقبول برسد.

بعد از قرائت بندهای حسابرسی توسط حسابرس منتخب شورا،‌ اقبال شاکری بر ضروت تعیین حسابرس مشترک برای شورا و شهرداری در سال آینده تاکید کرد و گفت: ریاست شورا و شهردار تهران به عنوان نماینده ما در تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها مسئول هستند که یک حسابرس مشترک برای رسیدگی به حسابرسی اين شركت‌ها تعیین کنند.

احمد دنیامالی نیز بیان کرد: این شرکت در ابتدا صرفا مجری پروژه برج میلاد بود و قرار بود بعد از اتمام برج به موضوع ابنیه و پل‌ها بپردازد و از یک کار تک‌محصولی به سمت کارهای متفاوت برود. رئیس کمیسیون عمران اضافه کرد:‌ سابقا این مجموعه در حسابرسی‌های شورای دوم به‌خاطر همان تک‌محصولی بودن جزو مجموعه‌های پاك بود اما در حال حاضر به دلیل تنوع کارهای ارجاع شده، مسائل آن بیشتر شده است.

دنیامالی تصریح کرد:‌ اختلافی بین شرکت یادمان‌سازه و پیمانکار اصلی برج بوده و تشخیص آقای قالیباف این بوده که این موضوع را به دارایی ارجاع بدهد. در پایان شهرداری رای صادر شده را قبول نکرده و این اختلاف هنوز وجود دارد.

تقی‌پور با مطرح کردن پرسشی مبنی بر اینکه آیا مجمع عادی سال۹۲ برگزار شده یا خیر؟ به بندهای 4 و 6 این گزارش اشاره کرد و گفت:‌ این بندها مبنای اظهار نظر مشروط شده و نشان می‌دهند هیات مدیره مبانی اولیه شرکت‌داری را از عوامل شرکت نمی‌خواهد. سخنگوی شورای شهر تاکید کرد:‌ به گفته حسابرس، طبقه‌بندی حساب‌ها صحیح نیست. شرکتی که خودش را تعریف نکرده و مشخص نیست پیمانکار است یا کارگزار چرا وارد عملیات اجرایی شده است؟

حکیمی‌پور نیز درباره اينكه آيا ادامه کار شركت يادمان سازه به صلاح شهرداری هست یا خیر؟ با اشاره به اینکه در برج میلاد بسیار بیشتر از برآوردهای اولیه هزینه شده‌است، تصریح کرد: پروژه‌هایی که این شرکت اجرا می‌کند باید رصد و بررسی شود که با دخالت این شرکت آیا در کیفیت و مدت زمان اجرا و در هزینه تمام‌شده تفاوت مثبتی دیده شده است؟

معصوم‌زاده، حسابرس منتخب شورا در پاسخ به تقی‌پور توضیح داد: مجمع عمومی این شرکت برگزار شده و گزارش حسابرس شهرداری مقبول بوده و قاعدتا تکلیفی برای شرکت نوشته نشده است. وی افزود: متاسفانه در شرکت‌ها در زمان انعقاد قرارداد دستور آقای قالیباف مبنی بر درج نیابت از شهرداری نادیده گرفته می‌شود. در تعداد زیادی از قراردادها شرکت، کارفرماست بدون اینکه قرارداد سه جانبه‌ای بین شهرداری، شرکت و پیمانکار منعقد شده باشد. این اشکال حقوقی است که باید درباره آن تصمیم کلی گرفته شود.

اسکندر، مدیرعامل شرکت یادمان‌سازه درباره ایرادات وارد شده توضیح داد: طی 20 سال گذشته نگهداری حساب‌های ما بر اساس اصول حسابداری انجام شده است و ما معتقدیم مبانی لازم را رعایت کرده‌ایم.

تقی‌پور با تاکید بر اینکه باید در مجمع شرکت به ایرادات رسیدگی شود، تصریح کرد:‌ اگر ثبت حساب‌ها صحیح بوده چرا اختلاف مالیاتی وجود دارد و هنوز حل نشده است؟ این نشان می‌دهد كه ثبت و ضبط درست نیست. دبیر اضافه کرد:‌ این شرکت با شورا کمال همکاری را داشته اما در هیچ شرکتی حسابرس نباید با تیم همراه شود. چمران نیز اظهار امیدواری کرد كه شرکت یادمان‌سازه با اصلاحات انجام‌شده، سال آینده بتواند سطح مقبول را دریافت کند.

  • 12درصد دكل‌هاي پايتخت ثبت شده‌اند

گزارش حسابرسی شرکت امور ارتباطات مشترک شهر دومين گزارش از شركت‌هاي وابسته به شهرداري بود كه قرائت شد . رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص این گزارش توضیح داد: شرکت امور ارتباطات مشترک شهر هم عدم‌اظهار نظر گرفته است اما در این مورد شهرداری مقصر نیست. عليرضا دبیر در این باره توضیح داد: شهرداری برای بندی که منجر به عدم اظهار نظر حسابرس شده لایحه‌ای به شورا ارائه کرده تا مشکل رفع شود اما هیات مدیره این شرکت که اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و... هستند، همکاری لازم را با شورا و شهرداری نداشته اند.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری در جلساتی که شورا برای تغییر درصد مالکیت شرکت انجام داده شرکت کرده اما در این‌باره اختیارات زیادی ندارد و بدون همکاری هیات مدیره کاری از پیش نمی‌رود.

چمران با اشاره به تاریخ تشکیل شرکت امور ارتباطات مشترک شهر اظهار داشت: سهم شهرداری تهران ۵۲ درصد و سهم شرکت‌های مخابراتی ۴۸ درصد است. اما شرکت‌های مخابراتی این شرکت را مانع پیشبرد کارشان می‌دانند و از آیین‌نامه رضایت ندارند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت ساماندهی دکل‌های شهر اظهار داشت: مشکلات اجرایی این شرکت باید رفع شود تا در سال‌های آینده وضعیت دکل‌ها در تهران بهبود یابد.

دنیامالی هم با اشاره به اینکه سهام این شرکت 100درصد متعلق به شهرداری نیست، اظهار داشت: بهتر این بود حسابرسی که مجمع انتخاب کرده در این جلسه حاضر می‌شد تا این اختلاف‌نظرها برطرف می‌شد.

تقی‌پور با تاکید بر ضرورت تنظیم روابط کاربران، اپراتورها و دولت، بیان داشت:‌ در این شرکت باید کار مطالعاتی انجام گيرد و استانداردهای جهانی استخراج شود. در هر حال نباید هر اپراتوری یک دکل مستقل داشته باشد و تعداد دکل‌ها در شهر تهران اینقدر زیاد باشد. از نظر سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، توسعه ارتباطات برای مدیریت شهری ضروری است. وی در این باره توضیح داد: نگاه ما نباید در این شرکت درآمدی باشد و هدف شورا و مدیریت شهری توسعه ارتباطات به منظور تسهیل و رفاه زندگی مردم است.

حسابرس ‌نیز با اشاره به ضرورت تکمیل صورت‌حساب‌های این شرکت برای پیگیری مطالبات مردم، اظهار داشت: از 20 هزار دکل موجود تنها 2هزار و 400 دکل در این شرکت ثبت شده است، در حالی که دریافت عوارض همه دکل‌ها می‌تواند بیش از ۱۰۰‌میلیارد تومان برای شهرداری درآمد پایدار داشته باشد.

  • كنترل گزارش شركت كنترل كيفيت هوا

در جلسه ديروز، گزارش حسابرسی شرکت کنترل کیفیت هوا برای سال مالی منتهی به ۲۲ اسفند سال ۹۲ هم قرائت شد. علیرضا دبیر در این باره گفت: ‌این شرکت جزو معدود شرکت‌هایی است که توانسته از نظر حسابرس مطلوب باشد. البته در پیش‌نویس، این شرکت مشروط شده بود اما با ارائه مدارک توانست سطح مقبول را دریافت کند. قرائت گزارش حسابرسی شرکت خاکریز آب برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال۹۲، آخرین دستور جلسه شورا بود. علیرضا دبیر با اشاره به همکاری مدیرعامل شرکت توضیح داد: شرکت خاکریزآب نيز در گزارش پیش‌نویس مردود شده بود و بعد از ارائه اسناد به حسابرس مشروط شد. به دلیل اتمام دستورجلسه پیش از پایان زمان مقرر به صلاحدید هیات رئیسه گزارش حسابرسی موسسه فناوران شهر تهران نیز قرائت شد. به گفته معصوم زاده، حسابرس مستقل شورا این شرکت با وجود آنکه از نظر حسابرسی مقبول شده است اما در مواردی بر مطلب خاص تاکید شده است که برای اصلاح سیستم‌های مالی، این موارد باید لحاظ شود. از نظر حسابرس اثر مالی این موارد به گونه‌ای نبوده که مشروط شود. گزارش حسابرسی ۱۰شرکت قرائت شد و گزارش مربوط به ۹ شرکت باقیمانده در جلسه‌ای که دوشنبه هفته آتی به صورت فوق‌العاده برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

کد خبر 311016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha