دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

پائولو برگینی دونده مشهور ماراتن در بیابان‌ها و کویرهای جهان تصمیم دارد تا نخستین ماراتن سخت کویری جهان را در کویر لوت ایران برگزار کند.

کویرنوردی

او اهل ايتالياست و تاكنون كويرهاي مختلف جهان را از مصر تا مراكش و صحراهاي آمريكا و آفريقا زير پا گذاشته و قهرمان ماراتن‌هاي كويري جهان لقب گرفته است. برگيني برنامه‌ريزي براي برگزاري اولترا ماراتن كويري ايران را انجام داده و تا يك‌ماه آينده بار ديگر به ايران سفر مي‌كند تا مقدمات برپايي نخستين ماراتن سخت كويري در ايران را فراهم كند. سخت‌ترين ماراتن كويري جهان به ماراتن جاده ابريشم ايراني معروف شده و برگيني در گفت‌وگويي با خبرگزاري ميراث فرهنگي جزئياتي از برگزاري نخستين ماراتن كويري جهان در بيابان لوت ايران را تشريح كرده است.

  • كمي درباره اولترا ماراتن كويري توضيح بدهيد.

نزديك به 4دهه پيش دويدن در مناطق كويري جهان به رسميت شناخته شد. اولترا ماراتن كويري در جهان به‌عنوان يكي از شاخه‌هاي گردشگري ورزشي همواره برگزار مي‌شود و قدمت برگزاري اين رويداد ورزشي در برخي كشورها همچون مراكش به 30سال رسيده است. دويدن در مناطق كويري جهان و سختي‌هايي كه اين شيوه از دويدن نسبت به ماراتن‌هاي معمولي دارد اين شاخه از توريسم ورزشي را به اولترا ماراتن جهاني تبديل كرده است.

  • اولترا ماراتن كويري ايران قرار است در چه مسافتي برگزار شود؟

اين برنامه كويري كه به اولترا ماراتن جاده ابريشم ايراني معروف است در يك مسير 250كيلومتري برگزار مي‌شود. اين ماراتن از يك كاروانسراي تاريخي در كرمان شروع مي‌شود و پس از طي مسافت كوير لوت در شهر كرمان به پايان مي‌رسد.

  • آياايران ظرفيت برگزاري اولترا ماراتن كويري را دارد؟

البته كه دارد. براي همين هم تصميم گرفته شده كه ماراتن كويري ايران تبديل به يكي از مهم‌ترين ماراتن‌هاي سخت جهان شود.

  • چه تعداد دونده براي شركت در اولترا ماراتن جاده ابريشم ايراني به كوير لوت ايران سفر مي‌كنند؟

نزديك به 6‌ماه مانده به برگزاري اين رويداد بيش از 150دونده حرفه‌اي از 50كشور جهان آمادگي خود را براي حضور در رويداد كويري ايران و دويدن در اولترا ماراتن جاده ابريشم ايراني اعلام كرده‌اند. هم‌اكنون نيز دوندگاني از كانادا، آمريكا، آفريقاي جنوبي، استراليا، چين، ژاپن، ايتاليا، فرانسه، انگلستان و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي براي دويدن در كوير لوت ايران و بيابان‌هاي شهداد ثبت نام كرده‌اند.

  • اين برنامه كويرنوردي چند روز طول مي‌كشد؟

اولترا ماراتن كويري جاده ابريشم ايراني قرار است به‌مدت 6روز در بيابان لوت ايران و با عبور از كلوت‌هاي شهداد برگزار شود. در اين مدت دوندگان جهان در مسير جاده ابريشم ايراني تنها مي‌توانند از آب و مواد غذايي كه از همان ابتداي دويدن همراه خود برداشته‌اند استفاده كنند؛ ضمن آنكه اولترا ماراتن كويري ايران يكي از سخت‌ترين ماراتن‌هاي جهان و البته از زيباترين آنها به‌دليل برخورداري كوير لوت از چشم‌اندازهاي بكر و جاذبه‌هاي طبيعي است.

  • چه تعداد از بيايان‌هاي جهان را زيرپا گذاشته‌ايد؟

در صحراي گبي در مراكش، بيابان‌هاي مصر، كوير اردن و بيابان‌هاي آمريكاي شمالي و كويرهاي آمريكاي جنوبي دويده‌ام.

  • چرا تصميم به برگزاري اولترا ماراتن ايران گرفتيد؟

به‌دليل آنكه شناختي ازايران نداشتم ترديدهاي زيادي براي برپايي اولترا ماراتن كويري جاده ابريشم ايراني داشتم. اما از همان دقيقه اول كه به ايران رسيدم و در كويرهاي كرمان شروع به دويدن كردم، متوجه تفاوت بسيار زياد كويرهاي ايران با نقاط كويري ساير كشورهاي جهان شدم. كوير لوت مثل يك كارت پستال با ديگر كويرهاي جهان متفاوت بود و همانجا تصميم به برگزاري اولترا ماراتن جهاني لوت گرفتم.

  • در برگزاري اولترا ماراتن كويري ايران تا چه اندازه به حفظ محيط‌زيست لوت انديشيده‌ايد؟

به‌دليل احترامي كه مناطق كويري جهان براي دوندگان كويري دارند، برنامه‌ريزي به‌گونه‌اي انجام شده كه پس از خروج از كوير گويي هيچ دونده‌اي از آن منطقه عبور نكرده و تنها چيزي كه از آنها در بيابان لوت مي‌ماند تنها يك ردپاست.

کد خبر 310875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha