دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۲
۰ نفر

ارزیاب‌های یونسکو و اعضای اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ۲ روز دیگر به ایران می‌رسند تا بیابان لوت را برای ثبت جهانی ارزیابی کنند.

کویر لوت

دو ارزياب يونسكو كه از كشورهاي تونس و نيوزيلند به ايران سفر مي‌كنند قرار است ابتدا به بررسي شرايط ثبت جهاني بيابان لوت بپردازند و پس از آن در سفر خود به خراسان جنوبي و كرمان از جاذبه‌هاي طبيعي و فرهنگي كشور نيز ديدار كنند.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور درخصوص سفر پرونده ثبت جهاني لوت گفته است كه پرونده ثبت جهاني بيابان لوت نخستين پرونده ميراث طبيعي ايران است كه در يونسكو به رأي گذاشته مي‌شود و ثبت آن در فهرست ميراث جهاني اهميت زيادي دارد.

سازمان ميراث فرهنگي گزارش داده است كه به گفته طالبيان، پرونده ثبت جهاني بيابان لوت مي‌تواند پيشگام ارائه پرونده‌هاي طبيعي بيشتر از سوي ايران به يونسكو شود.

معاون ميراث فرهنگي همچنين درباره ارزيابي بيابان لوت براي ثبت جهاني گفت: پرونده‌هاي ميراث طبيعي از جمله پرونده بيابان لوت از عرصه و حريم گسترده‌اي برخوردار هستند.

  • تنظيم گزارش نهايي يونسكو در بيابان لوت

آنطور كه محمدحسن طالبيان خبر داده، ارزيابان يونسكو قرار است تا يكشنبه هفته آينده در بيابان لوت و استان‌هاي خراسان جنوبي و كرمان مستقر شوند تا گزارش ارزيابي‌هاي خود از شرايط ثبت جهاني بيابان لوت را تكميل كنند.

به گفته معاون ميراث فرهنگي كشور، ارزياب‌هاي يونسكو مسئوليت بررسي عرصه و حريم بيابان لوت را برعهده دارند و بايد وضعيت موجود در بيابان لوت را با آنچه در بازديدهاي خود مدنظر قرار مي‌دهند براي يونسكو توصيف كنند.

او بررسي ساختار مديريت محلي و منطقه‌اي در حفاظت از لوت، وضعيت گردشگري و پايش مداوم كوير لوت و يكپارچگي و انسجام طبيعت منطقه لوت در همكاري دستگاه‌هاي مختلف ملي و منطقه‌اي را از اقدامات ارزيابان يونسكو در سفر به لوت اعلام كرد.

  • پرونده جهاني لوت تا پايان بهمن نهايي مي‌شود

قرار است ارزياب‌هاي يونسكو همچنين به بازديد از ميراث طبيعي كشور و مناطق تاريخي و فرهنگي و رويدادهاي مهم ميراث ناملموس و معنوي كشور در برگزاري مراسم ‌ماه محرم در مناطق مختلف كشور بپردازند.

براساس اين گزارش، بيابان لوت منطقه كويري بين استان‌هاي خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان و كرمان است. اين منطقه كه يكي از گرم‌ترين نقاط روي كره زمين است بين 2 گسل نهبندان در شرق و نايبند در غرب قرار گرفته است.

در حاشيه اين نقطه از كره‌زمين و در دامنه كوه‌هاي مشرف به دشت لوت آثاري از سكونت انسان از هزاره چهارم پيش از ميلاد به‌دست آمده است. بزرگ‌ترين ناحيه جمعيتي بيابان لوت منطقه «شهداد» است كه كلوت‌هاي آن در جهان شهرت فراوان دارد.

پرونده ثبت جهاني بيابان لوت تا پايان بهمن‌ماه بايد نهايي و پس از آن در تيرماه سال آينده در اجلاس سال 2016 يونسكو مطرح شود.

  • ثبت 4اثر طبيعي در فهرست آثار ملي پيش از حضور ارزيابان يونسكو

ارزيابان يونسكو در شرايطي چهارشنبه اين هفته به بيابان لوت سفر مي‌كنند كه در آخرين جلسه كميته تخصصي ثبت و حريم ميراث طبيعي، 4 اثر پس از بررسي كارشناسي در فهرست آثار ملي كشور جاي گرفت. فرهاد نظري مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي كشور با اعلام اين خبر گفت: آبشار «اسبه او»، «درياچه الندان» و «آبشار سمبي يخكش» بهشهر از استان مازندران و درخت چنار «علي(ع)» روستاي سرمستي استان لرستان در فهرست ميراث طبيعي كشور ثبت شدند. به گفته نظري، تعيين حريم و ضوابط حفاظتي 2 اثر ثبتي درياچه ولشت و درياچه استخر پشت نيز به تصويب رسيد.

کد خبر 310874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha