یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری دو - زهرا کریمی : در ایام محرم و عزاداری امام حسین(ع) حضور کودکان در هیئت‌های مذهبی و مجالس روضه به یکی از دغدغه‌های اصلی مادران تبدیل می‌شود.

محرم-کودک

خيلي از آنها به‌خاطر كودكانشان ترجيح مي‌دهند در خانه بمانند، برخي ديگر دست در دست فرزندانشان به هيئت مي‌روند و عده‌اي نيز دلشان مي‌خواهد در اين مراسم‌ها شركت كنند ولي از برخوردهاي اطرافيان نگران هستند. اگر شما نيز با چنين مسائلي مواجه هستيد بهتر است به راهكارهاي دكتر فروغ نيلچي‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه و مشاور خانواده توجه كنيد تا با استفاده از اين روش‌ها بتوانيد از برنامه‌هاي معنوي محرم امسال بهره ببريد.

  •  ظرفيت كودك‌تان را بشناسيد

 مادران بايد تا سن 7 سالگي يعني تا پايان سن سيادت فرزندان، برنامه شركت در مراسم مذهبي، خصوصا عزاداري را مطابق با اندازه تحمل و ظرفيت فرزند خود پيش‌بيني و تنظيم كنند. يعني اگر فرزند شما بعد از حدود 20دقيقه شروع به ابراز خستگي، سروصدا، بازيگوشي مي‌كند، شما بايد براي خود تعريف كنيد كه «من در اين مراسم فقط براي 20دقيقه حضور پيدا مي‌كنم حتي اگر گاهي حدود يك ساعت در رفت‌وآمد باشم». يك زمان طلايي 20دقيقه‌اي به اندازه ظرفيت فرزندتان درنظر بگيريد. توجه داشته باشيد كه ظرفيت كودكان با ظرفيت ما خيلي متفاوت است؛ زود خسته مي‌شوند، تشنه و گرسنه مي‌شوند و نيازهاي عادي براي آنها پيش مي‌آيد.

  • دست به‌دست هم بدهيد

در روزهاي تاسوعا و عاشورا كه مناسبت‌هاي ويژه است و دلتان مي‌خواهد بيشتر در مراسم عزاداري شركت كنيد بهتر است از بين افراد فاميل، خانواده يا همسايه يعني آنها كه بيشتر باهم ارتباط نزديك داريد، تعاملي داشته باشيد تا شركت در عزاداري‌ها براساس اين همراهي و همدلي برايتان آسان‌تر شود؛ مثلا چند همسايه‌اي كه در كنار هم هستند و فرزندان كوچك دارند به‌صورت نوبتي بين خود برنامه‌ريزي كنند. هر دفعه يكي از اين افراد مسئوليت ساير بچه‌ها را به همراه فرزند خود به‌عهده بگيرد و مابقي مادرها اين امكان را داشته باشند كه در مجالس شركت كنند و اين مسئله به‌صورت چرخشي ادامه پيدا كند. كسي كه اين كار را برعهده مي‌گيرد بايد يادش باشد كه به تعداد بچه‌هايي كه مراقبت مي‌كند و به تعداد افرادي كه به مراسم عزاداري رفته‌اند كارت معنوي‌اش شارژ مي‌شود.

  • روضه خانوادگي برپا كنيد

مادران بايد در خانه مجلس عزاداري و روضه خواني خانوادگي داشته باشند؛ يعني مادر و بچه‌ها با هم مراسم روضه خواني برگزار كنند به اين صورت كه تلويزيون و راديو را خاموش كرده و جلسه روضه را گاهي اوقات در خانه برپا كنند. مادر براي اين كار بايد كتابي را متناسب با فهم و درك فرزندانش و مناسب با سن او؛ چه كودك و چه نوجوان تهيه كند و براي آنها از روي آن كتاب بخواند. گاهي اوقات اجازه دهد كه بچه‌ها نيز بخوانند. در حقيقت اينگونه بچه‌ها فرصت پيدا مي‌كنند كه روي مراسم عاشورا انديشه كنند، روايت آن را ياد گرفته و با اينگونه مسائل انس بگيرند. در واقع اينجا اولويت را به بچه‌ها داده‌ايم درصورتي كه وقتي به مراسم عزاداري مي‌رويم اولويت را به بزرگ‌ترها داده‌ايم.

  • پسرها را به‌عهده مردها بگذاريد

براي حضور پسر بچه‌ها در مجالس زنانه به اين نكته توجه كنيد كه اگر پسر بچه‌هاي ما كوچك هستند و تفاوت ميان زن‌ها و مرد‌ها را به‌صورت جدي نمي‌دانند و دقتي روي آن ندارند حضورشان در مجالس عزاداري زنانه اشكالي ندارد. مهم اين است كه اين فضا به‌صورتي فراهم شود كه نه آنها و نه خانم‌هايي كه در اين مجالس هستند آزرده نشوند. ولي اين امكان را فراهم كنيد كه حتما پسربچه‌ها با پدر، عمو، دايي و يا با پدربزرگ‌هاي خود نيز در مجالس عزاداري حضور پيدا كنند و به نوعي حتما در مجالس مردانه نيز شركت كنند و فقط همراه مادر نباشند.

  • بداخلاقي با بچه‌ها در هيئت، خيانت به اهل‌بيت است

درست است كه پچ پچ‌هاي بچه‌ها و سروصدا و فعاليت آنها ممكن است مزاحم شما باشد و حال‌تان را تغيير دهد ولي با خودتان فكر كنيد كه ده‌ها سال ديگر شما نيستيد اما اين بچه‌ها وجود دارند و قرار است مجلس ذكر اهل‌بيت(ع) را حفظ كنند. پس مبادا با رفتارهاي غيرمهربانانه به اهل‌بيت خيانت و كسي را با دل شكستگي از خيمه امام حسين(ع) بيرون كنيد. شايد در اين صورت به اين مسئله و آن بچه و آن مادري كه بچه خود را با سختي آورده است بيشتر فكر كنيد. چرا فكر مي‌كنيد كه آن مادر از بيكاري به مجلس يا حسينيه آمده است؟ چرا فكر مي‌كنيد كه جاي اين آدم در اين مجلس نيست؟ اتفاقا در اين مجلس جاي مادرها و بچه‌هاست. طبيعي است كه بچه‌ها گاهي اوقات تشنه و گرسنه و بي‌حوصله هستند و گاهي اوقات نيز خسته‌اند. پس شما بايد ظرفيت بچه‌ها را با محبت كردن بالا ببريد. به‌خاطر خدا هواي بچه‌هاي كوچك را در مسجد و حسينيه‌ها و مجالس ذكر اهل‌بيت داشته باشيد. وقتي مي‌خواهيد به هيئت برويد در كيفتان شكلات و خوراكي بگذاريد تا اگر بچه‌اي در مراسم عزاداري گريه كرد از اين طريق او را آرام كنيد.

کد خبر 310775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha