همشهری آنلاین: کنفرانس امنیتی مونیخ نخستین بار در تهران با حضور وزیران امور خارجه ایران، آلمان و چند کشور منطقه‌ای و همچنین کارشناسان و شخصیت‌های تاثیر گذار شنبه برگزار می‌شود.

msc

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برای این نشست که در چهارچوب نشست‌های خارجی کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار می‌شود، موسسه تحقیقات سیاسی و بین المللی ( IPIS) و دولت‌های ایران و آلمان به طور مشترک همکاری می‌کنند.

موضوع نشست نیز بحران سوریه و نقش منطقه‌ای و جهانی ایران پس از توافق هسته‌ای در وین و ساختار امنیتی در خاور نزدیک و میانه است. آثار توافق هسته ای ایران در سیاستهای انرژی و اقتصادی نیز از جمله دستور کار کنفرانس مونیخ در تهران است.

براساس اعلام دفتر کنفرانس امنیتی مونیخ، علاوه بر محمد جواد ظریف و فرانک والتر اشتاین مایر 60 میهمان عالی رتبه دیگر از جمله صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان ، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق ، جبران باسیل وزیر خارجه لبنان ، نچیروان بارزانی نخست وزیر کردستان عراق ، رمزی عزالدین رمزی جانشین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ، هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، الیزابت گوی کو رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس فرانسه و نوربرت روتگن رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس آلمان در این کنفرانس یک روزه حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش نمایندگانی از کشورهای عربی و نمایندگان پارلمان های اروپایی و سازمان های مردم نهاد نیز به تهران خواهند آمد.

رییس کنفرانس امنیتی مونیخ در باره این نشست گفت: توافق نامه وین فقط به موضوع هسته ای ایران اختصاص داشت اما همه مشکلات با آن حل و فصل نمی شود. ضمن اینکه قدم هایی که برای اجرای این توافقنامه باید برداشته شود نیز مهم است.

ولفگانگ ایشینگر افزود: با توجه به توافق صورت گرفته در وین حالا وقت آن رسیده است که بررسی کنیم آیا و چه میزان می توان در موضوعات دیگر هم با ایران همکاری تنگاتنگ داشت . ما باید با همکاری مسئولان و نهادهای تصمیم گیر ایران راه آغاز حل و فصل بحرانهای منطقه ای که تعدادشان هم کم نیست به ویژه بحران سوریه را پیدا کنیم.

کنفرانس امنیتی مونیخ که 50 سال از زمان برگزاری آن می گذرد امروز به یکی از مهمترین بستر ها برای بحث و تبادل نظر درباره سیاست خارجی و امنیتی جهان شده است.

کنفرانس امنیتی مونیخ علاوه بر اجلاس سالانه در شهر مونیخ آلمان، جلساتی نیز به طور مرتب درباره موضوعات مهم منطقه‌ای و بین المللی در مناطق مختلف جهان برگزار و نتایج انرا منتشر می‌کند.

نشست های خارجی اجلاس امنیتی مونیخ پیش از این در سال های 2009 و 2013 در واشنگتن، 2010 در مسکو، 2011 پکن، 2013 دوحه، 2014 دهلی نو و 2015 وین برگزار شده است. اجلاس تهران دومین اجلاس امنیتی مونیخ در سال 2015 است.

نشست‌های بعدی این اجلاس برای سال اینده در ادیس آبابا و سپس در پکن و واشنگتن برنامه ریزی شده است.

کد خبر 310524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha