سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: محرم از راه می‌رسد و هرکسی می‌خواهد به اندازه توانایی و میزان عشق و ارادت خود به امام حسین‌(ع) در عزاداری او شریک باشد.

خانه های محرمی

شما به‌عنوان خانم و مادر خانه چه تصميمي براي حال و هواي خانه و خانواده داريد؟ آيا دل‌تان مي‌خواهد كار متفاوتي نسبت به محرم سال‌هاي گذشته انجام بدهيد؟ آيا با خودتان فكر كرده‌ايد كه با توجه به امكانات و شرايط شما و خانه‌تان چه برنامه‌اي مي‌توانيد داشته باشيد؟ پيشنهادهاي ما را بخوانيد و كمي درباره اجرايي كردن آنها با خودتان فكر كنيد.

  • كتيبه‌هاي سياه

اولين چيزي كه خانه را براي محرم مهيا مي‌كند و رنگ و بوي عزاي امام حسين(ع) به آن مي‌دهد كتيبه‌هاي چاپي و پرچم‌هايي است كه اين روزها به وفور در مغازه‌هاي سطح شهر پيدا مي‌شود. يك قسمت از خانه را به نصب اين كتيبه‌ها اختصاص دهيد. حتما لازم نيست كتيبه‌هاي ويژه بخريد و پولي صرف اين كار كنيد. گوشه و كنار خانه و طبقه‌هاي كمد را بگرديد حتما پارچه‌ سياه پيدا مي‌كنيد. از همين پارچه‌هاي سياه استفاده كنيد. روي پرده‌هاي سفيد حرير را مي‌توانيد با يك تكه پارچه سياه بپوشانيد. براي اين‌كار فقط به چند عدد سوزن ته‌گرد نياز داريد. گوشه‌هاي پارچه مشكي را به آرامي با سوزن ته‌گرد به پرده‌هاي خانه نصب كنيد. در اين صورت ديوارهاي خانه هم آسيب نمي‌بيند. مي‌توانيد از اتاق فرزندانتان هم استفاده كنيد و با كمك خودشان پرچمي را روي يكي از ديوارها نصب كنيد. فضاي بيرون از خانه را هم از دست ندهيد. يك تكه پارچه مشكي يا پرچم را به وسيله يك چوب آماده كنيد و به كمك طناب به ميله‌هاي تراس يا بالكن آويزان كنيد. اگر تراس نداريد پرچم را از پنجره آويزان كنيد. مي‌توانيد بالاي در ورودي حياط هم آن را نصب كنيد. با اين كار فضاي محله خود را هم محرمي مي‌كنيد.

  • بچه‌هاي فعال

نذري‌ها از قديم پاي ثابت عزاداري‌ها بوده‌اند. مي‌توانيد با موادي كه در آشپزخانه داريد نذري‌هايي مانند حلوا، شله‌زرد و‌ آش درست كنيد و از بچه‌ها بخواهيد آنها را به در خانه همسايه‌ها ببرند. با همين كارهاي ساده مي‌توانيد شور استقبال از محرم را در آنها زنده كنيد. اما اگر كمي خلاقيت به خرج بدهيد مي‌بينيد كه مي‌شود بچه‌هاي خانه خود يا حتي فرزندان همسايه‌ها را بيشتر با فضاي محرم درگير كنيد تا نتيجه اثرگذارتري بگيريد. مي‌توانيد از بچه‌ها بخواهيد به كمك دوستان‌شان يك نذري ساده آماده كنند. مواد و وسايل اوليه نذري را براي بچه‌ها مهيا كنيد و در اختيار آنها بگذاريد. برا ي مثال ساندويچ نان و پنير و سبزي، خرمايي كه با گردو پر شده يا حتي شيرگرم و شيركاكائو، نذري‌هاي خوبي هستند كه مي‌توانيد به كمك بچه‌ها آنها را تهيه و پخش كنيد. تمامي مراحل، از خريد تا آماده‌سازي‌ و چيدن روي ميز جلوي در حياط را به‌عهده خود بچه‌ها بگذاريد. شما در همه اين مراحل نقش ناظر را داريد.

  • زيارت عاشوراي خانوادگي

سعي كنيد در ايام محرم براي خانواده خود برنامه ويژه‌اي داشته باشيد. اين برنامه ويژه مي‌تواند يك كار هماهنگ خانوادگي باشد كه حداكثر روزي 15دقيقه وقت بگيرد اما مستمر بودن اين برنامه اثرگذاري خاص خودش را دارد. چند دقيقه در روز را به خواندن زيارت عاشورا يا ذكر مصيبتي در خانه اختصاص بدهيد. به‌عنوان مثال مي‌توانيد شب‌ها دور هم جمع شويد و از پدر خانواده بخواهيد كه زيارت عاشورا را بخواند و بقيه او را همراهي كنند. يادتان باشد كه در اين چند دقيقه، تماشاي تلويزيون و آشپزي و موبايل‌بازي ممنوع است.

  • شام را آماده كنيد

شما به‌عنوان مادر خانه بايد طوري برنامه‌هاي درون خانه را مديريت كنيد كه در ايام محرم روال عادي زندگي روزمره‌تان زيادي تغيير نكند. چون مدرسه‌ها به تازگي باز شده‌اند و اين روزها براي بچه‌ها ايام مهمي است بنابراين شما بايد كمي بيشتر از قبل به برنامه‌ريزي پايبند باشيد و حواس‌تان به همه‌‌چيز باشد. از ظهر و بعد از صرف ناهار به فكر شام باشيد و مقدمات آن را مهيا كنيد تا وقتي از هيئت برمي‌گرديد زمان زيادي صرف آماده‌كردن شام نكنيد. درس و مشق بچه‌ها را هم كنترل و مديريت كنيد كه زودتر تمام شود تا بدون استرس و دغدغه به هيئت برويد.

  • نذري‌هاي كوچك در ايام محرم

خرما، مرسوم‌ترين و راحت‌ترين خوراكي براي نذري دادن در ايام محرم است. در هيئت‌ها تعارف كردن يك خرماي مغزدار خوشمزه به خيلي‌ها مي‌چسبد. هسته خرما را در بياوريد و درون آن يك تكه مغزگردو بگذاريد. البته لازم نيست دوباره لاي خرما را ببنديد. مي‌توانيد از كاغذ شيريني‌هاي كوچك كه به‌اصطلاح به آن كاغذ كپسول مي‌گويند استفاده كنيد؛ هر خرما را درون يك كاغذ بگذاريد. براي يك بسته خرما رطب، يك ليوان آرد و يك تا 2 قالب كره نياز داريد. آرد سفيد را الك كنيد و آن را در قابلمه، با قاشق چوبي بلند تفت دهيد. در اين حالت سطح گاز تميز مي‌ماند و آرد روي آن نمي‌ريزد. شعله گاز را روي متوسط بگذاريد و دائما آرد را هم بزنيد. آرد را تا مرز قهوه‌اي‌رنگ‌شدن تفت دهيد. سپس كره را به آن اضافه كنيد. شعله را كم كنيد و مراقب باشيد كره نسوزد. آرد را از روي گاز برداريد و در همان حالتي كه داغ است، يك قاشق از مخلوط آرد و كره را روي هر خرما بريزيد. مقداري پودر هل را روي خرماها الك كنيد و در نهايت آن را با مقداري كنجد تزئين كنيد.

  • لقمه‌هاي كوچك نذري

براي درست كردن لقمه‌هاي تك‌نفره، مي‌توانيد از هر ناني استفاده كنيد. از نان سنگك گرفته تا نان باگت‌هاي سايز كوچك. نان‌ها را حداقل به تكه‌هاي 25در 20سانتي‌متر برش بزنيد. اگر از روز قبل سر راهتان بساط سبزي‌فروشي ديديد، دسته‌هاي كوچك سبزي را كه به‌راحتي قابل پاك كردن است، بخريد. از تربچه و پيازچه صرف‌نظر كنيد و باقي سبزي‌ها را به ميزان مورد نياز برداريد. سبزي‌ها را بشوييد، براي شستن سبزي‌ها، بعد از آبكشي اول و دوم، يك قاشق نمك توي آب آن بريزيد و سپس سبزي‌ها را آبكشي كنيد. بگذاريد آب سبزي برود و سپس آن را در يك دستمال يا كيسه نخي بگذاريد. توي لقمه‌ها مي‌توانيد از تركيب پنير و سبزي استفاده كنيد. مي‌توانيد مقدار يك ليوان پنير صبحانه يا پنير خامه‌اي را با نصف ليوان گردو و كنجد و يك ليوان سبزي خوردن ريز شده مخلوط كنيد و روي دولايه نان لواش يا يك لايه نان باگت بماليد. سپس نان را رول كنيد و با فاصله 2سانتي‌متر، با چاقوي اره‌اي تيز برش بزنيد.يا يك كوكوي ساده مانند كوكوسبزي بپزيد و با دوسه‌تكه گوجه و خيارشور لقمه بگيريد. لقمه‌ها را توي ديس بچينيد و يا اينكه هر كدام را داخل يك كيسه نايلوني كوچك بگذاريد و حتما تا قبل از اذان مغرب آنها را آماده كنيد، تا به‌موقع در مراسم پخش شود.
يادتان باشد ثواب خيرات‌تان را به روح همه‌ پيامبران و معصومين و اموات هديه كنيد.

کد خبر 310325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha