سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

الهام مصدقی راد: معتادان هرندی دو،سه ماهی هست که آرامش شب و روزشان به هم ریخته و پاتوق‌هایشان از آنها گرفته شده، آخرین دقایق یکشنبه شب این آرامش بیش از قبل به هم ریخت و چشمان بهت زده و بعضا بی‌خیال معتادان به حضور جمعیتی دوخته شد که یکباره قدم به کمپ بی‌دیوار بوستان حقانی گذاشتند، جایی که این روزها آخرین امــــــید تزریقی‌هـــا و زرورقی‌هاست.

شبگردی مسئولان شهری در محله هرندی

8عضو شوراي شهر و تعدادي از مديران شهرداري بازديد شبانه‌شان را ازبوستاني آغاز كردند كه در همسايگي‌اش بوستان‌هاي شوش و خواجوي كرماني به واسطه برگزاري فعاليت‌هاي فرهنگي و ورزشي قرارگاه شهيد جزماني به فضايي براي شادي‌هاي كودكانه و حضور خانواده‌ها تبديل شده و ديگر خبري از معتادها نيست. حالا بوستان حقاني مانده است و معتاداني كه به آن سرازير شده‌اند. همگي مشغول خوردن غذايي هستند كه خيرين يا شهرداري توزيع كرده‌اند، غذا با چاشني ناسزايي كه بعضي‌شان درصف، نثارهم مي‌كنند.

شب خوابان بوستان حقاني، همگي معتاد نيستند، كارتن خواب‌هاي زيادي درميانشان حضور دارند كه به‌دنبال كار، پايشان به اينجا كشيده شده و اعتياد تهديدشان مي‌كند. به گفته حجت‌الاسلام ميثم امرودي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران حدود 70درصد كارتن‌خواب‌ها ازديگر شهرها آمده‌اند و بايد كمكشان كرد كه دوباره برگردند. مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز معتقد است بايد مشكل بيكاري اينها حل شود هرچند اين وظيفه مديريت شهري نيست و عزم ملي مي‌خواهد. وي مي‌گويد اگر اين افراد به شهر و ديارشان فرستاده شوند به‌دليل حضور خانواده، ترك دادنشان هم راحت‌تر است و آنها هم كه هنوز گرفتاراعتياد نشده‌اند، جان سالم به درخواهند برد.

با فاصله كمي از بوستان حقاني، مجتمع خلاقيتي - مهارتي آموزشي صبح رويش قرار دارد. مدرسه ويژه كودكان كار كه فعاليتش را از ابتداي مهرماه جاري و كاملا رايگان آغاز كرد تا به گفته مدير جوانش با شعار «جايي براي كودكي»، انگيزه در دختران و پسران دوره دبستان ايجاد كند و به ارتقاي كرامت انساني‌شان كمك كند. 300دختر و پسر اين مجتمع در 2 فضاي جداگانه مهارت‌هايي را درقالب بازي و فعاليت دراولين و بزرگ‌ترين مجتمع آموزشي كودكان كار كشور ياد مي‌گيرند. طبق بررسي‌هاي خانه به خانه‌اي كه از آغاز طرح انضباط شهري در هرندي انجام شد، يكي از آسيب‌هاي شناسايي شده كودكان بازمانده ازتحصيل بودند و به گفته فرزادهوشيار مديرعامل سازمان رفاه وخدمات شهرداري تهران 95درصد كودكان كار با خانواده زندگي مي‌كنند.

امرودي مي‌گويد طبق بررسي‌ تيم‌هاي پزشكي و روانشناساني كه دراين طرح با ما همكاري مي‌كنند ميزان افسردگي و رفتارهاي پرخاشگرانه دراين محدوده زياداست و بهتراست اين كودكان زماني را دراين مراكز بگذرانند و براي خانواد‌ه‌ها نيز برنامه‌هايي در دست اجرا داريم.

معتادان وكارتن‌خواب‌هايي كه اكيپ‌هاي شهرداري اغلبشان را از منطقه 12و محله هرندي جمع مي‌كنند به گرمخانه خاوران منتقل مي‌شوند و بعد از استحمام و صرف غذاي گرم، جاي خواب برايشان مهيا مي‌شود. تقريبا 400تخت گرمخانه خاوران پر بود. صداي شاتر دوربين عكاسان نيز نتوانست خواب خيلي‌هاشان را به هم بزند، بعضي‌ها در فضاي بازگرمخانه سيگاري گوشه لبشان بود و دو سه‌نفري هم درازكش روي تختشان كتاب مي‌خواندند.

  • طرح انضباط اجتماعي امروز در شوراي شهر بررسي مي‌شود

شوراي شهرتهران امروز طرح انضباط اجتماعي را با حضور شهردار تهران مورد بررسي قرار مي‌دهد تا ميزان ورود شهرداري به اين موضوعات مشخص شود. طرحي كه طي 2 سال مطالعه و بررسي و بهره‌مندي از تجربيات شهرداري، استانداري و... نخستين قدم‌هايش را برداشته و به گفته دنيامالي نيازبه اقدامي هماهنگ ميان تمامي دستگاه‌هاي مربوط است تا حياط خلوت هرندي كه از زندگي خالي شده است را دوباره احيا كند.

امرودي در پايان بازديد شبانه به خبرنگاران اعلام كرد قصد داريم قرارگاهي با حضور تمامي دستگاه‌هاي ذيربط براي انجام اقدامات لازم دراين منطقه راه‌اندازي كنيم. مهدي چمران نيز با اشاره به اعلام آمادگي شهرداري تهران كه گفته بود 6 ماهه مي‌تواند پايتخت را از اين معضلات پاك كند اظهار كرد كه اگر اين قرارگاه تشكيل شود يا بايد مسئوليت همه دستگاه‌ها كاملا مشخص شود يا تمامي مسئوليت‌ها به يك ارگان واگذار شودتا كار به نتيجه مطلوب برسد.

رئيس شوراي شهر اين را هم گفت كه اين طرح بلندپروازانه نيست و اگردر زمان جنگ توانستيم موفق شويم به‌دليل همدلي ميان همه مسئولان بود و حالا نيز بايد به همان همدلي و عزم ملي برسيم. حافظي نيز ازبرگزاري نشستي مشترك ميان تمامي دستگاه‌هاي مربوط خبر داد و گفت، 29مهرماه اين جلسه ميان دستگاه‌هاي مربوط تشكيل خواهد شد و ما از جانب مردم اين مسئله را كه سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته مطالبه خواهيم كرد، دستگاه‌هايي هم كه تعلل داشته باشند به مردم معرفي خواهند شد.

در بازديد يكشنبه شب اعضاي شوراي شهر از محله هرندي، مهدي چمران، پرويز سروري، رحمت‌الله حافظي، احمددنيامالي، مجتبي شاكري، ولي‌الله شجاع پوريان، غلامرضا انصاري و محسن پيرهادي حضور داشتند.

  • وعده اشتغال به كارتن‌خواب‌هاي جوياي كار

به گفته فرزاد هوشيار پارسيان مديرعامل سازمان رفاه خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري هر شب 3هزار معتاد و كارتن‌خواب توسط اكيپ‌هاي شهرداري جمع‌آوري و به 8گرمخانه منتقل مي‌شوند كه قرار است تعداد اين گرمخانه‌ها به 22مورد رسيده و ظرفيت 3هزار نفري‌شان نيز دوبرابر شود. طبق وعده احمد دنيا‌مالي و رحمت‌الله حافظي روساي كميسيون‌هاي حمل‌ونقل و سلامت شوراي شهر، معاونت خدمات شهري شهرداري از كارتن خواب‌هايي كه شرايط لازم را داشته باشند دربخش‌هاي پيمانكاري شهرداري بهره‌مند خواهد شد؛ اقدامي كه پيش ازاين نيز در برخي حوزه‌هاي شهري رخ داده و حتي معتادان بهبود يافته و به جامعه برگشته را ازبيكاري نجات داده است.

کد خبر 310294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha