همشهری آنلاین: دختر معتاد گفت این هم ذخایر و امکان وجود دارد حالا از میان همه آنها یک پارک به ما معتادان نمی‌رسد؟

اعتیاد

به گزارش ايسنا، مردان کت و شلوارپوش يك‌شنبه شب (19 مهر) با حضورشان درمحله هرندی که این روزها به سوژه بسیاری از رسانه‌ها بدل شده، آرامش معتادان که شهروندان همیشگی این منطقه شده‌اند را برهم زدند.

تعداد حاضران برای بازدید از وضعیت محله هرندی که به ابتکار شورای شهر تهران انجام شد، به قدری زیاد بود که معتادان آن منطقه نیز تعجب کرده و برای لحظاتی دست از استعمال موادشان کشیده و برای پی بردن به علت حضور این افراد به دورشان جمع شدند.

همزمان با ورود اعضای شورای شهر و معاونان و کارمندان شهرداری که حضور چشمگیری داشتند، وانت حامل غذاها نیز به منطقه وارد شد و موجب درگیری لفظی میان معتادانی شد که تا دقایقی قبل تنها دغدغه‌شان مواد مخدر بود و حالا برای پیدا کردن لقمه‌ای شام، همدیگر را با الفاظ رکیک خطاب می‌کردند.

مریم دختر 36 ساله‌ای که این روزها پارک حقانی واقع در محله هرندی به محل زندگی‌اش بدل شده، در حالی که گریه می‌کرد، گفت: پارک شوش را خیلی دوست داشتم نه برای اینکه در آن مواد می‌کشیدیم، بلکه دوستان زیادی در آن پارک پیدا کرده و ما به مانند خانواده هستیم و به درد هم رسیدگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه چند روزی است ماموران پلیس به اسم ساماندهی پارک شوش معتادان را از آن پارک بیرون می‌کنند، گفت: ماموران به ما می‌گویند که شما چهره زشتی درست کرده‌اید اما از این همه ذخایر و زمین‌ها، یک پارک به معتادان نمی‌رسد؟ مگر ما انسان نیستیم؟

صحبت‌های مریم که به اینجا رسید، برخی از مردم که در این محله زندگی می‌کنند، با انتقاد از این صحبت‌های زن معتاد، از مشکلاتشان می‌گویند و عنوان کردند نه تنها دخترهایمان بلکه به پسرهایمان نیز اجازه نمی‌دهیم از این پارک و کوچه‌های اطراف آن عبور کنند.

برخی از اهالی با انتقاد از ازدیاد یکدفعه‌ای معتادان در این منطقه گفت: تمامی معتادان از تهرانپارس، خزانه، نازی‌آباد و... را جمع‌آوری کرده و برای زندگی به این پارک آورده‌اند و هنگامی که انتقاد می‌کنیم می‌گویند اگر یک پارک پر از معتاد باشد بهتر از آن است که معتادان در سطح شهر دیده شوند.

یکی از اهالی در حالی تعداد معتادان حاضر در پارک را بسیار کمتر از شب‌های قبل می‌داند که تقریبا فضایی برای ورود معتادی دیگر در پارک وجود نداشت و همه معتادان به شکلی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که حضور فردی دیگر امکان‌پذیر نبود.

به گزارش ایسنا، دعوای معتادان برای رسیدن به غذا در حالی هنوز ادامه داشت که یک NGO کمی آن‌سوتر در حال توزیع آبگوشت میان معتادان بود و آنها با نظم و در یک صف غذای خود را تحویل می‌گرفتند که به خواسته احمد دنیامالی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر یکی از مسوولان این NGO در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح اقداماتشان در راستای توزیع غذا میان کارتن‌خواب‌ها پرداخت.

علی آبش‌زاده که روزگاری نه چندان دور قهرمان تیم قایقرانی بود و حالا در کسوت مربیگری به یکی از خیرین این NGO بدل شده، می‌گوید: حدود 15 نفر هستیم که با هزینه شخصی شب‌های یکشنبه اقدام به توزیع غذا میان کارتن‌خواب‌ها می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در هر یکشنبه حدود 500 غذا تهیه می‌شود، گفت: برای اولین بار است که به محله هرندی آمدیم اما پیش از این در کوچه اوراق‌فروش‌ها، کوره پس‌خانه‌های عبدل‌آباد و پارک شوش اقدام به توزیع غذا کرده‌ایم اما چندی پیش برخی ماموران به ماشین ما خسارت وارد کرده و با این عنوان که شما «هپل‌پروری» می‌کنید، اجازه فعالیت در پارک شوش را به ما ندادند.

وی با بیان اینکه این NGOفعالیت خود را با توزیع نان و پنیر میان معتادان شروع کرد، گفت: قصد داریم به معتادان بیشتری غذا بدهیم.

به گزارش ایسنا احمد دنیامالی نیز پس از بازدید از پارک هرندی با بیان اینکه اعلام آمار دقیق تعداد معتادان و کارتن‌خواب‌ها بسیار سخت است، گفت: متاسفانه یکی از ویژگی‌های محله هرندی حمایت اشرار از تخلفات است به گونه‌ای که اشراری که از حضور معتادان و حمایت از روسپیگری سود می‌برند، اجازه تغییر و تحول نمی‌دهند که باید در اولین اقدام، امنیت را به این منطقه بازگرداند.

  • محله هرندی خالی از حیات اجتماعی شده است

وی با بیان اینکه محله هرندی به دلیل مشکلاتش خالی از حیات اجتماعی شده است، ادامه داد: مردم این منطقه به دلیل وجود این مشکلات، از محله خارج شده و سبب ایجاد حیات خلوتی برای معتادان و اشرار شده‌اند که باید در یک اقدامی هماهنگ فی‌مابین دستگاه‌ها این مشکل حل شود.

  • لایه‌های پنهان منطقه هرندی باید شفاف شود

دنیامالی در مورد لایه‌های پنهان این منطقه گفت: باید لایه‌های پنهان این منطقه شفاف شود؛ چراکه هرچقدر موضوعات پنهان در این منطقه افزایش یابد، به توسعه جرم کمک می‌کند.

  • غیبت اعضای کمیسیون فرهنگی در بازدید شبانه از هرندی!

وی در پاسخ به این سوال که چرا اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر که ساماندهی محله هرندی جزو وظایف آنها محسوب می‌شود، در این بازدید شبانه شرکت نکرده‌اند، گفت: اطلاع دارم که 2، الی 3 نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پیش از این به صورت شخصی اقدام به بازدید از این محلات کردند و حتی خود بنده نیز بارها بدون حضور خبرنگاران به این محلات آمده و حتی شهرداران را نیز به خط کردم.

دنیامالی با بیان اینکه معتادان مولد مافیا هستند، گفت: افزایش تعداد گرمخانه‌ها می‌تواند به معتادان کمک کند که کارتن‌خواب نشوند.

  • رونمایی از اتوبوس سلامت در محله هرندی

 فرزاد هوشیار، رئیس سازمان رفاه شهرداری تهران نیز در بازدید از پارک شوش با اعلام خبر رونمایی از اتوبوس سلامت در محله هرندی گفت: این اتوبوس در راستای مشاوره رایگان اعتیاد، ویزیت رایگان و حمایت‌های غذایی مردم این محل در این محله مستقر شده است.

وی با بیان اینکه در هفته چهار بار از طریق NGOهای مختلف در پارک محله هرندی غذا توزیع می‌شود، درخصوص وجود کودکان معتاد نیز گفت: کودکان معتاد در پارک حضور ندارند بلکه بیشتر در خانه‌های مجردی هستند.

  • به زودی کمپ ویژه زنان در شرق تهران راه‌اندازی می‌شود

وی با بیان اینکه هر شب 3000 کارتن‌خواب ساماندهی می‌شود که سعی داریم با افزایش تعداد گرمخانه‌ها این ظرفیت را به 5000 نفر برسانیم، گفت: بزودی کمپ ویژه زنان نیز در شرق تهران با ظرفیت 5000 نفر راه‌اندازی می‌شود و مشکل زنان کارتن‌خواب نیز تا حدودی برطرف می‌شود.

هوشیار با بیان اینکه براساس طرح شهرداری، معتادان پس از جمع‌آوری در ابتدا به مراکز ترک اعتیاد واگذار می‌شوند، گفت: پس از ترک اعتیاد آنها به خانه‌های میان‌راهی وارد شده و پس از حرفه‌آموزی دارای شغل‌های 3، 6 و 9 ماهه می‌شوند و پس از کسب توانایی‌های لازم به جامعه و خانواده بازمی‌گردند.

وی با بیان اینکه در مراکز ماده 16 کمتر از 10 درصد معتادان پاک می‌مانند گفت: در این مراکز خود معرف که سعی بر اجرای آن داریم، حدود 15 تا 35 درصد معتادان پاک می‌مانند.

در ادامه اعضای شورای شهر تهران که اعم از شجاع‌پوریان، پیرهادی، سروری، حافظی، چمران و دنیامالی بودند از گرمخانه خاوران نیز بازدید و در جریان چگونگی پذیرش معتادان کارتن‌خواب در این گرمخانه‌ها قرار گرفتند به گونه‌ای که رحمت‌الله حافظی پس از بازدید از این گرمخانه گفت: هر شب 1000 نفر در این گرمخانه پذیرش می‌شوند که با سرد شدن هوا میزان گرایش کارتن‌خواب‌ها به این مراکز چندین برابر می‌شود و این در حالی است که با توجه به کمبود فضا قطعا با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه باید تمامی دستگاه‌ها در این امر مبارزه و ساماندهی وارد شوند، اظهار کرد: دستگاه‌های متعددی اعم از قوه قضاییه، بهزیستی، کمیته امداد و پلیس باید کنار یکدیگر جمع شوند تا بتوان این موضوع را ساماندهی کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران تنها می‌تواند نسبت به جمع‌آوری، نظافت و ارائه یک وعده غذای گرم به این افراد کمک کند، گفت: حلقه‌های دیگری نیز باید برای بهبود این وضعیت تکمیل شود که برهمین اساس چهارشنبه هفته آینده از تمامی دستگاه‌های دخیل در این امر دعوت شده است که با حضور در شورای شهر برنامه‌ها و مطالبات خود را بیان کنند.

حافظی در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر می‌تواند این دستگاه‌ها را کنار یکدیگر جمع و آنها را ملزم به اجرای برنامه‌ها کند به ایسنا گفت: شورای شهر می‌تواند به مانند یک نخ تسبیح دستگاه‌ها را کنار یکدیگر جمع کرده و از آنها مطالبه کند.

  • قول معاون شهردار به یک کارتن‌خواب

بازدید اعضای شورای شهر از گرمخانه خاوران ادامه داشت تا اینکه یکی از کارتن‌خواب‌های این گرمخانه به نزد احمد دنیامالی آمد و با نشان دادن عضله‌هایش عنوان کرد که ورزشکار است و برای کار به تهران آمده اما درگیر کارتن‌خوابی شده است که در همین میان مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با پیگیری دنیامالی به این کارتن‌خواب قول داد که برای به کارگیری‌اش در شرکت‌های پیمانکاری اقدامی عاجل انجام دهد.

  • 60 درصد کارتن‌خواب‌های پایتخت شهرستانی هستند

در پایان این بازدید بامدادی اعضای شورای شهر، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه شورای شهر سعی و تلاش دارد که از برنامه‌ها و تصمیمات شهرداری حمایت و هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند، گفت: 60 درصد افراد کارتن‌خواب تهران، شهرستانی هستند.

وی با بیان اینکه عمدتا این کارتن‌خواب‌های غیرتهرانی برای کسب کار و پیدا کردن شغل به تهران آمده اما پس از مدتی درگیر کارتن‌خوابی و اعتیاد شده‌اند ، ادامه داد: ریشه حل این مشکل پیدا کردن شغل در شهرهای دیگر است و باید در اولین اقدام کار برای این افراد پیدا شود.

رئیس شورای شهر تهران بابیان اینکه شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده است که شش ماهه، تهران را از معتادان پاک کند، گفت: به شرطی که با ایجاد قرارگاهی مسئولیت همه دستگاه‌ها مشخص و همه پای کار بیایند و یا اینکه تمامی مسئولیت‌ها را به یک واحد تفویض کنیم تا مشکل کارتن‌خوابی در پایتخت حل شود و به نظر می‌رسد این هماهنگی تنها با ایجاد قرارگاهی ایجاد می‌شود، چراکه اگر هماهنگی میان دستگاه‌ها ایجاد نشود نمی‌توان کاری کرد.

  • برگرداندن معتادان به شهرهایشان اقدامی درست است

چمران با بیان اینکه به نظر می‌رسد برگرداندن معتادان به شهرهایشان اقدامی درست باشد، تصریح کرد: این افراد به دلیل پیوند مجدد با خانواده‌هایشان و قرار گرفتن در محیط زندگی‌شان راحت‌تر می‌توانند پاک شوند و البته باید مساله اشتغال آنها نیز حل شود.

  • برنامه‌های شهرداری تهران برای حل مشکل کارتن‌خوابی به دور از واقعیت است

رییس شورای شهر تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه برنامه‌های شهرداری تهران برای حل مشکل کارتن‌خوابی ایده‌آل و به دور از واقعیت است، گفت: جنگ را اداره کردیم چراکه عزم ملی داشتیم و اگر مدیران ما برای حل مشکل اعتیاد و کارتن‌خوابی عزم ملی و همدلی داشته باشند این مشکل حل می‌شود.

درحالی اعضای شورای شهر در بامداد روز دوشنبه (امروز) به بازدید شبانگاهی خود از محله هرندی پایان دادند که تنها کمی آنسوتر در محدوده خیابان شوش حدفاصل چهارراه لب خط تا میدان شوش معتادان در حال فعالیت بوده و بساط دستفروشی‌شان را پهن کرده و زن و مرد در کنار یکدیگر به استعمال موادمخدر می پرداختند و درست است که پارک شوش که به شوی زنده معتادان بدل شده، عاری از هرگونه معتاد و کارتن‌خواب بود؛ اما در خیابان‌های اصلی منتهی به میدان شوش می‌توان به وضوح حضور و فعالیت معتادان را دید!

کد خبر 310240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha