سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

مدیرملی کارگروه مقابله با گرد و غبـــار سازمــــان حـــفاظـت محیط‌زیست وسعت کانون‌های ریزگرد در خوزستان را بیش از ۶۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: ۱۰۰هزار هکتار از اراضی این استان نیز به‌دلیل کم‌آبی در آستانه تبدیل به کانون گرد و غبار هستند.

مزارع متروکه خوزستان منشاء گرد و غبار

به گزارش روابط عمومي حفاظت محيط‌زيست خوزستان، ضياءالدين شعاعي نسبت به افزايش كانون‌هاي گرد وغبار در خوزستان هشدار داد.

مديرملي كارگروه مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي نسبت به افزايش كانون‌هاي گردوغبار در خوزستان خبر مي‌دهد كه 23شهريورماه امسال مديركل محيط‌زيست استان خوزستان به همشهري گفت: 300هزار هكتار از اراضي كشاورزي كه در آن كشت ديم مي‌شد بر اثر خشكسالي تبديل به كانون ريزگرد شده است. به اين عرصه پهناور، اراضي تالابي هورالعظيم را كه سال‌هاست به بيابان تبديل شده بايد افزود.

شعاعي اعتبار مورد نياز براي اجراي راهكارهاي مقابله با گرد و غبار را 50 هزار ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: در شرايط فعلي دولت توان تأمين اين اعتبار را ندارد.

مديرملي كارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محيط‌زيست همچنين از كاهش 60 هزار هكتار از سطح زيركشت اراضي خوزستان در سال‌جاري خبر داد و گفت: اين اراضي كه به‌دليل بي‌آبي كشت نمي‌شوند قطعا به منشأ داخلي گرد و غبار اضافه مي‌شود.به گفته وي نبود آب بر مراتع نيز تأثير منفي مي‌گذارد و قطعا دام‌ها براي تغذيه نيز با مشكل مواجه مي‌شوند. وي آستانه شدت باد براي توليد گرد و غبار را 20 متر بر ثانيه عنوان كرد و افزود: مستندات نشان مي‌دهد در آبادان با وزش باد پنج متر بر ثانيه طوفان گرد و غبار ايجاد مي‌شود كه اين مسئله نشان مي‌دهد كانون‌هاي گرد و غبار روبه افزايش هستند.

شعاعي يكي از وظايف كارگروه‌هاي مديريت بحران استاني را فراهم كردن زمينه براي جلوگيري از بروز بحران دانست و افزود: مردم اگر بدانند مشكلات ناشي از كمبود امكانات است قانع مي‌شوند اما اگر حس كنند سوءمديريت است عصباني و ناراضي مي‌شوند.

وي با بيان اينكه سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌دنبال مستند كردن تحقيقات درباره گرد و غبار است افزود: طرح جامع گرد و غبار و شناسايي منشأ در 23 استان كشور تهيه شده است. با تامين اعتبار طرح جامع گرد و غبار، پروژه‌ها براساس اولويت اجرايي مي‌شود.

  • همه اقدامات مقابله با ريزگردها به تشكيل كميته و تدوين برنامه ختم مي‌شود

ضياءالدين شعاعي كه بهمن 92 با حكم ابتكار به سمت مدير ملي كارگروه مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محيط‌زيست منصوب شد در نخستين نشست خبري خود كه 20 فروردين 93 برگزار شد آمارهاي متفاوتي اعلام كرد و گفت كه حداكثر 15تا 20درصد ريزگردها منشا داخلي و 80تا 85درصد منشا خارجي دارند. شعاعي در همان نشست تعداد استان‌هاي درگير با پديده ريزگرد را برخلاف آمارهايي كه مسئولان ارشد سازمان محيط‌زيست 21استان اعلام كرده بودند 16استان اعلام كرد.اكنون نيز مي‌گويد كه سازمان محيط‌زيست يك سازمان نظارتي است كه برنامه اجرايي خاصي براي گرد و غبار ندارد اما كميته راهبردي تشكيل داده تا با همكاري 14 دستگاه طرح‌هايي را اجرايي و مديران را به ارائه برنامه مكلف كند.

در واقع با اين اظهارنظر، آخرين اقدام سازمان محيط‌زيست براي مقابله با گردوغبار به تشكيل كميته‌اي جديد منوط مي‌شود كه كميته راهبردي عنوان گرفته است. بررسي پديده گردوغبار نشان مي‌دهد هر گاه پاي اين پديده به ميان مي‌آيدمسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست يا از تشكيل كارگروه ، جلسه و كميته خبر مي‌دهند يا به برنامه و اسنادي اشاره مي‌كنند كه در دست تدوين است يا قرار است تدوين شود. كما اينكه معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست كه مقابله با ريزگردها در حوزه مسئوليت وي تعريف شده است، چندي پيش اعلام كرد كه سند ملي گردوغبار طي‌ماه آينده، (مهرماه) منتشر مي‌شود.

کد خبر 310286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha