دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

اسدالله افلاکی: تنفس در هوای اهواز دشوار است آن قدر دشوار که با هر بار وقوع گردوغبار، شماری از اهوازی‌ها روانه بیمارستان می‌شوند.

آلودگی

فرودگاه تعطيل مي‌شود و مردم ناگزير با ماسك در خيابان‌ها رفت‌وآمد مي‌كنند. اين درحالي است كه بنا به گفته احمدرضا لاهيجان‌زاده، مديركل محيط‌زيست استان خوزستان 300هزار هكتار از اراضي كشاورزي كه در آن كشت ديم مي‌شد بر اثر خشكسالي تبديل به كانون ريزگرد شده است با وجود اين، هنوز يك ريال اعتبار براي مقابله با ريزگردها تخصيص داده نشده است.

سال گذشته وقتي ريزگردها نفس اهوازي‌ها را به شماره انداخت در آخرين سه‌شنبه بهمن‌ماه (28) كه برحسب اتفاق باران هم باريده بود رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در راس هيأتي متشكل از معاونان 5 وزارتخانه و سازمان‌هاي مرتبط با گرد و غبار وارد خوزستان شد تا براساس بسته اجرايي دولت، شيوه‌هاي مقابله با ريزگردها و چگونگي اجراي آن با حضور مسئولان محلي بررسي شود.

ابتكار همان روز و پس از نشست با مسئولان محلي، در نخستين همايش ملي علوم و مهندسي محيط‌زيست در دانشگاه شهيد چمران اهواز حاضر شد و گفت: دولت در زمينه ريزگردها به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كرده تا با اقدام‌هاي كوتاه‌مدت در مدت باقيمانده امسال و سال آينده بتوان بخشي از مشكلات را حل كرد. جدولي هم از سوي دولت پيش‌بيني شده تا اعتباراتي براي اجراي برخي اقدام‌هاي فوري براي كاهش اثرات گرد و خاك اختصاص دهد.

از آن سه‌شنبه، 6‌ماه گذشته است و طي اين مدت طولاني مسئولان محيط‌زيست بارها از اقداماتي سخن گفته‌اند كه براي مقابله با ريزگردها در دستور كار قرار گرفته و يا در دست اجراست. اما نه از شمار روزهاي آميخته به گردوغبار كاسته شده و نه از حجم آلودگي‌هاي ناشي از آن.

  • كوتاهي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي

مديركل محيط‌زيست استان خوزستان در اين‌باره به همشهري مي‌گويد كه در مصوبه دولت براي تك‌تك دستگاه‌ها وظايفي تعيين شده و اعتباراتي هم درنظر گرفته شده است اما تا‌كنون از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور هيچ اعتباري براي اجراي اين وظايف تخصيص داده نشده است.

او البته يادآور مي‌شود استان در موضوع مقابله با ريزگردها وظايف خودش را انجام داده است اما بخشي از وظايف، ملي است كه اولويت اول آن ابلاغ اعتبار است. درعين حال لاهيجان‌زاده تأكيد مي‌كند: هرچند در حوزه ملي از برنامه‌هاي پيش‌بيني شده به‌شدت عقب هستيم اما در سطح استان با حمايت‌هاي بي‌دريغ استاندار، همان اوايل شكل‌گيري ستاد مقابله با ريزگردها، برنامه‌اي تدوين شد كه طي آن وظايف تمام دستگاه‌ها براي اجراي طرح‌هاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت مشخص شد. نماينده سازمان ملل هم از منطقه بازديد كرد و قرار شد از تجارب جهاني براي مقابله با ريزگردها استفاده كنيم.

لاهيجان‌زاده در توضيح شكل‌گيري كانون‌هاي جديد ريزگرد هم مي‌گويد كه تا 2سال پيش، كانون‌هاي جديد ريزگرد زيركشت ديم بود ولي با خشكسالي اين اراضي باير شد و رطوبت آنها به‌شدت كاهش يافت و در نتيجه عرصه‌هايي كه با بارندگي تبديل به مرتع مي‌شد اكنون به كانون‌هاي جديد ريزگرد به وسعت 300هزار هكتار تبديل شده كه 100هزار هكتار آن بحراني است. به‌طوري كه با كمترين وزش بادي حتي با وزش باد 5 متر برثانيه، در اين عرصه‌ها گردوخاك شديد توليد مي‌شود درحالي‌كه تا سال گذشته خبري از اين كانون‌ها نبود.

  • دولت سلامت مردم را در اولويت كاري خود قرار دهد

مديركل محيط‌زيست خوزستان با اعلام اينكه اولويت اول، سلامتي مردم است كه بايد دولت آن را در اولويت كاري خود قرار بدهد نسبت به مهاجرت ناگزير شهروندان خوزستاني و پيامدهاي آن هشدار مي‌دهد.به گفته لاهيجان‌زاده، ريزگردها سبب شده تا سرمايه‌گذاران از سرمايه‌گذاري در استان منصرف شوند.

افت تحصيلي، كاهش محصولات كشاورزي و مسائل امنيتي از ديگر مشكلاتي است كه ريزگردها به آنها دامن زده است. اين درحالي است كه اقتصاد كشور بر مبنا و محور استان خوزستان مي‌چرخد و اين استان از نظر نفت، پتروشيمي، برق و نيز صنايع نيشكر و گندم رتبه اول كشور را دارد. از اين رو، انتظار آن است كه مجموعه دولت و مجلس نگاه ويژه‌اي به اين استان داشته باشند.

وي با بيان اينكه مردم خوزستان انتظار معجزه ندارند اما انتظار دارند كار اجرايي و عملياتي شروع بشود مي‌گويد: «از آقاي نوبخت (رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور) انتظار داريم كه اعتبار مقابله با ريزگردها را ابلاغ كند. ما تا امروز كه اعتباري دريافت نكرده‌ايم اگرسازمان يا دستگاهي اعتباري دريافت كرده بگويند ما هم خوشحال شويم. اين نكته‌اي است كه سيدحسين دهدشتي نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي هم شنبه گذشته آن را تأييد كرد و گفت كه «يك ريال از اعتبارات پيش‌بيني شده براي مقابله و پيشگيري از پديده گرد و خاك تاكنون به خوزستان اختصاص داده نشده است.»

کد خبر 307140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha