چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سومین جشن سالانه"سایت موسیقی ما" شنبه شب ۱۸ مهرماه با حضور اهالی موسیقی، هنرمندان، علاقمندان و با ادای احترام به جان‌باختگان فاجعه‌ی منا و تقدیر از محمدرضا درویشی برای عمری پژوهش در موسیقی ایران در تالار وحدت برگزار شد.

محمدرضا درویشی

به گزارش همشهری‌آنلاین  به نقل از موسیقی ما، در ابتدای این مراسم احسان کرمی که اجرای سومین دوره از جشن موسیقی ما را بر عهده داشت به شعار این جشن-همدلی اهالی موسیقی ایران- اشاره کرد و گفت: سال گذشته که برای اولین بار مجری این مراسم بودم، سخت‌ترین اجرایم را تجربه کردم؛ اما امسال به خاطر حضور هنرمندان به ویژه اساتید ردیف اول، بی‌تردید کار سخت‌تری پیش روی خواهم داشت.

او در ادامه به اتفاق تلخ "منا" اشاره کرد و گفت: کسانی که با هزار امید و آرزو به سرزمین وحی رفته بودند، برنگشتند و هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها، چشم به راه عزیزانشان هستند. به همین خاطر جشن سوم موسیقی ما را با یک دقیقه سکوت به احترام درگذشت این عزیران، آغاز می‌کنیم.

پس از یک دقیقه سکوت، فیلمی از دو دوره گدشته جشن موسیقی ما پخش و سپس کرمی پشت تریبون رفت و به جایگاه رسانه در کشور اشاره کرد و گفت: خوشامد ویژه‌ای به اهالی رسانه که زحمت آنان را هیچ‌گاه نمی‌توان نادیده گرفت، می‌گویم و از همه شما می‌خواهم تا به احترام تمامی روزنامه‌نگاران حوزه موسیقی که امشب میزبان شما هستند، آنها را تشویق کنید.

پس از اجرای بخش اول، سالار عقیلی به همراه گروه راز و نیاز روی صحنه آمدند و قطعاتی را اجرا کردند. پس از اجرای این گروه سالار عقیلی در سخنانی کوتاه گفت: بسیار خوشحالم که در خدمت بزرگان موسیقی کشور هستیم. خوشحالم که در پایان قطعه "وطنم" ساخته پیمان سلطانی و با شعری از بیژن ترقی را برای شما بزرگواران اجرا می‌کنم.

بعد از اجرای عقیلی و گروه راز و نیاز، احسان کرمی از سختی کار قضاوت آثار بررسی شده در جشن موسیقی ما گفت: موسیقی ایران سالانه شاهد تولید آثار بسیاری است و قضاوت در بین این آثار، که اتفاقا آثار خوب هم در میان آنها کم نیست، کاری دشوار و طاقت فرساست. حتی انتخاب کاندید هم برای برخی از بخش‌ها کار دشواری بود و صادقانه می‌گویم که تک تک کاندیداها در حد برنده بودند.

ادامه جشن سوم موسیقی ما به اولین بخش تقدیر از اساتید ایران اختصاص داشت که در این قسمت از محمدرضا درویشی تقدیر به عمل آمد و فیلم کوتاهی هم در همین رابطه پخش شد. "محمدرضا درویشی" در این فیلم از سوابق حرفه‌ایش گفت: من موسیقی را با نواختن ویلن آغاز کردم و در کنار آن به اداره هنر شیراز رفتم و در آن جا هم به نواختن پیانو مشغول شدم. در سال 1353 وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شده و در همین سال ها هم با پرویز مشکاتیان آشنا شدم. قبل از انقلاب درس من تمام شد و به عنوان شاگرد اول کل دانشکده هنرهای زیبا انتخاب شدم. به همین خاطر بورسیه برای تحصیل در آمریکا دریافت کردم. اما به خاطر این که در مراسم جشن همایونی حضو نداشتم و دست ایشان را نبوسیدم از این بورس محروم شدم. اما خوشحالم که در ایران ماندم و فرصت کردم تا به همه شهرها سفر کنم و با موسیقی ایران آشنا شوم.

بعد از این سخنان با حضور فریدون شهبازیان، محمد سریر، نادر گلچین، از یک عمر دستاورد هنری محمدرضا درویشی تجلیل به عمل آمد. سریر درباره این موضوع و تجلیل از درویشی گفت: در حوزه‌ی پژوهش موسیقی که انسان در غبارش گم می‌شود، درویشی راهش را پیدا کرد و مسیرش را با ثبات ادامه داد. خوشحالم امشب از درویشی به عنوان پژوهشگری که اتفاقا آثار ماندگار زیادی را هم دارد، تقدیر می شود.

محمدرضا درویشی پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس پشت تربون قرار گرفت و گفت: این گلی که جناب گلچین به من دادند، لایق خود ایشان است. یک نکته ای را خبرنگاری در بیرون سالن از من پرسید دال بر این که برخی از دوستان حضور موسیقی پاپ و آثار این حوزه درست نمی‌دانند و معتقدند که می‌بایست فقط به موسیقی سنتی پرداخت. من به ایشان پاسخ دادم که باید تنگ نظری را کنار گذاشت. موسیقی پاپ در همه جای دنیا رایج است و این قانون عرضه و تقاضا است که این مغوله را به وجود آورده است. هر چیزی که متقاضی داشته باشد، خود به خود ایجاد و عرضه می‌شود. این موضوع بر می‌گردد به سیاست‌های کلان کشور که از موسیقی‌هایی که از حمایت کمتری در بین مردم اجتماع برخوردارند، حمایت کنند.

این پژوهشگر پیشکسوت موسیقی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا از دو نوع موسیقی حمایت ویژه می شود. اول موسیقی های مدرن که شنونده های خاص دارد و دوم موسیقی های کاملا سنتی که آن ها هم شنونده‌های خاص دارند. این موسیقی اگرچه ریشه‌های اصیل دارد، اما در میان مردم جین پوش و پیتزاخور، رواج ندارد. اما همین موسیقی که به اسم سنتی امروز می‌شنویم، رگه های شدیدی از موسیقی پاپ دارند. ما کلاه گشاد سر خودمان می ذاریم و به این موسیقی‌های که رگه های غلیظی از موسیقی پاپ دارند، سنتی می گوییم.

خالق آلبوم "شوق نامه" در ادامه سخنانش به وضعیت کنونی حاکم بر موسیقی انتقاد کرد و گفت: موسیقی سنتی در کشور ما را آب برده است. آنچه که امروز در تکنوازی‌ها، آوازخوانی‌ها و گروه نوازی‌ها شاهد هستیم، موسیقی سنتی و اصیل ایرانی نیست. حالا که بخش خصوصی دستش کوتاه است و دولت هم متوجه این حرف‌ها نمی‌شود، مجامع این چنینی بیایند و سره را از ناسره تشخیص بدهد. من هیچ مشکلی با موسیقی پاپ ندارم؛ اما موسیقی پاپ خرجش را خودش در می‌آورد اما در موسیقی سنتی و مدرن وضعیت مشابه نیست و نیاز به حمایت های دولتی دارند.

پس از این سخنان، حمیدرضا نوربخش، هنگامه اخوان و نادر مشایخی روی صحنه آمدند تا جوایز بخش اول را اهدا کنند. معرفی بهترین آلبوم موسیقی سنتی با کلام سال 93 به انتخاب کارشناسان اولین بخش اهدای جوایز جشن سوم موسیقی ما بود. در این بخش آلبوم‌های "رفتم و بار سفر بستم" (علیرضا قربانی، علی تجویدی و کامبیز روشن روان)، "زمزمه‌ها" (حمید متبسم و سالار عقیلی)، "سخنی نیست" (علی قمصری)، "قطره های باران" (کیخسرو، تهمورس و سهراب پورناظری و علیرضا قربانی)،
"مستور و مست" (همایون شجریان و ژانو باغومیان) و "وطن" (نوید دهقان و سالار عقیلی) با کسب بیشترین آرا نامزد دریافت تندیس طلایی بودند که آلبوم "قطره‌های باران" به عنوان بهترین آلبوم شناخته شد و کیخسرو پورناظری و تهمورس پورناظری جایزه این بخش را دریافت کرد.

در بخش بعدی هم بهترین آلبوم موسیقی سنتی به انتخاب مردم معرفی شد. آلبوم "مستور و مست" جایزه این بخش را دریافت کرد. ژانو باغومیان(آهنگساز این آلبوم) پس از دریافت این جایزه پشت تربون قرار گرفت و در سخنانی گفت: خوشحالم که مردم به این موسیقی عجیب و غریب رای دادند. من فکر می کردم آدم نترسی در عالم موسیقی هستم اما وقتی با همایون شجریان آشنا شدم و با او کار کردم نظرم عوض شد و دیدم که او از من هم نترس تر است.

همایون شجریان هم بعد از دریافت این جایزه گفت: باعث افتخار است که در خدمتتان هستم. آین آلبوم تجربه جالبی بود. به خاطر این که ژانو از فرهنگ دیگری آمده و در عین حال فرهنگ ما را هم به خوبی میشناسد و با حافظ و عطار و دیگر شعرا به خوبی آشناست.

انتخاب بهترین آهنگساز موسیقی سنتی و معاصر در سال 93 بخش بعدی این مراسم بود. در این بخش کاندیدها به این شرح معرفی شدند: کیخسرو و تهمورس پورناظری (قطره های باران)، مجید درخشانی (آدم و سنگ)، علی قمصری (سخنی نیست) و حمید متبسم ( زمزمه ها). کارشناسان و اهالی موسیقی حمید متبسم را به خاطر آلبوم "زمزمه‌ها" شایسته این جایزه دانستند و او به عنوان آهنگساز برتر معرفی شد که سمیرا گلباز - همسر او- به نیابتش جایزه این آهنگساز را دریافت کرد. متبسم در کلیپی که برای سومین جشن موسیقی ما ارسال کرده بود، گفت: با خبر شدم زمزمه‌ها مورد توجه و عنایت شما دوستان قرار گرفته است. زمزمه‌ها بر اساس کلام عاشقانه‌ی ادیب بزرگ زمان ما استاد شفیعی کدکنی ساخته شده است و اگر رنگ و درخششی در او هست، از اوست. این اثر مانند کلامش سعی کرد تا آرام و گوشه نشین و بی تکبر باشد. به خاطر این که سکوت «زمزمه ها» به گوشتان رسیده خوشحالم.

علیرضا افکاری، بامداد بیات، محسن چاووشی، بابک زرین و علیرضا کهن دیری، با کسب بیشترین آرا نامزدهای بهترین آهنگساز موسیقی پاپ سال 93 جشن موسیقی ما بودند که در نهایت علیرضا افکاری به خاطر آلبوم "پاییز تنهایی" این جایزه را دریافت کرد و با حضور در روی صحنه خطاب به حضار در سالن گفت: از عوامل این آلبوم از جمله احسان خواجه امیری، روزبه بمانی، سعید زمانی، هومن نامداری و دیگر عوامل تشکر می کنم و خوشحالم که برای دومین بار این جایزه را دریافت می کنم.

انتخاب بهترین آهنگساز موسیقی تلفیقی و تجربی، بخش بعدی این مراسم بود. در این بخش هم سهراب پورناظری (آرایش غلیط)، رضا تاجبخش (نیوش)، پدرام درخشانی ( نیوش)، میلاد درخشانی (اشارت نظر)، محسن شریفیان (دینگو مارو) و کاوه یغمایی (شیدایی درون) نامزد بودند که تندیس طلایی این بخش به میلاد درخشانی»اهدا شد. درخشانی پس از دریافت جایزه این بخش گفت: می‌خواهم از مسولین برگزاری این جشن تشکر کنم و از اهالی موسیقی بخواهم که برای اعتبار هر چه بیشتر این جایزه تلاش کنند. از امیر حسین طباطبایی که تهیه کننده، آلبوم اشارت نظر بود هم تشکر می‌کنم.

در بخش بعدی بهترین آلبوم موسیقی نواحی و مقامی معرفی شد و آلبوم "منظومه های حماسی" محمد رضا درویشی توانست در میان آلبوم های "چیاوان" (ناصر کزازی و زکریا یوسفی)، "راز رود" (علی اکبر مرادی و پژمان حدادی)، "شارو"(عثمان هورامی و زکریا یوسفی) و "شاهنامه خوانی در مناطق مختلف ایران" (محمد رضا درویشی)، به عنوان اثر برتر شناخته شود.

پس از این بخش نوبت به انتخاب بهترین آلبوم تلفیقی و تجربی به انتخاب کارشناسان و اهالی موسیقی رسید تا مشخص شود در میان آلبوم‌های "آرایش غلیط" (سهراب پورناظری)، "اتاق گوشواره" (دنک شو)، "اشارت نظر" ( میلاد درخشانی)، "دینگو مارو" (محسن شریفیان) و "نیوش" ( نیوشا بریمانی)، کدام اثر برگزیده می‌شود. در این بخش آلبوم "آرایش غلیظ" ساخته سهراب پورناظری انتخاب شد و همایون شجریان هم دوباره روی صحنه آمد و گفت: "از سهراب پورناظری تشکر می‌کنم که امشب به علت عدم حضورش در ایران جایش خالی است."

اجرای گروه موسیقی لیان به سرپرستی محسن شریفیان بخش بعدی این مراسم بود. محسن شریفیان در حین اجرای قطعاتش خطاب به مخاطبان حاضر در تالار وحدت گفت: چندی پیش دانشجویی برای مشورت درباره پایان نامه دانشگاهیش پیش من آمد. موضوع پایان نامه او درباره چرایی غمگینی موسیقی ایرانی بود. باید به او می گفتم بیاید اینجا و اساتید موسیقی ایران را ببیند که خنده بر لبانشان نیست. مردم ما به اندازه کافی غم دارند. به نظرم این جشن نیز با توجه به حال و هوای امروز، غم انگیز ترین قطعه را انتخاب کند و به آن جایزه بدهد. من به سهم خودم نگران موسیقی ایران هستم. نمی گویم همه موسیقی‌ها شاد باشند اما باید جامعه را عوض کنیم. صرفا به دنبال پیروی از جامعه نباشیم. این روزها همه درباره اختلاس در اقتصاد حرف می زنند و کسی حرف از اختلاس در موسیقی نمی زند. مثلا کسی از این که قطعه شما را بردارند و بر روی آن کار کنند، حرف نمی زند. اما بخش پایانی این اجرا را می خواهم به استاد درویشی تقدیم کنم.

پس از اجرای گروه لیان، نوبت به تقدیر از ناصر فرهودی (صدابردار پیشکسوت) رسید که با حضور ناصر چشم آذر، فریدون خشنود، حبیب محبیان و میلاد کیایی از این پیشکسوت تجلیل به عمل آمد. ناصر چشم آذر با حضور در سن گفت: از بودن در مجلسی که بزرگان موسیقی ایران در آن حضور دارند، سپاسگذار و خوشحالم.

حبیب محبیان نیز در ادامه گفت: در درجه اول باید بگویم که من بدون گیتار فلجم. اواخر دوره قبل با ناصر فرهودی کار کردم و با او قطعه هایی مثل «شام غربان» را ساختیم. من اول فکر کردم که این جایزه را من بردم و تعجب کردم که چرا من باید این جایزه را ببرم؟ من که کاری نکردم! و لیاقت این را هم که در ردیف اول بشینم ندارم و هنوز خیلی مانده تا در صف جلو حضور داشته باشم. پس از شش سال سکوت خوشحالم که در این جا فرصت صحبت کردن پیدا کرده ام. در پایان برای همه شما آرزوی موفقیت می کنم و توصیه می کنم که خداوند را همیشه به یاد داشته باشید.

اهدای جایزه به بهترین آلبوم بخش از دیگر بخش های جشن موسیقی ما بود. در این بخش "پاروی بی قایق" (محسن چاووشی)، "پاییز تنهایی" (احسان خواجه امیری)، "عشق یعنی" (فریدون آسرایی)، "فقط گوش کن" (رضا صادقی)، "فوق العاده" (بهنام صفوی) و "مدار بی قراری" (بابک جهانبخش)، نامزدهای این بخش بودند که آلبوم "عشق یعنی" به انتخاب کارشناسان و اهالی موسیقی این جایزه را دریافت کرد. آسرایی بعد از دریافت جایزه اش گفت: از همه کسانی که من را در این آلبوم یاری کردند، سپاس گذار و خوشحالم از این که در این مراسم دوستانم را می بینم.

اما قبل از انتخال بهترین آلبوم پاپ به انتخاب مردم، حبیب محبیان که وظیفه اعلام برنده این بخش را داشت، گفت: هشت سال پیش پسری را در کنار پدرش دیدم و قطعه ای با صدای هر دوی آن ها شنیدم. از این موضوع خوشحال شدم چرا که دیدم این پسری است که می تواند حق پدرش را بگیرد.

احسان خواجه امیری هم پس از دریافت این جایزه گفت: دریافت این جایزه از دست مردم و بزرگانی که روی سن حضور دارند، خیلی برایم ارزشمند است.

پس از این بخش بهترین آلبوم در بخش موسیقی پاپ راک از میان آلبوم های "رفته از دست" (کامنت)، "سلول شخصی" (رضا یزدانی)، "شیدایی درون" ( فرشاد رمضانی)، "گل مرداب" (کاوه دولت نیا) و "مرد خواب آلود" (علیرضا تهرانی و سیاوش امامی) گروه "کامنت" توانست به انتخاب کارشناسان و اهالی موسیقی جایزه این بخش را دریافت کند. نیما رمضان یکی از اعضای این گروه پس از دریافت جایزه اش گفت: اول می خواهم از مسولان موسیقی ما تشکر کنم. گروه های مثل کاربن، بابک ریاحی، مسعود همایونی و بچه هایی که در این فضا کار می کنند، فقط می توانند در تهران اجرا کنند و در شهرستان ها علی رغم این که طرفدار هم دارند، امکان برگزاری کنسرت را ندارند. و ما هنوز در شهرستان ها به عنوان موجودانی خونخوار، انسان خوار و غیره شناخته می شویم! موضوعی دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم بحث بیمه هست. ما عضو خانه موسیقی هستیم اما هیچ بیمه ای نداریم. خواهش می کنم از مسولان خانه موسیقی تا از ما حمایت کنند. و در نظر بگیرند که نوازنده ها خیلی در مضیغه هستند.

کیان پورتراب دیگر عضو کروه کامنت نیز در سخنانی گفت: امیدوارم موسیقی که ما کار می کنیم، روزی مانند وضعیت فعلی موسیقی تلفیق امروز، شنیده و دیده شود. باید کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، برای پیشرفت گوش مخاطبانشان تلاش کنند.

در ادامه میلاد کیایی که برای اهدای جایزه بخش مردمی بهترین آلبوم پاپ راک پشت تربون قرار گرفته بود، گفت: درست است که ظاهر برگزاری جوایزی مثل این، تشویق و ایجاد انگیزه است. اما تجریه نشان داده آن کس که جایزه دریافت می کند، می گوید من حقم بوده و دیگر تلاش نمی کند و آن کس هم که جایزه را نمی گیرید،می گوید حق من خورده شد. به همین خاطر تقاضا دارم، به جای جوایز اول و دوم و ... تقدیر و تشکر صورت گیرد.

پس از دریافت این جایزه، مجری برنامه نقل قولی از حمید رضا نوربخش کرد و گفت: آقای نوربخش با توجه به حرف های نیما رمضان که به بحث بیمه نوازندگان اشاره داشتند، گفتند که دولت بخاطر بدهی هایی که به سازمان تامین اجتماعی داشت در دو سال اخیر با بیمه کردن مشکل داشت. اما این اتفاق دوباره از سر گرفته شده و کسانی که اعضای خانه موسیقی هستند، بیمه خواهند شد.

بعد از این گفته ها بود که تندیس طلایی بخش مردمی بهترین آلبوم موسیقی پاپ راک به آلبوم "سلول شخصی" رضا یزدانی اهدا شد. این خواننده بعد از دریافت این جایزه گفت: خوشحالم که پس از 15 سال فعالیت در حوزه موسیقی این جایزه را به خاطر هشتمین آلبومم دریافت می کنم. و از مردم که من را مستخق دریافت این جایزه دانستند، تشکر می کنم. در طی این مسیر 15 ساله خیلی جاها خط شکن بوده ام و خیلی ها هم مرا کمک کرده اند از جمله مسعود کیمیایی .

تقدیر سوم سومین جشن موسیقی ما به هوشنگ طریف استاد پیشکسوت موسیقی سنتی ایران اختصاص داشت. به همین مناسبت هم فیلمی کوتاه پخش شد که استاد ظریف در این فیلم گفت: متولد سال 1317 تهران هستم و و قتی که آقای خالقی هنرستان موسیقی را راه انداخت، از مقطع پنجم دبستان وارد آن شدم. تار را با موسی خان معروفی شروع کردم. همسر من هم در هنرستان شاگرد بود و نزد استاد صبا ویلن کار می کرد. بعد از دیپلم هم با هم ازدواج کردیم. آقای خالقی مثل بچه های خودشان با شاگردان هنرستان برخورد می کردند. در آن سال ها استاد تهرانی هم تنبک درس می داد و من پیش ایشان نیز تمبک را یاد گرفتم.

این استاد تارنوازی موسیقی ایران ادامه داد: بهترین شاگردهای من حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی، حمید متبسم و شهریار فریوسفی بوده اند. بیشترین تاثیر را هم در زندگی هنری من اساتید مثل، روح الله خالقی، موسی خان معروفی، علی اکبر خان شهنازی، اسماعیل تهرانی و حواد معروفی گذاشتند.

پس از پخش این کلیپ، با حضور استادعبدالوهاب شهیدی، حسن ناهید و جواد مجابی از یک عمر فعالیت های هنری ارزشمند هنری استاد طریف تجلیل به عمل آمد.

پس از این تجلیل احسان کرمی اعلام کرد که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فرصت استفاده کرده اند و نشان درجه یک هنری استاد عبدالوهاب شهید را برای ما ارسال کردند تا ما به ایشان تقدیم کنیم از استاد طریف می خواهم تا این جایزه را به جناب شهیدی تقدیم کنند.

بعد از این بخش کلیپی به یاد درگذشتگان موسیقی در سال گذشته پخش شد و یاد هنرمندانی چون محمدرضا لطفی، غلامعلی پورعطایی، علیرضا خورشیدفر، مرتضی پاشایی، مرتضی احمدی، نورمحمد درپور، عطالله خرم، یوسف سلیمی، فرامرز رضا پور، خلیفه غلامعلی مارگیری گرامی داشته شد.

در ادامه محمدعلی شیرازی، محمدعلی بهمنی، تورج شعبانخانی و کیخسرو پورناظری روی سن آمدند تا جوایز بخش بهترین ترانه سرا را انتخاب کنند. در این بخش هم از بین نامزدها از جمله روزبه بمانی، حسین صفا، اندیشه فولادوند و محسن شیرالی، رسول یونان برای قطعه قهوه خانه‌ها توانست جایزه این بخش را دریافت کند. جایزه بهترین ترانه سرا برای مجوعه آثار نیز از میان هنرمندانی سرشناسی چون بابک صحرایی، حسین صفا، زهرا عاملی، حسین غیاثی و اندیشه فولادوند به روزبه بمانی تعلق گرفت.

روزبه بمانی بعد از دریافت این جازه گفت: وقتی اساتید که امروز در این جا حضور دارند را می بینم، متوجه می شوم که جای اساتید نسل اول ترانه سرایی در کشور خالی است. ما در کنار نسلی رشد کردیم که از ما حمایتی نکردند اما دزدکی از روی دستشان تقلب کردیم و آموختیم. خوشحالم هم نسلان ترانه سرای ما امروز به بلوغ رسیده اند و خوشحالم از این که با تمام وجود تمامی مسایل کنار هم می نشینیم و برای جایزه گرفتن یکدیگر دست می زنیم.

انتخاب بهترین تنظیم کننده موسیقی پاپ در سال 93 بخش بعدی جشن سوم موسیقی ما بود که در این بخش بهروز صفاریان توانست از دیگر نامزدها یعنی رضا تاجبخش، میلاد ترابی، بهروز صفاریان، هومن نامداری، پویا نیک پور و مسعود همایونی پیشی بگیرد و جایزه این بخش را از آن خودش کند. صفاریان بعد از دریافت این جایزه که برای آلبوم "عشق یعنی" تنظیم کنندگی کرده بود، گفت: از مسولان موسیقی ما تشکر می کنم و در همه این سال ها همواره دوست داشتم از فردی تاثیر گذار که جهان بینی خاصی هم داشت بگویم . به همین خاطر این جایزه را به فریدون فروغی تقدیم می کنم.

در بخش بعدی بهترین کنسرت گذار سال 93 معرفی شد. در این بخش محمد حسین توتونچیان (ققنوس)، رامین صدیقی (هرمس)، محمد جلیل پور (آوای هنر)، صدراالدین حسین خانی (ایران گام) و رسول ترابی (آوای دوران) کاندید بودند که نهایتا رامین صدیقی این جایزه را دریافت کرد و در سخنانی گفت: از همه دوستان و کارشناسانی که مرا لایق این جایزه دانستند، تشکر می کنم. در یک ماه اخیر فوت ها و مرگ های بسیاری مانند بهمن از روی اهالی هنر و ورزش گذشت. اما در کلیپی هم که در این باره در مراسم پخش شد، به بهمن مظفری سه تاز نواز گروه شوربا اشاره ای نشد و می خواهم در همین جا یادی هم از او کنیم.

جایزه بهترین ناشر سومین جشن موسیقی ما را نیز مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری به "موسسه خانه هنر خرد" به مدیریت علی صمدپور، اهدا کرد.

در بخش بعدی جایزه پرفروش‌ترین آلبوم سال به استناد به آمار فروش سایت بیپ تونر اهدا شد که در این بخش آلبوم "نه فرشته ام نه شیطان" معرفی شد. پس از اهدای این جایزه، سیمین غانم، صدیق تعریف و کیخسرو پورناظری روی صحنه آمدند تا جایزه ویژه سومین جشن موسیقی ما را به بهروز غریب پور به خاطر ساخت و اجرای اپراهای ارزشمند اهدا کنند. غریب پور با دعوت احسان کرمی و تشویق حضار روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: من تعجب نمی کنم که در یک مراسم موسیقی از یک تئاتری تجلیل می شود. به دلیل این که یکی از سرمایه های ملی ما تعزیه است و تعزیه تلفیق درام و موسیقی است. به اهالی موسیقی توصیه می کنم که حتما یک دوره تئاتر را پشت سر بگذارند. چرا که در اجراهای صحنه ای شان بسیار به آن ها کمک خواهد کرد.

در ادامه این مراسم حمید حامی پس از پنج سال دوری از صحنه، روی سن آمد و با همراهی رضا تاجبخش (پیانو) و سوگل شیری (ویولن سل) اجرای تحسین برانگیزی از چند اثر خود برای حضار داشت و بارها مورد تشویق قرار گرفت. حامی از این اجرا به عنوان تولد دوباره خودش یاد کرد.

بعد از این اجرا بود که نوبت به اهدای بخش پایانی اهدا جوایز رسید. در این بخش بهترین قطه موسیقی سنتی به انتخاب کارشناسان معرفی شد و سالار عقیلی توانست در میان نامزدهای دیگر این بخش مانند قطعه "ای دل" (علیرضا قربانی)، خموش باش (همایون شجریان)، "بی قرار" (علی قمصری)، و "نهان" (میدیا فرج نژاد و سینا سرلک)، جایزه را دریافت کند.

اما قبل از اعلام این جایزه توسط بهروز غریب پور او خطاب به همایون شچریان گفت: فکر می کنید اگر اپرای خیام، بدون صدای همایون شجریان، روی صحنه برود، معنایی دارد؟ می خواهم از همایون شجریان قول بگیریم تا صدای خیام را در این اپرا اجرا کند.

سالار عقیلی هم که برای دریافت جایزه این بخش روی صحنه رفته بود، گفت: اگر من در این جا حضور دارم، خودم را مدیون اساتیدی می دانم که از آن ها موسیقی را آموخته ام. قدر دانستن این اساتید و احترام به آن ها وظیفه همه ماست. چون بی اعتایی به آن ها باعث از دست رفتنشان می شود. اگر من اینجا هستم و برای مردمم می خوانم، این را مدیون اساتید چون صدیق تعریف هستم. از همین رو این تندیس را به این استادم تقدیم می کنم.


در بخش بعدی بهترین قطعه موسیقی سنتی خارج از آلبوم به انتخاب مردم معرفی شد و قطعه پرده نشین ساخته مهیار علیزاده مستحق دریافت جایزه شناخته شد. علیرضا قربانی که به دلیل برگزاری تور کنسرت هایش در خارج از ایران به سر می برد، فیلمی کوتاه را به جشن موسیقی ما فرستاده بود و در آن گفت: خیلی دوست داشتم تا در کنار همکارانم و علاقه مندان به موسیقی بودم. برای کسانی که این جشن را برگزار می کنند، تشکر می کنم و با توجه به این که شاهد زحماتشان در سال های اخیر بوده ام، دستشان را می فشارم. تشکر ویژه ای از علیرضا قربانی که مثل برادر بزرگتر در کنار من بود، می‌کنم. همچنین از سایر عواملی که مرا در ساخت این قطعه یاری کردند، تشکر می کنم.

"از شش جهت" (پدرام درخشانی)، "اشارت نظر" (میلاد درخشانی)، "با من صنما" (سهراب پورناظری)، "دنگ شو" (گروه دنک شو)، "دینگو مارو" (محسن شریفیان) و "رفته از دست"(کامنت)، نامزدهای بخش بهترین قطعه موسیقی تلفیق بودند که در نهایت سهراب پورناظری جایزه این بخش را دریافت کرد. بهترین قطعه موسیقی تلفیقی خارج از آلبوم نیز به انتخاب مردم به قطعه "ترش‌رو" ساخته همایون نصیری و گروه دارکوب تعلق گرفت. نصیری پس از دریافت این جایزه گفت: از همه دوستانم در گروه دارکوب که طی این سال ها با فراز و نشیب هایی که ما طی کردیم، همراه بودند، تشکر می کنم.

قطعه "عشق یعنی" فریدون آسرایی نیز به عنوان بهترین قطعه موسیقی پاپ سال 93 انتخاب شد. در این بخش قطعات "پاییز" (احسان خواجه امیری)، "تنهایی" (احسان خواجه امیری)، "خبر داری؟" (رضا صادقی)، "زن" ( کامران رسولزاده)، "قهوه قجری" (محسن چاووشی) نامزد دریافت جایزه بودند.

بهترین قطعه موسیقی پاپ خارج از آلبوم نیز مشترگا به دوقطعه "عشق یعنی" (مرتضی پاشایی) و "چشمه طوسی" (محسن چاووشی) اهدا شد که مصطفی پاشایی پس از دریافت این جایزه گفت: از عوامل اجرایی این آلبوم تشکر می کنم و می دانم که روح مرتضی اینجاست و ناظر ماست.

در ادامه جایزه بهترین آلبوم موسیقی سنتی بی کلام اهدا شد. نامزدهای این بخش را آلبوم های "احوالات شخصی" (سپیده مشکی)، "تربت" (حسین علیزاده و پژمان حدادی)، "سه عود" (شهرام غلامی)، "مضراب عشق" (فضل الله توکل) و "یقین گمشده" (اردشیر کامکار) تشکیل میدادند. که آلبوم "تربت" در این بخش به انتخاب کارشناسان و مردم به عنوان بهترین آلبوم معرفی شد.

در بخشی دیگری از سومین جشن موسیقی ما از حسن ناهید و عین الله کیوان شکوه به عناون نوازندگان برتر تجلیل شد.

آخرین بخش جوایز این جشن به جایزه بهترین آلبوم موسیقی مدرن و کلاسیک اختصاص داشت. در این بخش آلبوم های "باخ برای گیتار کلاسیک" (لیلی افشار)، "صدای مناظر مخدوش"، "لایه های تاریکی" (کیهان کلهر)، "مرغ سحر" (عالیم قاسم اف) و "همان یک شرار و هیچ" (کارن کیهانی) نامزد بودند که کیهان کلهر جایزه این بخش را کسب کند.

پخش تصاویری از لحظه ورود مهمانان و پیانو زدن آنها همراه با تکنوازی بهنام ابوالقاسم سرپرست گروه زاستا، پایان بخش سومین جشن سالانه موسیقی ما بود. جشن موسیقی ما به همت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما و با مشارکت سایت دانلود قانونی "بییپ تونز" برگزار شد.

کد خبر 310231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha