یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

سمیه شرافتی: کارگاه دو روزه مراقبت همه‌جانبه رشد و تکامل کودک به منظور تبادل نظر و تدوین برنامه عملیاتی مراقبت کامل و همه‌جانبه جسمی‌، روانی، عاطفی و اجتماعی کودک و شناسایی زود‌هنگام کودکان در معرض خطر با تاکید بر نقش مشارکت‌های مردمی‌و اجرای آزمایشی آن 17 و 18 شهریور‌ماه برگزار شد.

پیش از این، دی ماه سال 85 نشست مقامات ارشد سازمانهای دولتی و غیر‌دولتی برای گسترش برنامه‌های مراقبت، رشد و تکامل کودکان خرد‌سال برگزار شده بود.

دفتر جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مرداد ماه سال جاری  پیشنهاد تدوین سند ملی سلامت کودکان و نوجوانان را مجددا مطرح کرده‌بود اما تاکنون کاری جدی در زمینه عملی شدن این طرح‌ها صورت نگرفته بود.

دکتر علیرضا مرندی، در کارگاه مراقبت همه جانبه رشد و تکامل کودک، در تعریفی از سلامت گفت: نه تنها مردم، بلکه بسیاری از ارگانهای اجتماعی نیز نمی‌دانند که بعد اجتماعی و رفاه اجتماعی تا چه اندازه در سلامت افراد نقش دارد. دکتر مرندی در ادامه به نقش خانواده در تکامل فرزندان اشاره کرد و گفت: حتی جنین در داخل رحم نیز بسیاری از مسائل را درک می‌کند؛ برای همین دوران کودکی نقش ویژه‌ای در رشد و تکامل افراد دارد.

دکتر ربابه شیخ‌‌الاسلام، رئیس پیشین دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز در حاشیه این همایش، با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 200میلیون کودک زیر 5 سال از رسیدن به حداکثر پتانسیل تکاملی، شناختی، عاطفی و اجتماعی خود بازمانده‌اند، به همشهری گفت: عواملی که باعث این خسارت بزرگ می‌شوند شامل سوء‌تغذیه و تحریکات ناکافی در 5 سال اول زندگی است.

وی ادامه داد: این موارد به راحتی قابل پیشگیری هستند ولی متاسفانه در جامعه ما و تمام جوامع کم‌درآمد دیگر تعهدات حرفه‌ای لازم برای بسیج اقدامات وجود ندارد. طرح تحقیقاتی حمایت از کودکان (CPI) یکی از مباحث عمده در کارگاه رشد و تکامل کودک بود. این طرح از جمله طرح‌هایی است که همزمان با سایر کشورهای دنیا، در ایران نیز به اجرا در می‌آید.

CPI اواخر سال 2003 به صورت مشترک توسط بانک جهانی و مؤسسه توسعه شهری کشورهای عرب در پاسخ به بیانیه «کودک و شهر» آغاز شد.

دکتر حمید، نماینده CPI با اشاره به اینکه سیاست‌های ملی معمولا نیازهای کودکان را نادیده می‌گیرند و دستیابی به اهداف هزاره سوم را به تاخیر می‌اندازند، به دست‌آوردهای اصلی CPI اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح ارزیابی وضعیت کودکان در 12 شهر از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بود که در راستای تفاهم‌نامه‌ای با هدف شناسایی کودکان خیابانی و محروم و کودکانی که ترک تحصیل کرده‌اند، محقق شد.

از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه دو روزه، برپا کردن محله دوستدار کودک در 3 منطقه محروم از شهر تهران بود. هدف اجرای این طرح، ایجاد یک ائتلاف از سازمانهای مردم‌نهاد و مراکز تحقیقاتی در راستای رشد و تکامل کودک است.

باقر نمازی،‌ رئیس هیات مدیره مؤسسه همیاران غدا (مؤسسه غیر دولتی ایران) اجرا شدن این پروژه را بسیار با اهمیت تلقی می‌کند و در عین حال با اشاره به مهمترین چالشهای موجود بر سر اجرایی شدن آن به همشهری می‌گوید: در حال حاضر وجود خلا‌ءهای موجود در چرخه مراقبت و تکامل کودک بخصوص در آموزش پیش‌دبستانی و فقدان وجود یک نگاه جامع و برنامه مشخص برای ارائه خدمات یکپارچه به کودکان کشور از مهمترین چالشهای ما در امر اجرای این برنامه است.

به گفته وی یکی دیگر از مهمترین مشکلات در امر اجرایی شدن طرح آزمایشی محله دوستدار کودک فقدان هماهنگی و فقدان همکاری‌ مناسب در سیاست‌گذاری و پایش برنامه و همچنین وجود نگاه مدیریتی بالا به پایین است که با وجود پتانسیل‌های موجود در کشور و در امر مسائل کودکان موفقیت در اجرای این برنامه دشوار به نظر می‌رسد.

کد خبر 31006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز