دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

سعید مروتی: اکران سینما‌های تهران در آستانه فرا رسیدن ماه‌مبارک‌رمضان و فصل پاییز، تغییر و تحولاتی را تجربه می‌کند.

فیلم‌های تازه اکران، یک فصل مشترک دارند؛ اینکه از مدتها قبل آماده نمایش بوده‌اند ولی فرصتی برای روی پرده آمدن نیافته‌اند. این فیلم‌ها در شرایطی اکران می‌شوند که بازار گیشه سینماها چندان داغ نیست و فیلم‌ها در بهترین حالت، فروش متوسطی دارند.
تنها فیلمی‌که این روزها فروش قابل قبولی دارد، «نصف‌مال من، نصف مال تو» است که از مرز300میلیون تومان عبور کرده است.

«قاعده بازی» با وجود مضمون کمدی و حضور پرتعداد بازیگران مشهور نزدیک به نیمی‌از «نصف‌مال من...» فروخته است. «کلاهی برای باران» در 2 هفته اول اکران از مرز 100میلیون عبور کرده و «محاکمه» و «پاداش سکوت» هم در آخرین روزهای
 نمایش شان وضعیت جالب توجهی ندارند.

در چنین شرایطی است که با فیلم‌های «عیسی می‌آید»، «قصه دل‌ها»، «مسیح» و «سرگیجه» پرده سینما، رنگ عوض می‌کند.

«عیسی می‌آید» که زودتر از بقیه فیلم‌ها،‌ نوبت اکرانش فرارسید، چند روزی است که روی پرده آمده است. این فیلم 6 سال قبل توسط علی‌ژکان مقابل دوربین رفت و در بخش مسابقه سینمای ایران بیستمین جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمد.

 منتها «عیسی می‌آید» که با مشارکت مالی 2 نهاد دولتی ساخته شده بود، به سرنوشت انبوه فیلم‌های دولتی دیگری دچار شد که عموما پس از تولید، اراده جدی‌ای برای اکرانشان وجود ندارد.

در «عیسی می‌آید» رضاکیانیان و شیلا خداداد نقش‌های اصلی را ایفا کرده‌اند. فیلم چهارمین ساخته علی ژکان است که در دهه 60 با فیلم «مادیان» به شهرت رسید و بعد فیلم‌های «دخترک کنار مرداب» و «سایه‌ به سایه» را جلوی دوربین برد. ژکان در «عیسی می‌آید» تا اندازه‌ای سینمای سورئال را تجربه کرده است.

کیانیان در فیلم، نقش مردی پر رمز‌وراز را به عهده دارد و شیلا خداداد هم که در هنگام بازی در فیلم شهرت امروزش را نداشت، در اولین نقش اول سینمایی‌اش، به کاراکتر زنی عینیت بخشیده که سالهاست در انتظار همسرش است. همسری که سالهاست به اسارت درآمده است.

نمایش «عیسی می‌آید» در جشنواره بیستم فجر،‌ چندان موفقیت‌آمیز نبود.
نه داوران فیلم را پسندیدند و نه لحن یادداشت‌های منتقدان درباره این کار ژکان مثبت بود. باید دید این فیلم که با تأخیر 6‌ساله روی پرده آمده، تا چه اندازه می‌تواند مورد توجه تماشاگر قرار گیرد.

«سرگیجه» دیگر فیلم تازه اکران که به زودی جایگزین «محاکمه» خواهد شد، از سال گذشته آماده نمایش بود ولی هدایت فیلم - تهیه‌کننده‌اش- به دلایلی ترجیح داد، این فیلم را  با تأخیری یک‌ساله اکران کند.

 «سرگیجه» توسط محمدزرین‌دست ساخته شده که یکی از قدیمی‌ترین کارگردانان سینمای ایران است. فعالیت زرین‌دست در سینمای ایران به دهه 40می‌رسد که او پس از تحصیل در رشته سینما در آمریکا به ایران آمد و فیلم‌هایی چون «هاشم‌خان» و «وسوسه‌ شیطان» را مقابل دوربین برد.

محمدزرین‌دست که تجربیاتی در زمینه فیلمسازی در آمریکا داشت، در دهه 50 از ایران رفت و در‌هالیوود چند فیلم در ژانراکشن ساخت.

زرین‌دست چند سال پیش به ایران آمد و «سرگیجه» را پس از30 سال دوری از فضای سینمای ایران مقابل دوربین برد. در ابتدای پیش‌تولید، زرین‌دست از حضور بازیگران معروف‌ هالیوودی و در مراحل بعدی از بازی هدیه‌تهرانی، گل‌شیفته‌فراهانی،‌ محمدرضا فروتن و بیتا فرهی در «سرگیجه» خبر داد ولی در نهایت کامبیز دیرباز، الهام حمیدی مهدی سلوکی و خود زرین دست نقش‌های اصلی فیلم را بازی کردند.

 «سرگیجه» در سال 84 مقابل دوربین رفت و کارگردانش در همان روزهای اول فیلمبرداری در اظهارنظری عجیب گفت که قصد دارد یکی از فیلم‌های ماندگار تاریخ سینمای جهان را بسازد.

«سرگیجه» سال گذشته امکان حضور در جشنواره فجر را نیافت و حالا در شرایطی روی پرده می‌آید که می‌گوید فضا وحال و هوای متفاوتی نسبت به فیلم‌های سینمای ایران در این سال‌ها دارد و 3 مقطع تاریخی در آن به تصویر کشیده شده است.

«مسیح» ساخته نادر طالب‌زاده هم به زودی روی پرده می‌آید. این فیلم با نام «بشارت منجی» در جشنواره بیست‌وچهارم فجر به نمایش درآمد و گویا این نسخه سینمایی، مجموعه‌ای تلویزیونی بود.

«مسیح» محصول صدا و سیماست و در آن با پرداختی متفاوت به زندگی حضرت عیسی‌(ع) پرداخته شده و به تعبیر طالب‌زاده، روایت قرآنی از این پیامبر است.

فیلم چندبار نامش تغییر کرده است. ابتدا از «بشارت منجی» به «عیسی بشیراحمد» تغییر نام داد و به تازگی «مسیح» نام گرفت که با همین نام نیز اکران خواهد شد. در اولین ساخته بلند سینمایی نادرطالب‌زاده که سابقه طولانی در مستندسازی و مدیریت فرهنگی دارد، بازیگران مشهوری حضور ندارند. احتمالا  دلیل اصلی اکران «مسیح» در ماه‌مبارک‌رمضان، مضمون مذهبی آن است، به خصوص اینکه نمایش‌ فیلم‌های مذهبی در این ماه مسبوق به سابقه است.

فیلم «مسیح» البته سینماهای زیادی را در اختیار نخواهد داشت ولی پیش‌بینی می‌شود که اکرانش در سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش، لااقل در سراسر ماه‌مبارک‌رمضان ادامه داشته باشد.

«قصه دل‌ها» دیگر فیلمی‌است که به زودی روی پرده خواهد آمد. این فیلم که ابتدا «حشره» نام داشت در سال 83 مقابل دوربین رفت. کارگردان این فیلم هوشنگ‌درویش‌پور است که پیش از این فیلم‌هایی چون «بی‌تو هرگز» و «هدف‌سخت» را در کارنامه دارد. درویش‌پور که فیلمسازی گیلانی است، معمولا فیلم‌هایش را در شمال کشور و با  بازیگرانی نه چندان نام‌آشنا می‌سازد.

در «قصه دل‌ها» نیز که قرار است پس از 3 سال به نمایش عمومی‌درآید، نقش اصلی را حامد ملک ایفا کرده که این اولین‌ تجربه او در سینما به شمار می‌آید. دیگر بازیگر اصلی فیلم لیلا اوتادی است که علاقمندان سینما او را با نقش کوتاهش در «بیدمجنون» مجیدی به خاطر می‌آورند.

«قصه‌ دل‌ها» چنانچه از نامش برمی‌آید مضمونی عاشقانه دارد. این فیلم نیز مانند دیگر آثار اکران این فصل، در شرایطی فرصت نمایش عمومی‌می‌یابد که کمتر کسی رغبت به نمایش فیلمش در این ایام نشان داده است.

 سینمای ایران برای این دوره گذار انبارگردانی کرده و چند فیلمی‌را که مدتهاست در نوبت اکران به سرمی‌برند، برگزیده است. این فیلم‌ها روی پرده می‌مانند تا نوبت به اکران عیدفطر برسد؛ اکرانی که می‌گویند تهیه‌کنندگان سینما، حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده‌اند.

کد خبر 30974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز