چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

دیروز ۶ ایستگاه جدید به مجموعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران افزوده شد تا تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی پایتخت به ۱۲۱برسد.

دکترقالیباف

شهردار تهران در مراسم افتتاح اين 6ايستگاه و آيين بزرگداشت روز آتش‌نشان كه تعدادي از اعضاي شوراي شهر هم حضور داشتند، تصريح كرد كه شهر تهران نيازمند تجهيزات آتش‌نشاني سنگين مثل تجهيزات هوايي است و بايد براي آن چاره‌انديشي كرد و لايحه‌ آن در شوراي شهر تدوين شود.

محمدباقر قاليباف ضمن تبريك روز آتش‌نشان، اشاره‌اي هم به حادثه تلخ منا و بي‌تدبيري آل‌سعود داشت. وي اظهار كرد: شما كه در اين سازمان مشغول به‌كار هستيد سابقه ذهني در خود و خانواده‌تان نقش بسته كه اين كار با خطر روبه‌رو ست. رزمندگان دوران دفاع‌مقدس و خانواده‌هاي آنها نيز آمادگي براي وقوع هر حادثه‌اي را داشتند اما انصافا در مراسم حج انتظار و توقع رخ دادن چنين حادثه‌اي وجود ندارد و اكنون اين مصيبت شوك بزرگي به ملت و خانواده‌هاي اين عزيزان وارد كرده و از خدا براي آنها صبر مسالت مي‌كنيم. وي در ادامه از اقدامات و فعاليت‌هاي مجموعه آتش‌نشاني و حوزه خدمات شهري تشكر كرد. قاليباف به بيان وجوه مشترك ميان فعاليت آتش‌نشانان و رزمندگان دفاع‌مقدس پرداخت و افزود: منطق دوران دفاع‌مقدس منطق ايثار و كار و تلاش بود و ما با آگاهي و اراده رسالتي را كه به‌عهده‌مان بود انجام مي‌داديم؛ آتش‌نشانان نيز وقتي اين شغل را انتخاب مي‌كنند با همه وجود مي‌دانند كه نبايد با عقل ظاهربين اين كار را ادامه دهند بلكه اينجا نيازمند گذشت و ايثارگري است و به مرور مسئوليت‌پذيري و خطرپذيري در وجودشان تبلور بيشتري مي‌يابد. وي خطاب به آتش‌نشانان گفت: ‌امروز شما با آگاهي و اراده، نه ماموريت بلكه رسالتي را كه به‌عهده‌تان است انجام مي‌دهيد و دربه جا آوردن اين رسالت، عقل و منطق و عشق را با كارتان ممزوج كرده‌ايد كه اگر غير از اين باشد امتياز بزرگي در پيشگاه خداوند از دست داده‌ايد؛ چراكه خداي متعال خريدار ماست و ما بايد خود را به او بفروشيم نه به حقوق و جايگاه معيشتي‌مان.

  • مسئوليت‌پذيري اجتماعي آتش‌نشانان

شهردار پايتخت، سازمان آتش‌نشاني را مهم‌ترين و عالي‌ترين سازمان در داخل و خارج از شهرداري دانست كه مسئوليت‌پذيري اجتماعي را در جامعه قبول كرده است. به گفته وي بايد اين مسئله را با حمايت مسئولان و رسانه‌ها در حافظه مردم ثبت كرد تا هر زماني كه صحبت از مسئوليت‌پذيري اجتماعي و ايثارگري در جامعه مي‌شود، جز آتش‌نشان به كس ديگري فكر نكنند. وي اضافه كرد: اين حق شماست كه اين اتفاق بيفتد و مصداق عيني آن شهيد اميد عباسي و ده‌ها شهيد و جانباز آتش‌نشان است.

  • چاره‌انديشي براي ارتقاي توانمندي‌ها

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود به فعاليت‌هاي اين سازمان اشاره كرد؛‌ «طي 10سال گذشته تعداد ايستگاه‌ها دو برابر شده و به‌تبع آن تعداد نيروي انساني و امكانات و تجهيزات نيز دوبرابر شده است. اين از وظايف جدي ما در شهرداري بود كه به مردم قول داديم و 75ايستگاه را به 121ايستگاه رسانديم و تجهيزات مدرن شدند.» لزوم تأمين تجهيزات و دستگاه‌هاي خاص و ويژه، موردي بود كه شهردار تهران بر آن تأكيد داشت. وي بر همين اساس گفت: نمي‌گويم شهرداري بلكه شهر تهران نيازمند تجهيزات هوايي است و بايد براي تأمين جرثقيل‌هاي بزرگ‌تر و سنگين‌تر و ارتقاي توانمندي‌ نيروها چاره‌انديشي كرد. وي بر رعايت نظم و دقت در اجراي ماموريت‌ها و به حداقل رساندن اشكالات تأكيد و عنوان كرد كه ‌لازم است از تجربه‌داخلي و دنيا استفاده شود تا مسير رشد كمي و كيفي بتواند در ابعاد مختلف پيش برود تا هم از يك‌سو ايمني شهر افزايش و از سوي ديگر رسيدن به محل حادثه كاهش يابد. به گفته وي در حوزه پيشگيري نيز با توجه به اينكه وسعت تهران در طرح جامع از 740كيلومترمربع به 640كيلومترمربع رسيده كه اقدامي براي جلوگيري از گسترش پايتخت و مسائل مربوط به آن بود، مديريت شهري فعاليت خوبي به منظور ارتقا و توسعه آموزش همگاني و كنترل فني ساختمان‌ها در مرحله پيشگيري داشته است. گفتني است در اين مراسم آتش‌نشانان برتر مورد تقدير قرار گرفتند.

  • تعداد ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني به 127مي‌رسد

تا 10سال پيش 75ايستگاه در پايتخت فعاليت مي‌كردند كه اين عدد امروز به 121ايستگاه رسيده و قرار است تا پايان سال تا 127 ايستگاه افزايش يابد. به گفته سعيد شريف‌زاده، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران، تأمين 210خودروي ويژه عملياتي و خريد تجهيزاتي همچون خودروهاي عملياتي ويژه معابر كم‌عرض، دستگاه‌هاي ويژه در مواقع آبگرفتگي و سيلاب، دوربين‌هاي حرارتي، دوربين‌هاي ارتباطي چاه و البسه حريق مطابق با استانداردهاي روز دنيا ازجمله اقدامات انجام شده است. همچنين باشگاه نجات‌يافتگان براي حفظ ارتباط با شهروندان نجات يافته از حوادث و برخورداري آتش‌نشانان از حمايت‌هاي معنوي آنها راه‌اندازي شده است.

کد خبر 308939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha