سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

انتخاب «محمد رسول‌الله(ص)» برای معرفی به بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان هشتاد و هشتمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داشت و گاردین انگلیس و ورایتی آمریکا در گزارش‌های جداگانه به بیان ویژگی‌های فیلم تازه مجید مجیدی و سابقه ایران در اسکار پرداختند.

فیلم

به گزارش همشهري، نيك ويوارلي، خبرنگار و منتقد بين‌المللي ورايتي با اشاره به اينكه مجيدي نخستين سينماگر ايراني نامزد جايزه اسكار است، نوشت: ايران فيلمي جنجالي را روانه رقابت در آكادمي كرده كه در حال حاضر در بيش از 320سينماي اين كشور روي پرده رفته و در يك‌ماه نمايش عمومي حدود 2ميليون دلار فروخته است. مجيدي براي احترام به عقايد و باورهاي تمام مسلمانان چهره پيامبر اسلام را نشان نداده و در فيلم او را از پشت به تصوير كشيده است.

كارگردان محمد رسول‌الله(ص) پيش‌تر هدف از توليد اين فيلم را نشان دادن چهره رحماني دين اسلام به تمام جهانيان اعلام كرده بود. مجيدي مي‌خواهد با فيلم تازه خود تصوير خشني را كه گروه‌هاي تكفيري و داعش از دين آخرين پيامبر خدا ارائه كرده‌اند، از اذهان مردم بزدايد. او در 1998 با «بچه‌هاي آسمان» نخستين نامزدي سينماي ايران را در تاريخ جوايز اسكار رقم زد و سرانجام «جدايي» اصغر فرهادي اين جايزه را در 2012 براي ايران به ارمغان آورد.

حضور چهره‌هاي سرشناس بين‌المللي در مرحله توليد محمد رسول‌الله(ص) يكي از نكته‌هايي است كه رسانه‌هاي جهان درباره نماينده ايران در اسكار 2016 به آن اشاره كرده‌اند. ويتوريو استورارو فيلمبردار ايتاليايي برنده 3جايزه اسكار و اي.آر. رحمان آهنگساز هندي برنده 2جايزه آكادمي اسكار، وجه‌هاي بين‌المللي‌تري به فيلم مجيدي بخشيده‌اند و حتي اين احتمال وجود دارد كه محمد(ص) غير از بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان، در رشته‌هاي فني هم نامزد دريافت اسكار شود.

كاترين شورد، خبرنگار گاردين هم با اشاره به اين نكته مهم، بحث را به اعتراض برخي گروه‌ها به روايت تصويري دوران كودكي زندگي پيامبر اسلام كشانده و چنين نوشته است: با اينكه در هيچ بخش فيلم تماشاگران تصوير حضرت محمد(ص) را نمي‌بينند و مجيدي هم بارها به اين مسئله تأكيد كرده، هستند افراد و گروه‌هايي كه عليه محمد رسول‌الله(ص) موضع گرفته و آن را تحريم كرده‌اند. نمايش فيلم در افتتاحيه جشنواره جهاني مونترال هم با برخي اعتراض‌ها همراه بود.

به نوشته خبرنگار گاردين، محمد رسول‌الله(ص) براي درخشش در اسكار امسال و قرار گرفتن در ميان نامزدها كاري سخت و رقبايي سرسخت پيش رو دارد؛ ازجمله «پسر شائول» مجارستان و «قوچ‌ها» از ايسلند كه هر دو در كن امسال درخشيدند، «موج» نروژ، «كلوب» شيلي و «كبوتري نشسته بر شاخه درخت در انديشه هستي» از سوئد برنده شير طلايي ونيز سال گذشته از جدي‌ترين فيلم‌ها براي نامزدي در بخش اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان هستند.

  • محمدرسول‌الله(ص) از ديدگاه تدوینگر ایتالیایی

روبرتو پرپيناني تدوینگر ایتالیایی «محمد رسول‌الله(ص)» كه براي نمايش فيلم در جشنواره همدان همراه اي.آر. رحمان به ايران آمده، تازه‌ترين تجربه كارگرداني مجيد مجيدي را يكي از بخت‌هاي جدي دريافت جايزه اسكار مي‌داند. پرپینانی كه در کارنامه خود همکاری با چند فيلمساز بزرگ نظير برناردو برتولوچی، برادران تاویانی، مارکو بلوکیو، میکلوش یانچو، ویم وندرس و... را دارد، درباره تجربه ديدن محمد(ص) در كنار مردم به ايسنا گفت:

واقعا افتخاری بزرگ بود كه همراه مردم در سينما فيلم را ديدم. مردم واقعا جذب داستان شده بودند و خودم هم جذب زبان فارسي شده بودم و مي‌خواستم فارسي حرف بزنم. وي در ادامه با اشاره به نخستين تجربه همكاري در يك پروژه ايراني اسلامي افزود: من در كنار مجيدي چیزهایی یاد گرفتم كه در هیچ فیلم دیگری نمی‌توانستم. قبلا چیزی از اسلام نمي‌دانستم و برایم سخت بود بفهمم چه ارتباطی بین فرهنگ‌هاي شرق و غرب وجود دارد.‬‎

کد خبر 308902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha