جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

در فاصله کمتر از یک هفته تا پایان مهلت معرفی فیلم‌ها به بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان آکادمی اسکار و در شرایطی که رژیم صهیونیستی یک فیلم ضد‌ایرانی را روانه این رقابت کرده، هیأت انتخاب نماینده ایران در چند روز آینده باید از میان ۶ گزینه باقیمانده یک فیلم را به اسکار معرفی کند.

آرمانشهر  با فیلمنامه و بازیگران ایرانی از طرف افغانستان به اسکار معرفی شد.

به گزارش همشهري، فرشته طائرپور، محمد بزرگ‌نيا، شهرام جعفري‌نژاد، سيدروح‌الله حسيني، شادمهر راستين، رسول صدرعاملي، محمدرضا هنرمند، آرش اميني و امير اسفندياري پس از كنار گذاشتن 4فيلم «خداحافظي طولاني» فرزاد موتمن، «سيزده» هومن سيدي، «ملبورن» نيما جاويدي و «من ديه‌گو مارادونا هستم» بهرام توكلي، 6گزينه پيش رو دارند كه بايد تا پيش از پنجشنبه 9مهر (اول اكتبر) يك فيلم را براي حضور در اسكار هشتاد و هشتم انتخاب كنند.

  • براي مصرف داخلي

«در دنياي تو ساعت چند است؟» صفي يزدانيان فيلم محبوب منتقدان و برخي تماشاگران ايراني است و پيش از اين علاوه بر درخشش در جشنواره فيلم فجر، جايزه منتقدان بين‌المللي جشنواره پوسان را هم از آن خود كرده است. «رخ ديوانه» ابوالحسن داوودي به‌جز بردن سيمرغ‌هاي بلورين بهترين فيلم، برگزيده تماشاگران و بهترين كارگردان در فجر سي و سوم حضور بين‌المللي شاخصي نداشته و بختي براي حضور در اسكار ندارد.

  • روايت اثرگذار از دفاع‌مقدس

«شيار۱۴۳» نرگس آبيار كه پديده جشنواره سي و دوم بود و سال گذشته روي پرده رفت، پيش از آغاز سفرهاي خارجي چند جايزه ازجمله برگزيده تماشاگران و بهترين بازيگر زن جشنواره فجر را برد و پس از آن در مراسم اهداي جوايز اسكرين آسيا پاسيفيك با نامزدي مريلا زارعي حضوري مؤثر داشت؛ حضوري كه در نهايت تقدير ويژه هيأت داوران اين جايزه معتبر سينماي آسيا و اقيانوسيه را براي بازيگر تحسين‌شده ايراني به ارمغان آورد.

  • حاشيه‌هاي پررنگ‌تر از متن

«قصه‌ها» رخشان بني‌اعتماد يكي از جنجالي‌ترين ساخته‌هاي فيلمساز سرشناس ايراني است كه پيش از اكران در ايران به جشنواره ونيز در ايتاليا رفت و جايزه بهترين فيلمنامه را برد؛ ضمن اينكه داوران جوايز اسكرين آسيا پاسيفيك جايزه ويژه خود را به قصه‌ها دادند. نكته جالب اينكه فيلم پرحاشيه بني‌اعتماد با وجود حدود 20نامزدي در مراسم داخلي و خارجي، تنها 2جايزه در كارنامه دارد و عمدتا دست خالي جشنواره‌ها و جوايز را ترك كرده است.

  • باب طبع خارجي‌ها

«ماهي و گربه» شهرام مكري بي‌ترديد پرافتخارترين فيلم در ميان 6 نامزد نهايي نمايندگي ايران در اسكار 2016 است. اين فيلم البته توليد سال 2013 است و با تأخيري يكي‌دو ساله رنگ پرده را در ايران ديد. گرچه پيش از آن در چند رويداد مهم بين‌المللي و جهاني حضور يافت كه حاصل آن 5جايزه و 6نامزدي ازجمله جايزه ويژه بخش افق‌هاي جشنواره ونيز، بهترين فيلم جشنواره ليسبون و استوريل، جايزه ويژه داوران جشنواره دوبي و... است.

  • روايت زندگي پيامبر رحمت

سرانجام «محمد رسول‌الله(ص)» مجيد مجيدي در نخستين و تنها حضور بين‌المللي خود در مراسم افتتاحيه جشنواره سي و نهمين دوره جشنواره جهاني مونترال روي پرده رفت و مورد استقبال قرار گرفت. نمايش فيلم در ايران تا امروز بسيار موفق بوده و فروش آن در يك‌ماه از مرز 7ميليارد تومان گذشته است. اگر مجيدي بتواند در چند‌ماه آينده فيلم تاريخي خود را در آمريكاي شمالي هم اكران كند، مي‌توان به موفقيت محمد(ص) در اسكار هشتادوهشتم اميدوار بود.

  • فيلم افغاني با عوامل ايراني

در شرايطي كه نماينده ايران در اسكار هنوز مشخص نشده، افغانستان فيلمي را روانه اين رقابت سينمايي كرده كه نويسنده فيلمنامه، بازيگران، آهنگساز و تهيه‌كننده آن ايراني هستند. «آرمانشهر» به كارگرداني حسن ناظر براساس فيلمنامه امير آقايي توليد شده و همايون ارشادي و كيهان ملكي در آن ايفاي نقش كرده‌اند. سال گذشته هم «چند مترمكعب عشق» توليد ايران ساخته 2برادر افغانستاني به اسكار معرفي شده بود.

  • يك روايت ايراني در سرزمين‌هاي اشغالي

فيلم ضد‌ايراني «بابا جون» به كارگرداني يووال دلشاد پس از نمايش در جشنواره تورنتو و پيش از اكران در سرزمين‌هاي اشغالي، به نمايندگي از رژيم صهيونيستي به آكادمي اسكار معرفي شد. نخستين فيلم دلشاد كه جايزه بهترين فيلم سال اسرائيل را هم برده، به زبان فارسي و درباره زندگي مهاجران ايراني در سرزمين‌هاي اشغالي در يك مزرعه پرورش بوقلمون است. هر سه بازيگر اصلي بابا جون ازجمله نويد نگهبان (بازيگر سريال «هوملند») ايرانيان غيراسرائيلي هستند كه در غرب زندگي و فعاليت مي‌كنند.

کد خبر 308381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha