سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

همانطور که انتظار می‌رفت نتایج شمارش آرای انتخابات محلی کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیا حاکی از پیروزی احزاب جدایی‌طلب است؛ احزابی که وعده داده‌اند به محض ورود به پارلمان این منطقه، طی یک سال همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا را برگزار کرده و آن را جدا کنند.

اسپانیا انخابات

شمارش حدود 90درصد آراي انتخابات پارلمان محلي كاتالونيا كه روز يكشنبه برگزار شد، نشان مي‌دهد 2 حزب جدايي‌طلب «همه‌باهم رأي آري» و «وحدت مردمي» 72كرسي از 135كرسي پارلمان كاتالونيا را به‌دست آورده‌اند؛ اين يعني اندكي بيشتر از نيمي از كرسي‌ها. بيش از 4‌ميليون نفر در اين انتخابات رأي داده‌اند.

اين دو حزب وجه مشتركي ندارند الا شعار جدايي از دولت مركزي اسپانيا. به‌نظر مي‌رسد كه اين دو حزب با اين اكثريت پارلماني مي‌توانند دولت باثباتي را تشكيل دهند. تركيب آرا نشان مي‌دهد حتي آنها كه به 2‌حزب جدايي‌طلب و طرفدار استقلال از اسپانيا رأي نداده‌اند، به احزابي رأي داده‌اند كه وعده تغيير رابطه با دولت مركزي اسپانيا را در جريان تبليغات انتخاباتي داده‌اند.

به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد كه اكثريت قاطع ساكنان كاتالونيا ديگر رابطه كنوني منطقه خود با دولت مركزي اسپانيا را نمي‌خواهند و خواستار تغيير اين رابطه هستند. آخرين بار احزاب جدايي‌طلب اين منطقه در انتخابات سال 2012، 25درصد آرا را به‌دست آوردند. اكنون اما اين رقم حدودا دوبرابر شده‌است.

آرتو ماس، رئيس‌جمهور منطقه كاتالونيا در نخستين واكنش نسبت به نتايج اين انتخابات در مصاحبه‌اي مطبوعاتي گفت: كاتالان‌ها به استقلال آري گفته‌اند. اين به آنها قدرت و مشروعيت مي‌دهد تا به پروژه استقلال اين منطقه از دولت مركزي اسپانيا ادامه دهيم.
دولت اسپانيا هنوز واكنش رسمي به اين انتخابات و نتايج آن نشان نداده‌است. اما ماريانو راخوي نخست‌وزير اسپانيا چندي پيش درباره تلاش‌هاي دولت محلي اين منطقه براي برگزاري همه‌پرسي استقلال گفته‌بود، چنين طرح‌هايي بي‌معني است و دولت مادريد با هر اقدامي براي جدا كردن كاتالونيا از اسپانيا به‌شدت مخالفت مي‌كند.

  • تكه ثروتمند اسپانيا

جدايي كاتالونيا از اسپانيا به اين كشور ضربه سنگيني وارد مي‌كند. كاتالونيا منطقه‌اي است كه 16درصد از جمعيت اسپانيا را در خود جاي داده و سهمش از توليد اقتصادي اسپانيا يك‌پنجم است. اين منطقه را منطقه ثروتمند اسپانيا مي‌دانند. به همين‌خاطر طرفداران جدايي در كاتالونيا مي‌گويند اين منطقه با استقلال از اسپانيا، خود را از مشكلات اقتصادي گريبانگير اين كشور مي‌رهاند. كاتالونيا از 4 استان بارسلونا، گيرونا، ليدا و تاراگونا تشكيل مي‌شود.

جدايي كاتالونيا از اسپانيا علاوه بر پيامدهاي منفي اقتصادي، مي‌تواند الگويي براي ديگر جدايي‌طلبان اين كشور مانند منطقه باسك باشد. به همين دليل تلاش‌هاي استقلال‌طلبي كاتالان‌ها، مقاومت جدي دولت اسپانيا را به‌دنبال داشته‌است.

کد خبر 308781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha