همشهری آنلاین: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور از کاهش بارندگی ۱۶ درصدی کل کشور نسبت به بلندمدت و کاهش ۸ درصدی آن نسبت به سال گذشته در سال آبی ۹۴-۹۳ خبر داد

خشکسالی

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ايسنا ضمن بيان اين خبر افزود: سال گذشته زراعی را خوب و پربارش سپری نکردیم، عمده مناطق کشور با کاهش بارندگی مواجه بوده‌اند و مشکلات منابع آبی کشور کماکان پابرجا است.

فاتح با اشاره به اینکه سال آبی از اول مهر هر سال شروع و تا پایان شهریورسال آینده ادامه دارد، افزود: در حال حاضر با اتمام ماه شهریور سال آبی 94-93 به پایان رسیده است. در این سال آبی میانگین بارش کل کشور 201.4 میلی‌متر بوده است. این در حالیست که انتظار داشتیم بر اساس آمارهای بلندمدت مقدار بارش برای یک سال زراعی 239 میلی‌متر باشد. بنابراین کل کشور نسبت به بلندمدت حدود 16 درصد کاهش بارندگی داشته است.

وی به میزان بارش دریافتی کشور در سال زراعی 93-92 اشاره کرد و افزود: در این سال کشور 219.2 میلی‌متر بارش داشته است. بنابراین در سال آبی 94-93 نسبت به سال گذشته شاهد کاهش 8.1 درصدی بارندگی‌ در کل کشور بوده‌ایم. بدین ترتیب در سال آبی اخیر نسبت به بلندمدت و نسبت به سال قبل از آن کمبود بارش داشته‌ایم.

  • کمبود بارش در 27 استان

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه با اشاره وضعیت بارش‌ها در استان‌ها در سال آبی 94-93 اظهار کرد: 27 استان نسبت به بلندمدت با کاهش بارش مواجه هستند که این کمبود از 45 درصد در استان بوشهر تا حدود 4 درصد در استان‌های سمنان و کرمان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در این سال آبی تنها در چهار استان نسبت به بلندمدت با افزایش بارش مواجه بوده‌ایم و مابقی 27 استان دچار کمبود بارش بوده‌اند، ادامه داد: آذربایجان شرقی با 25 درصد، گیلان با 19 درصد، اردبیل با 18 درصد و آذربایجان غربی با 6 درصد افزایش بارندگی داشته‌اند.

  • هرمزگان 51 درصد کاهش بارش داشته است

فاتح همچنین با اشاره به اینکه در سال آبی 94-93 در مقایسه با سال گذشته در18 استان بارش منفی و در13 استان بارش مثبت داشته‌ایم، گفت: استان‌های با وضعیت منفی بارش از هرمزگان با 51 درصد کاهش تا کردستان با 2 درصد کاهش را شامل‌می‌شود. همچنین در استان‌های با وضعیت مثبت بارش نیز از قزوین با 3 درصد افزایش تا اردبیل با 45 درصد افزایش بارش داشته‌اند.

  • کاهش 17 درصدی بارش استان تهران نسبت به بلندمدت

وی با تاکید بر اینکه گزارش‌ها حاکی از اینست که سال آبی 94-93 را خیلی خوب و پربارش تمام نکرد‌ه‌ایم و عمده مناطق کشور با کاهش بارندگی مواجه بوده است و مشکلات منابع آبی کشور کماکان پابرجا است، افزود: استان تهران در این سال آبی 244.1 میلی‌متر بارش داشته در حالی که انتظار بلند مدت برای بارش این استان 294.3 است. بنابراین تهران نسبت به بلندمدت حدود 17 درصد با کاهش بارش مواجه بوده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه استان تهران نسبت به سال قبل جزو استان‌های مثبت است، گفت: میزان بارش‌ها در این استان در سال آبی93-92، 217.1 میلی‌متر بوده، بنابراین دریافت بارش در سال آبی امسال از سال آبی قبل بهتر بوده است و افزایش 12.4 درصدی نسبت به سال قبل داشته است؛‌ اما میانگین بارش نسبت به بلندمدت ملاک مهمتری است و نگاه آن استراتژیک‌تر است و این آمار باید ملاک عمل و تصمیم‌گیری‌ها باشد نه گزارش سال قبل.

کد خبر 308507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha