همشهری آنلاین: طی پنج ماه اخیر در کشور کاهش یک درصدی بارش نسبت به نسبت بلندمدت داشته‌ایم و تعدادی از استان‌ها تا حد نگران‌کننده‌ای نسبت به سهم دریافتی سالانه خود تا پایان بهمن‌ماه کمبود بارش دارند.

ایران

شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی امسال تا ششم اسفند، بارش کل کشور 140 میلی‌متر بود درحالی‌که بارش همین بازه زمانی در بلندمدت 141.5 میلی‌متر بوده است، گفت: امسال تا این تاریخ نسبت به بلندمدت حدود یک درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: در بازه زمانی ابتدای مهر تا ششم اسفند در سال قبل 118 میلی‌متر بارش دریافت کرده‌ایم که با توجه با بارش 140 میلی‌متری کشور در سال جاری آبی تاکنون، امسال نسبت به سال قبل حدود 19 درصد افزایش یافته است.

  • کاهش 8 درصدی بارش تهران نسبت به بلندمدت

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره وضعیت استان تهران در پنج ماهه نخست سال آبی 95-94، با اشاره به اینکه بارش این استان تا ششم اسفند، 147.3 میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: میانگین بارش بلندمدت تهران، 159.3بوده، بنابراین امسال 8 درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت داشته‌ایم. همچنین با توجه به اینکه استان تهران در سال گذشته 124.6 میلی‌متر بارش داشت، امسال افزایش 18 درصدی بارش را نسبت به سال قبل تجربه کرده است.

  • استان‌های پربارش و کم بارش نسبت به میانگین بلندمدت

به گفته فاتح، استان‌های پربارش کشور نسبت به میانگین بلندمدت تا ششم اسفند شامل ایلام با 66 درصد، کرمانشاه 53 درصد و همدان 44 درصد بوده‌اند و در مقابل، استان‌های خراسان جنوبی با 53 درصد، یزد با 50 درصد و سیستان و بلوچستان با 48 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش بارش داشته‌اند.

  • استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور نسبت به میانگین سال گذشته

وی در ادامه به استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور از ابتدای مهر تا ششم اسفند نسبت به بارش سال گذشته اشاره کرد و گفت: استان‌های هرمزگان با 316 درصد، ایلام 148 درصد، بوشهر 135 درصد افزایش بارش نسبت به سال گذشته داشتند، و در مقابل، استان‌های خراسان جنوبی و یزد با 44 درصد، خراسان رضوی با 40 درصد و خراسان شمالی با 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارش داشته‌اند.

  • وضعیت بارشی تعدادی از استان‌ها در شرایط هشدار

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در تحلیل نهایی بارش‌های کشور از ابتدای مهر تا ششم اسفند، با اعلام اینکه بررسی‌ها از شرایط دشوار بارشی در ماه‌های آتی برای بعضی از استان‌ها حکایت دارد، گفت: بر اساس آمارهای بلندمدت، هر استان تا پایان بهمن‌ماه درصدی از کل بارش سالانه خود را دریافت می‌کند، این درحالیست که در تعدادی از استان‌ها نه تنها این سهم دریافتی محقق نشده بلکه تا حد نگران‌کننده‌ای هم کمبود دارند.

وی افزود: به عنوان نمونه استان خراسان جنوبی که تا این تاریخ باید حدود 56 درصد از کل بارش سالانه خود را دریافت می‌کرد، متاسفانه تاکنون فقط حدود 26 درصد از کل بارش سالانه خود را دریافت کرده است، در این شرایط حتی با فرض دور از ذهن بارش‌های طبیعی تا پایان سال آبی برای خراسان جنوبی، این استان تا پایان سال آبی با نقصان و کمبود 30 درصدی بارش روبه رو خواهد بود.

به گفته فاتح، چشم‌انداز طبیعی بودن بارش‌ها تا پایان سال آبی بسیار خوش‌بینانه و مغایر با پیش‌بینی‌های اقلیمی صادره مبنی بر کاهش 10 تا 20 درصدی بارش‌ها در پاره‌ای از مناطق کشور است، استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری نیز حدودا بین 20 تا 30 درصد از آنچه باید تاکنون دریافت می‌کردند، عقب هستند.

  • بررسی وضعیت دمای کشور

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین به وضعیت دمای کشور طی ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در بهمن ماه سال 94 نیز همانند دی و آذرماه 94 شرایط دمایی کشور متمایل به گرم‌تر بودن نسبت به دوره‌های مشابه در بلند‌مدت بوده است. به طوری‌که در بهمن 1394 همه استان‌ها بین 0.1 تا 2.4 درجه سلسیوس گرم‌تر از شرایط بلندمدت این ماه خود بوده‌اند.

  • افزایش 1.2 درجه‌ای دمای کشور در بهمن

وی با بیان اینکه در ماه گذشته کل کشور نیز حدود 1.2 درجه سلسیوس گرم‌تر از شرایط بلندمدت خود بود، اظهار کرد: گرم‌ترین استان‌ها نسبت به شرایط بلندمدت دمایی خود، شامل کردستان با 2.4 درجه سلسیوس اختلاف، البرز با 2.3 درجه سلسیوس اختلاف و آذربایجان شرقی و خراسان شمالی با 2.1 درجه سلسیوس اختلاف، بیشترین گرم‌تر شدن را نسبت به وضعیت طبیعی خود تجربه کرده اند.

فاتح با اشاره به اینکه علاوه بر بهمن‌ماه، میانگین دمای پنج ماهه اخیر همه استان‌ها در مقایسه با شرایط بلندمدت در بازه زمانی مهر تا پایان بهمن نیز بیشتر‌ از میانگین بلند مدت دمای آنها در این پنج ماه بوده است، گفت: علیرغم آبان و آذر ماه نسبتا سردتر از بلند مدت، ولی به دلیل افزایش نسبی دما در ماه های مهر و به خصوص دی و بهمن، میانگین دمای پنج ماه گذشته همه استان‌ها، بطور نسبی بیشتر‌ از شرایط بلندمدت آنها بوده‌ است به طوری که این افزایش نسبی از مقدار ناچیز 0.4 درجه سلسیوس تا 1.1 درجه سلسیوس در بین استان‌ها متغیر بوده است.

  • افزایش 0.7 درجه‌ای دمای کشور در پنج ماه گذشته

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان با بیان اینکه دمای کل کشور طی پنج ماه اخیر 7 دهم درجه سلسیوس گرم‌تر از شرایط بلندمدت خود بود، گفت: استان‌های خراسان رضوی و زنجان با 1.1 درجه سلسیوس، اردبیل و خراسان جنوبی با یک درجه سلسیوس، گیلان، یزد و قزوین با 0.9 درجه سلسیوس بیشترین انحراف مثبت دمایی را در مقایسه با میانگین بلندمدت دمای خود طی این دوره پنج ماهه تجربه کرده‌اند.

کد خبر 326482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha