درحالی‌که حمله‌های هوایی و زمینی عربستان و کشورهای عرب همپیمانش به یمن وارد هفتمین‌ماه می‌شود، دیپلمات‌های این کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل دست به‌کار شده‌اند تا مانع انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی در زمینه جنگ یمن شوند.

یمن

روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي از تلاش ديپلمات‌هاي سعودي در مقر شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو خبر داده كه به‌دنبال تصويب قطعنامه‌اي براي مقابله با خواست اعضاي اين شورا در انجام اين تحقيقات هستند. 2 هفته پيش هلند با حمايت برخي كشورهاي غربي قطعنامه‌اي را به شوراي حقوق بشر ارائه كرد كه از كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل مي‌خواهد هيأتي مستقل را براي انجام تحقيقات به يمن اعزام كند. اين قطعنامه با استقبال اكثريت اعضاي شوراي حقوق بشر روبه‌رو شده است.

قطعنامه پيشنهادي هلند ضمن هشدار در مورد كشتار غيرنظاميان در حمله‌هاي نيروهاي ائتلاف عربي به رهبري عربستان، به آخرين وضعيت محاصره دريايي و هوايي يمن از سوي سعودي‌ها اشاره مي‌كند. طبق اين قطعنامه محاصره عربستان مانع رسيدن كمك‌هاي بشردوستانه، غذا و دارو به مردم يمن و همچنين ارسال سوخت براي استفاده در بيمارستان‌ها شده است.

نيويورك‌تايمز به نقل از نمايندگان سازمان‌هاي حقوق بشري حاضر در ژنو مي‌نويسد، ديپلمات‌هاي عربستان طي روزهاي بعد از ارائه پيش‌نويس قطعنامه تهيه شده از سوي هلند در تلاش بوده‌اند تا با لابي با كشورهاي اروپايي، آسيايي و آفريقايي مانع تصويب اين قطعنامه شوند.

بر اين اساس، كشورهاي عربي متحد عربستان پيش‌نويس قطعنامه‌اي را تهيه كرده و روز دوشنبه گذشته به اين شورا ارائه كرده‌اند كه ضمن انتقاد از حوثي‌ها، خواستار اجراي تحقيقات در مورد جنگ يمن از سوي دولت مستعفي اين كشور به رياست منصور هادي شده است. اين قطعنامه خواستار ايفاي نقش شوراي حقوق بشر سازمان ملل در انجام اين تحقيق شده اما نقش اين نهاد بين‌المللي را تنها به ارائه كمك‌هاي تكنيكي محدود كرده است.

جرمي اسميت، رئيس دفتر مؤسسه حقوق بشري قاهره در ژنو به نيويورك تايمز گفته كه عربستان با تهيه اين قطعنامه تنها به‌دنبال جلوگيري از انجام تحقيقات مستقل بين‌المللي و پنهان كردن نقش خود در كشتار مردم يمن است. به نوشته اين روزنامه، اقدام عربستان سعودي به حمله به خاك يمن، محاصره اين كشور و كشتار مردم يمن، باعث اعتراض برخي متحدان غربي اين كشور شده است؛ هرچند برخي از آنها مثل آمريكا ترجيح داده‌اند به‌صورت رسمي و مستقيم به انتقاد از اين كشور نپردازند.

اعضاي شوراي حقوق بشر سازمان ملل بايد در جلسه راي‌گيري كه طي هفته جاري برگزار خواهد شد، از ميان 2 قطعنامه ارائه شده يكي را تصويب كنند. يكي از ديپلمات‌هاي غربي كه خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرنگار نيويورك‌تايمز گفته است: «قطعنامه آنها [كشورهاي عربي] بي‌اعتبار است.»

  • غيرنظاميان، قربانيان اصلي جنگ يمن

وزارت بهداشت يمن تعداد كشته‌هاي 6‌ماه حمله ائتلاف كشورهاي عربي به رهبري عربستان به اين كشور را حدود 5هزار و 500نفر اعلام كرده است. بر اين اساس، تاكنون نزديك به 14هزار نفر از مردم يمن نيز زخمي شده‌اند. حمله جنگنده‌هاي سعودي به مناطق مسكوني، بازارها و كارخانه‌ها در شهرهاي مختلف يمن، انتقادهاي گسترده‌اي را به‌دنبال داشته است.

طبق گزارش اداره هماهنگي امور انساني سازمان ملل، نزديك به نيمي از جمعيت 26ميليون نفري يمن در شرايط عدم‌امنيت غذايي به‌سرمي‌برند و به سختي آب و غذاي مورد نياز خود را تأمين مي‌كنند كه حدود 2ميليون نفر از آنها كودك هستند.

کد خبر 308395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha