همشهری آنلاین: آیات عظام نوری همدانی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی در پیام‌های جداگانه‌ای ضمن تسلیت واقعه کشته و زخمی شدن مسلمانان در سرزمین منا، نسبت به زمینه‌های بروز آن واکنش نشان دادند.

ayat
  • آيت الله نوري همداني: آل سعود جز نوكري آمريكا و ارتباط با صهيونيست ها نقش ديگري ندارد

آيت‌الله حسين نوري همداني مرجع تقليد شيعيان با صدور پيامي واقعه اسفناك كشته و زخمي شدن مسلمانان در منا را تسليت گفت.

اين مرجع عظام تقليد با صدور پيامي عنوان كرد: همه مي‌دانند كه آل سعود كه خود را خادم الحرمين الشريفين مي‌دانند جز نوكري آمريكا و ارتباط با صهيونيست‌ها و تقويت و ايجاد گروه‌هاي تكفيري و داعش و بوكوحرام نقش ديگري ندارد.

متن پيام اين مرجع تقليد به اين شرح است: مصيبتي كه روز گذشته در حركت مسلمانان براي رمي جمرات در سرز مين منا به وقوع پيوست مصيبت بسيار بزرگ و فاجعه عظيمي براي اسلام و مسلمانان است. آيا وقت آن نرسيده است كه مسلمانان جهان و دولت‌هاي اسلامي به جنايت‌هايي كه آل سعود در تاريخ ننگين خودشان داده و روز بروز در ارتكاب جنايات بيشتر در عراق و يمن و سوريه و بحرين چهره زشت و شوم خود را بهتر نشان مي‌دهند تصميمات جدي و اجتماعي در اين مورد بگيرند.

همه مي‌دانند كه آل سعود كه خود را خادم الحرمين الشريفين مي‌دانند جز نوكري آمريكا و ارتباط با صهيونيست‌ها و تقويت و ايجاد گروه‌هاي تكفيري و داعش و بوكوحرام كه جز كشتار و تخريب و ايجاد تفرقه بين مسلمانان نقشي ندارند امروز يكي از مشكلات دنياي اسلام مي‌باشد و بالاخره ما امروز از مسلمانان جهان مي‌خواهيم كه با توكل به خدا و احساس مسئوليت الهي ساكت نباشند و با وحدت و يكپارچگي در برابر قدرت‌هاي شيطاني تصميمي كه موجب عزّت و يكپارچگي و عظمت اسلام و مسلمانان است بگيرند.

ما اين مصيبت عظيم را به حضور مبارك ولي عصر ارواحنا فداه و مسلمانان جهان خصوصاً داغديدگان هموطنان عزيزمان تسليت مي‌گوييم و اطمينان داريم كه جانباختگان اين حادثه در درگاه خداوند داراي فضيلت و ثواب بسياري هستند و شفاي عاجل مصدومان اين حادثه را از خداوند متعال مسئلت مي‌كنم.

  • آيت‌الله صافي گلپايگاني: حوادث دردناك مكه تكليف امت اسلامي را سنگين‌تر كرد

آيت‌الله لطف‌الله صافي گلپايگاني نيز با صدور پيامي در زمينه حادثه تأسف برانگيز مكه گفت: بي‌شك وقوع چنين حوادث دردناكي، تكليف را براي امت اسلامي زيادتر كرده كه بايد با تدبير، مديريت صحيح و هماهنگي كامل از تكرار چنين وقايع ناگواري جلوگيري كرد.

در پيام اين مرجع تقليد آمده است: إنّا لله و إنّا اليه راجعون، با قلبي آكنده از اندوه و ناراحتي، اين حادثه اسفبار را به ساحت مقدس حضرت ولي عصر (عج) و خانواده‌هاي داغدار، و به امت اسلامي در سراسر جهان تسليت گفته و رحمت واسعه الهي براي قربانيان، صبر جميل و اجر جزيل براي بازماندگان و شفاي كامل مجروحان را از خداوند متعال مسئلت دارم. بي‌شك وقوع چنين حوادث دردناكي، تكليف را براي امت اسلامي زيادتر كرده كه بايد با تدبير، مديريت صحيح و هماهنگي كامل از تكرار چنين وقايع ناگواري جلوگيري كرد و راه براي انجام مناسك حج در خانه امن الهي كه قبله مسلمانان و كعبه آمال چند ميليارد مسلمان است، فراهم كنند.

  • حضرت آيت الله شبيري زنجاني حوادث ناگوار حج را تسليت گفت

آيت‌الله شبيري زنجاني در پيام تسليتي درگذشت زائران حوادث مكه را به خانواده هاي آنان تسليت گفته و ابراز اميدواري كرد: تدبيري انديشيده شود تا جهان اسلام شاهد چنين وقايعي نباشد.

متن كامل اين پيام بدين شرح است:

و من يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَكَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

باكمال تأثر و تأسف، در ايام باعظمت حج ابراهيمي امسال، شاهد حوادث غمبار و دلخراش مكه و منا بوديم كه به كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از زائران بيت‌الله الحرام منجر شد و امت اسلام را عزادار نمود. اينحانب ضمن تسليت به محضر حضرت ولي‌عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، امت اسلامي و خانواده‌هاي قربانيان، براي جان‌باختگان غفران و رحمت واسعه الهي، براي بازماندگان صبر و اجر، و براي مجروحان شفاي عاجل را مسألت دارم. ان شاء الله تدبيري صحيح انديشيده شود كه ديگر شاهد چنين وقايعي نباشيم.

  • منبع: پايگاه اطلاع رساني بعثه مقام معظم رهبري
کد خبر 308360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha