سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

فرزانه فخریان: سال نوی تحصیلی نزدیک است و زمان آن فرا رسیده که دوباره به موضوع ایمنی کوله‌پشتی‌ها بپردازیم.

 متخصصان انجمن فیزیوتراپی(مداوای جسمی) آمریکا معتقدند «استفاده نامناسب از کوله‌پشتی و سنگینی بیش از حد آن، می‌تواند احتمال آسیب به ستون فقرات را در کودکان افزایش دهد.»

 «ماری آن ویلمارث» که از اعضای این انجمن و استاد دانشگاه شمال شرقی شهر بوستون است، در بیانیه‌ای به شرح این مسأله پرداخته: «کمر درد شایع‌ترین ناراحتی‌ در میان افراد بزرگسال آمریکایی مشغول به کار است. اگر مسائلی که موجب درد کمر در کودکان می‌شوند، اصلاح نکنیم، همان مسئله طی سال‌های بعد، حاد و بزرگ‌تر خواهد شد.» برای ایمنی در استفاده از کوله‌پشتی به موارد زیر توجه کنید:

 هر دو بند عمومی کوله‌تان را به شانه بیاندازید تا وزن آن بهتر توزیع شود و در حالت متقارن و هم‌تراز مناسبی قرار گیرد. استفاده از یک بند به‌تنهایی، یک سمت بدن را مجبور به تحمل همه سنگینی می‌کند.

 هنگام به شانه انداختن یا جابه‌جایی کوله بر روی دوش، دقت کنید. ستون اصلی اندامتان را پایدار نگه دارید و بیش از حد نپیچید. کوله‌پشتی باید بر روی قوی‌ترین ماهیچه‌های قسمت میانی پشت قرار بگیرد و به سمت قسمت پایین بدن کشیده نشود.

 بندهای روی شانه باید طوری تنظیم شوند که کودک بتواند به راحتی کوله را به دوش بیاندازد و یا بردارد و دستانش را آزادانه حرکت دهد. البته این بندها گشاد و شل هم نباید باشند.

بار کوله‌پشتی نباید بیشتر از 10 تا 15 درصد وزن فرد باشد. فقط وسایلی را بردارید که برای همان روز مورد نیازند. سنگین‌ترین وسایل باید به کمر و پشت نزدیک‌تر باشند تا از کشش و درد ماهیچه‌ها و مشکلات دیگر جلوگیری شود. در صورت امکان از سی‌دی به جای کتاب درسی استفاده کنید.

تغییر در وضعیت بدن هنگام استفاده از کوله، تقلا برای به دوش انداختن یا جابه‌جایی، احساس درد، سوزش یا بی‌حسی در بازوها و نقاط قرمز بر روی شانه‌ها، هشدار می‌دهند که کوله‌پشتی شما خیلی سنگین است. برای اطمینان از ایمنی و راحتی، هنگام انتخاب کوله‌پشتی این خصوصیات را در نظر بگیرید:

 بخش عقبی کوله و همچنین شانه‌ها، لایه‌گذاری شده باشند تا فشار وارده کاهش یابد. 

 در ناحیه کمر و قفسه‌ سینه دارای بند باشد تا مقداری از سنگینی از پشت و شانه‌ها، به مفاصل ران و جلوی تنه منتقل شود.

جیب‌ها و قسمت‌های متعددی داشته باشد تا سنگینی بار موجود در کوله پخش شود و دسترسی به محتویات آسان باشد.

 جنس و مواد روشن و انعکاس‌دهنده به کار رفته در آن، امکان دیده‌شدن در شب را فراهم کند.

 منبع:‌ هلث‌دی نیوز-27 آگوست

کد خبر 3083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز