چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

فاطمه علیزاده: مهمان‌نوازی جزو جدانشدنی آداب و فرهنگ ایرانی است.

پذیرایی با زعفران و گلاب و عشق

اما حالا اين بار وقتي حاجي شما از سفر برمي‌گردد مهمان‌ها براي ديدن او ذوق زده و شتاب‌زده زنگ در خانه را مي‌زنند و گاهي ده‌ها نفر براي ديدن او، مهمان خانه شما مي‌شوند. از مهماناني كه با اشتياق به ديدار زائر خانه خدا مي‌آيند با اين پيشنهادها پذيرايي كنيد.

  • چاي در قوري‌هاي گل‌قرمزي

براي اينكه هر بار لازم نباشد براي ريختن چاي دور بچرخيد و همه ليوان‌ها را جمع كنيد و بشوييد و از نو چاي بريزيد، قوري زيبايي را كه با فنجان‌ها هماهنگ است انتخاب كنيد. آبجوش را درون آن بريزيد و آن را روي ميز پذيرايي، روي يك شمع يا گرم‌كننده قرار دهيد تا داغ بماند. مي‌توانيد انواع قهوه‌ها و نوشيدني‌ها و دمنوش‌هاي سنتي را هم در ظرف‌هايي جداگانه در كنار قوري قراردهيد تا هركس بنابر سليقه خودش نوشيدني گرمي را كه مي‌خواهد انتخاب كند. آماده‌كردن لوازم و وسايل پذيرايي قبل از ورود مهمان‌ها، اضطراب و نگراني را كم مي‌كند و به ميزبان نيز اين فرصت را مي‌دهد كه هربار ظرف‌ها را از نظر تميزي و تعداد مورد نياز بررسي كند. قبل از رسيدن هر دسته از مهمان‌ها حتما اتاق پذيرايي را نظافت كنيد و فرش‌ها را جارو بكشيد و فضاي كلي خانه را تميز و خوش‌بو نگه‌داريد. اگر بعد از رفتن مهمان‌ها با حجم فراواني از سبدهاي گل و دسته‌گل‌ها مواجه شديد لازم نيست همه آنها روي ميز اصلي بچينيد.

گاهي لازم است تا دسته گل‌ها را باز كنيد و تنها چند شاخه اصلي از گل تازه را درون گلدان روي ميز بگذاريد. بهتر است از چيدن ظروف متعدد روي ميزهاي كوچك يا ميز عسلي خودداري كنيد تا مهمان‌ها در برداشتن بشقاب يا ليوان شربت محدود نشوند و احساس راحتي داشته باشند. اگر در خانه‌تان فرزندان يا نوه‌هاي نوجوان داريد، وظيفه تعارف كردن با احترام را به آنها واگذار كنيد. يك ليوان شربت، يك ليوان چاي يا نوشيدني گرم همراه با شيريني و خرما و تعارف ميوه به مهمان، آداب كاملي از پذيرايي محسوب مي‌شود.

  • شيريني كنجدي‌هاي خوشمزه

اگر تمايل داريد تا خودتان يك شيريني خانگي به صرفه تهيه كنيد مي‌توانيد شيريني كنجدي پفكي يا شيريني نارگيلي را براي پذيرايي از مهمانانتان انتخاب كنيد. اگر نخستين بار است كه در خانه شيريني تهيه مي‌كنيد حتما با اندازه‌هايي كه در همين دستور برايتان آورده‌ايم، يك‌بار پخت اين شيريني‌ها را امتحان كنيد و سپس ميزان آن را 2يا چند برابر كنيد. براي تهيه شيريني پفكي كنجدي كه طعم بسيار خوبي دارد، كافي است يك زرده تخم‌مرغ را با 2قاشق غذاخوري پودر شكر حسابي هم بزنيد تا كرم رنگ شود و سپس 5قاشق غذاخوري كنجد و يك قاشق چايخوري وانيل را با آن مخلوط كنيد و يك قاشق مرباخوري از مايه شيريني را در كاغذهاي مخصوص شيريني پزي معروف به كپسول‌هاي كوچك شيريني يا حلوا بريزيد. اين شيريني‌ها در فرايند پخت دوبرابر مي‌شوند، پس حواستان باشد كه فقط نصف كاغذهاي ويژه شيريني پزي را با آنها پر كنيد. در پايان شيريني‌ها را 15دقيقه در فر 180درجه بپزيد و مشتري دائمي آن شويد.

  • گلوله‌هاي خرمايي

شيريني يا خرما را حتما بلافاصله بعد از ريختن چاي يا نوشيدني گرم تعارف كنيد. شما مي‌توانيد با درست كردن شيريني خرمايي كه احتياجي به، فر هم ندارد، با يك تير 2 نشان بزنيد. طبع گرم خرما در روزهاي اول پاييز حتما با يك ليوان چاي خوشايند مهمان‌هاست. براي درست كردن توپك‌هاي خرمايي كافي است نيم كيلو خرما كه بهتر است از نوع دشتستاني باشد را بشوييد، هسته‌هاي آن را در بياوريد و سپس آن را روي حرارت بگذاريد و با 3قاشق گلاب و 3قاشق كره آب‌شده آن را حسابي له كنيد. بعد از 4-3دقيقه زير حرارت را خاموش كنيد و اگر خرماها به خوبي له نشده بودند، آنها را با گوشتكوب له كنيد تا كاملا نرم و يكدست شوند، سپس حدود يك ليوان گردوي خرد شده را به خرما اضافه كنيد و بلافاصله نصف قاشق چايخوري پودر دارچين و يك قاشق چايخوري پودر هلِ تازه سابيده را به آن اضافه كنيد. سپس دست‌تان را با آب ولرم بشوييد و هربار به اندازه يك گردو از خرما را برداريد و در ظرفي از كنجد، يا پودر نارگيل و يا مغز پسته بغلطانيد و آنها را در ظرف اصلي، منظم در كنار هم بچينيد. براي زيباترشدن و تميز در آمدن شيريني‌ها، مي‌توانيد آنها را در كپسول‌هاي كاغذي كوچك در كنار هم قرار دهيد. حتي مي‌توانيد براي نوآوري بيشترگلوله‌هاي خرمايي را در شكلات ذوب شده فرو ببريد و بيرون بياوريد و سپس روي كاغذ روغني قرار دهيد. شكلات‌هاي خرمايي را حداقل يك ساعت در يخچال بگذاريد تا سفت شوند.

  • نارگيلي‌هاي پر از خاطره

براي درست كردن شيريني نارگيلي هم كافي است تا در ازاي هر سفيده تخم مرغ كه حسابي آن را زده‌ايد، 2قاشق شكر و يك‌استكان پودر نارگيل و يك قاشق سرخالي آرد و مقداري هل را با هم مخلوط كنيد. سپس با يك قاشق مرباخوري يا با يك قيف، مقداري از مايه شيريني را به حالتي گرد اما با فاصله از هم، روي كاغذ روغني قرار دهيد و آن را حدود 15تا 20دقيقه در فر 180درجه بپزيد و بعد از خنك شدن، از كاغذ روغني جدا كنيد و در ظرف پذيرايي بچينيد. اين شيريني‌ها را مي‌توانيد تا 2هفته در ظرف‌هاي در بسته در يخچال نگهداري و هربار كام مهمانانتان را با آن شيرين كنيد.

  • شهد شفابخش زعفران و گلاب

شربت زعفران پاي ثابت خانه‌هايي است كه حاجي دارند. كافي است مقداري شهد آماده‌شده در خانه داشته باشيد و هربار قبل از سررسيدن مهمان‌ها زعفران دم كرده و گلاب را به شهد اضافه كنيد تا هم شربت تازه‌تري داشته باشيد و هم بوي خوش زعفران خانه‌تان را بردارد و لبخند را روي لب ميزبان و مهمان بنشاند. براي آماده كردن شربت، يك ليتر آب را با يك كيلو شكر روي شعله بگذاريد و اجازه بدهيد آنقدر بجوشد كه شهد غليظي از آن به‌دست بيايد، سپس نصف قاشق چايخوري زعفران سابيده شده را روي چند تكه يخ بريزيد يا اينكه آن را در نصف استكان آب جوش دم بياوريد. اگر زعفران را روي يخ مي‌ريزيد، بايد حداقل 3تا 4ساعت فرصت بدهيد تا رنگ خود را آزاد كند و سپس آن را به شهد غليظتان اضافه كنيد. بعد از اينكه زعفران را به شربت اضافه كرديد، نصف استكان گلاب دوآتشه را هم در مخلوط بريزيد. در پايان، بعد از اينكه شربت خنك شد، آن را در بطري يا پارچي كه درِ آن محكم بسته مي‌شود قرار دهيد تا عطر شربت محفوظ بماند. هنگام پذيرايي مي‌توانيد از تخم‌شربتي هم به همراه شربت زعفران استفاده كنيد. شربت را حتما با آب خنك حل كنيد و سپس چند تكه يخ كوچك درون ليوان‌ها بيندازيد. براي زيباتر شدن ليوان شربت مي‌توانيد از قبل، در قالب يخ‌ها برگ نعنا بگذاريد يا از غنچه گل‌سرخ درون قالب يخ استفاده كنيد. براي اين كار، ابتدا درون هر تكه از قالب، يك برگ نعنا يا يك غنچه گل‌محمدي بگذاريد و سپس روي آن آب بريزيد و در يخدان قرار دهيد تا يخ بزند.

کد خبر 308274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha