علی‌اصغر محمدی: وزیر آموزش و پروش که پیش از این وعده صدور احکام رتبه‌بندی معلمان در مهر‌ماه را داده بود، روز گذشته و در مراسم جشن شکوفه‌ها تنها از آغاز صدور این احکام خبر داد، بی‌آنکه به‌طور روشن توضیح بدهد صدور این احکام تا چه زمانی طول خواهد کشید.

مدرسه و معلم

علي‌اصغر فاني با اشاره به ضرورت ارتقاي منزلت و معيشت معلمان و اقدامات انجام‌شده در اين خصوص گفت: «طرح رتبه‌بندي معلمان در همين راستا از اول مهر به اجرا درمي‌آيد و در حال حاضر احكام رتبه بندي معلمان در ادارات آموزش و پرورش سراسر كشور در حال صدور است.» به اين ترتيب افزايش حقوق معلمان كه قرار بود از ابتداي مهر انجام شود تا زمان صدور احكام جديد به تعويق مي‌افتد و پس از آن آنها تنها بايد منتظر پرداخت اين ديون از سوي آموزش و پرورش باشند. به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد اين خبر نه‌تنها موجب خوشحالي معلمان نشد بلكه نگراني آنها را نيز به‌دنبال داشت. آنها نگران اين هستند كه شايد مطالبات آنها از ناحيه آنچه مسئولان آموزش و پرورش آن‌ را رتبه‌بندي مي‌خوانند به سرنوشت پاداش پايان خدمت معلمان بازنشسته دچار شود.

  • نگراني فرهنگيان

يكي از معلمان تهراني در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: «شاهد هستيم كه پس از گذشت يك سال از بازنشستگي برخي از همكاران هنوز پاداش پايان خدمت‌شان پرداخت نشده‌است و ما نگرانيم كه اجراي به‌اصطلاح طرح رتبه‌بندي به اين زودي‌ها پرداخت نشود.»

معلم ديگري نيز با انتقاد از شفاف نبودن ضوابط طرح رتبه‌بندي مي‌گويد: «بارها نمايندگان مجلس طي 2ماه اخير اعلام كرده‌‌اند افزايش حقوق معلمان از مهر ربطي به رتبه‌بندي ندارد و اين افزايش مربوط به مديريت خدمات كشوري است. با اين حال مسئولان آموزش و پرورش ضوابط اين كار را به‌طور شفاف اعلام نكرده‌اند و اين در حالي است كه قرار بود از نظرات معلمان در اين‌باره استفاده شود.»

  • انتقاد از يك طرح

براساس اين مصوبه، مشمولان طرح طبقه‌بندي معلمان شامل آموزگاران، دبيران، هنرآموزان، مربيان امور تربيتي، مشاوران، مراقبان سلامت، مديران و معاونان مدارس و مجتمع‌هاي آموزشي و تربيتي براساس ضوابطي كه به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد، در 5 رتبه مقدماتي، پايه، ارشد، خبره و عالي رتبه‌بندي حرفه‌اي مي‌شوند. مشمولاني كه براساس ضوابط مصوب در يكي از اين رتبه‌ها قرار مي‌گيرند، به‌ترتيب از 15، 25، 35و 50درصد افزايش امتياز حق شغل از مهرماه سال 1394برخوردار خواهند شد.

اما تقريبا همه اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بر اين نكته اتفاق نظر دارند كه افزايش حقوق معلمان كه مسئولان آموزش و پرورش تحت عنوان طرح رتبه‌بندي معلمان نام مي‌برند، در واقع اجراي قانون مديريت خدمات كشوري است. پس از تصويب طرح رتبه‌بندي معلمان در واپسين روزهاي سال 93، وزير آموزش و پرورش توضيح داد طرح رتبه‌بندي در 4رتبه انجام مي‌شود كه در رتبه اوليه قريب 300هزار تومان و در بالاترين رتبه حدود 800هزار تومان به حقوق معلمان افزوده مي‌شود. حالا بايد منتظر ماند و ديد وعده صدور احكام طبقه‌بندي و افزايش حقوق فرهنگيان در سال جديد به كجا مي‌رسد.

  • اين رتبه‌بندي نيست

عبدالوحيد فياضي، سخنگوي كميسيون آموزش مجلس: اين طرح در واقع رتبه‌بندي نيست و فقط طرحي براي افزايش حقوق براساس برخي ملاك‌ها و معيارهاست. نظام رتبه‌بندي يعني بررسي صلاحيت معلمان و ارتقاي آنها كه تا‌كنون اين اتفاق نيفتاده است. ملاك‌ها براي رتبه‌بندي بايد مورد قبول معلمان باشد، ولي اينكه چه مشخص شده است شفاف نيست و ممكن است نقص در روش‌ها رخ بدهد.

  • افزايش حقوق و رتبه‌بندي

محمدمهدي زاهدي، رئيس كميسيون آموزش مجلس: نظام رتبه‌بندي خيلي فراتر و جامع‌تر از اين است و در ساير دستگاه‌ها هم اجرا شده است. ما مي‌گوييم چرا چيزي كه مربوط به قانون مديريت خدمات كشوري است به نظام رتبه‌بندي معلمان منتسب كنيم و در مجلس هم تمام حرفمان اين است كه افزايش حقوق ربطي به رتبه‌بندي ندارد.

کد خبر 308231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha